Gå til innhold

**** det var det prosjektet!

Dubsko

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har satt sammen et kjølesystem bestående av ei kjøleblokk, pumpe(Eheim1048), hjemmelaget tank og radiator i et kjøleskap som konstant holder 4 grader.

Det som er problemet er at temperaturen går bare oppover... etter min teori skulle vannet holdt ca 4-8 grader ettersom radiatoren er i kjøleskapet, men jeg har dessverre ikke mulighet for å sjekke denne tempen med termometer fordi vanntanken er lukket. Jeg kjente på vannet med en finger og det virker ganske så kaldt, men hvorfor ligger tempen på 35 grader og oppover!?

Takker for alle svar :smile:

Mvh. Daniel Risbakken

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du noen vifter på radiator? Det kan jo hende at vannet ikke rekker å kjøles ned. Og: du har vel koblet rett sånn at pumpa går rett vei? Vet ikke om det har noe å si, men...

Er vannet kaldt på tur inn i PC'n? Har du god nok kontakt mellom kjøleblokk og CPU / evt. peltier? Om du ikke har peltier, bør du vurdere det - kanskje?

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-28 10:43, yummy skrev:

Har du noen vifter på radiator? Det kan jo hende at vannet ikke rekker å kjøles ned. Og: du har vel koblet rett sånn at pumpa går rett vei? Vet ikke om det har noe å si, men...

Er vannet kaldt på tur inn i PC'n? Har du god nok kontakt mellom kjøleblokk og CPU / evt. peltier? Om du ikke har peltier, bør du vurdere det - kanskje?

Har ikke noen vifter på radiatoren nei, men skal montere det nu :smile:

Pumpa pumper slik: pumpe-->radiator-->kjøleblokk-->vanntank-->pumpe(pumpe ligger oppi tanken)

Jeg har ikke noe TEC koblet til, men jeg har et 85w liggende, men vil det gi noen bedre effekter siden cpu er t-bird 900, og voltmodding også er på gang?

Blokka har god kontakt med coren...

Lenke til kommentar

TEC vil gi bedre kjøling fordi det flytter varmen fra den ene siden til den andre. Burde gjøre sitt til å kjøle ned litt ekstra. :grin:

La oss høre åssen det gikk. PS: hvor lange slanger har du? Kanskje isolering er noe å vurdere?

Lenke til kommentar

Det som gjør at temperaturen stiger er at kjøleskapet ikke klarer varmen som cpuen/maskina di produserer.

du må finne ut hvor mange watt cpuen din lager og hvor mange watt kjøleskapet takler/kjøler. er 99% sikker på at det er det som gjør det.

Du må ikke bruke et 85w TEC på en AMD!, det er for svakt for cpuen, du må minst ha 115w TEC hat jeg lest og siden du skall voltmodde oxo så må du sikkert ha minst et 150w TEC (minimum) for at det skall hjelpe.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke peil på hvor mye kjøleskapet takler, men jeg kjører jo ikke systemet oppe nu, jeg har bare kjølinga til å svive, så da skulle det jo bli rimelig kaldt siden cpu ikke produserer noe varme når den er av :smile:

Uansett når jeg da har slått på cpu etter en sstund så skulle den jo ha vært en ca 10 grader eller.no fordi det tar ikke 2min for at vannet skal bli kaldt igjen, det tviler ihvertfall jeg sterkt på...

Slangene er rimelig lange, er vel ca 2m... vannet blir uansett pumpet godt rundt i systemet... :smile:

Jeg har også isolert alle slanger godt og hk da seff :smile:

[ Denne Melding var redigert av: Dubsko på 2002-02-28 12:48 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-28 10:43, yummy skrev:

Det har ikke noe å si på rekkefølgen leste jeg her en plass..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...