AnonymDiskusjon Skrevet 8. mars 2017 Del Skrevet 8. mars 2017 Hei:)Jeg sitter for tiden på en del aksjer i selskapet jeg jobber i (Tech/IT). Vi gikk på børs for rett under ett år siden, og de aksjene jeg har opparbeidet meg siden jeg ble ansatt ansatt er nå mulig å selge.Slik det ser ut nå er verdien av disse 56.000 USD. Etter å ha betalt skatt (40%) sitter jeg igjen med 34.000, altså rett under 300.000krAksjeutviklingen har sett slik ut:Åpenbart burde jeg jo ha solgt alt første dag når de lå på 7,5USD, og inkassert nesten en milion, men det ble ikke gjort av diverse grunner. Jeg er usikker på om det var et åpent trade-vindu for ansatte da. Jeg burde også solgt når den lå på 4,5USD.Men, jeg er veldig i tvil om hva jeg burde gjøre nå fremmover. Jeg er helt nybegynner på slik finansakrobatikk, så da spør jeg om råd. Jeg har slik jeg ser det to alternativer:- Ha is i magen og sitte å vente på en stigning- Selge meg ut, og reinvestere i et eller flere fond som driver med ting jeg liker (jeg tenker vind/sol energi)Hvordan ville dere gått frem i en slik situasjon? Hvem burde jeg snakke med for å få videre råd?Planen min for pengene er å få noe morro ut av dem, og jeg tenker å holde dem utenfor resten av økonomien min slik at de får gjøre sin greie uansett. Vokser de er det fint, vokser de ikke er det ikke noen krise. Anonymous poster hash: e6f85...752 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 8. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2017 Var selfølgelig vanskelig å poste bilde anonymt:Her er en imgur link: http://imgur.com/a/OaS2S Anonymous poster hash: e6f85...752 Anonymous poster hash: e6f85...752 Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 8. mars 2017 Del Skrevet 8. mars 2017 (endret) Får du noe utbytte fra aksjen? Er prospektene gode for selskapet? Må du selge ALLE aksjene om du skal selge? 40% skatt på kapitalgevinst? Sikker på du ikke skattet når du fikk aksjene? Eventuelt at selskapet ditt skattet på dette som en type lønn? Jeg fikk et tilbud fra selskapet jeg jobbet i om å kjøpe aksjer, men da var det snakk om å kjøpe fra nettolønnene min. Isåfall måtte jeg kun ha betalt skatt for gevinst, under fribeløpet i ikke navngitte land. Endret 8. mars 2017 av zeebra Lenke til kommentar
Baardsen Skrevet 8. mars 2017 Del Skrevet 8. mars 2017 Er det dine penger så er det nok best å sitte på gjerdet og vente til det stiger. Selger du så er tapet en realitet. Er det lånte penger så krever de jo en stop loss. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 9. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2017 Får du noe utbytte fra aksjen? Er prospektene gode for selskapet? Må du selge ALLE aksjene om du skal selge? 40% skatt på kapitalgevinst? Sikker på du ikke skattet når du fikk aksjene? Eventuelt at selskapet ditt skattet på dette som en type lønn? Jeg fikk et tilbud fra selskapet jeg jobbet i om å kjøpe aksjer, men da var det snakk om å kjøpe fra nettolønnene min. Isåfall måtte jeg kun ha betalt skatt for gevinst, under fribeløpet i ikke navngitte land. Nei, siden det bare er opsjoner så har jeg ikke noe utbytte. Jeg kan kjøpe de ut til en fastsatt pris per aksje, som nå er ca halvparten av verdien. Utsiktene er vanskelige å forutse, men jeg har inntrykk av at vi har en solid pengestrøm inn, går med overskudd, og har penger i banken. Jeg må ikke det, men om jeg deler det opp blir det for lite til at jeg føler det er noe poeng. Jeg må skatte det som lønn, derfor regner jeg med 40% skatt? Eller tar jeg feil? Det er ikke skattet på av noen enda. Saken er jo at siden dette er opsjoner, så "eier" jeg ingenting per nå, altså ikke noe jeg trenger å skatte. Jeg har en reservert kontraktfestet mulighet til å kjøpe X aksjer for Y pris per stykk. Er det dine penger så er det nok best å sitte på gjerdet og vente til det stiger. Selger du så er tapet en realitet. Er det lånte penger så krever de jo en stop loss. Per nå er det "gratis" penger. Om jeg velger å "exercise" opsjonene mine kan jeg kjøpe alt til oppgitt pris, og så selge alt igjen til markedspris samtidig for å betale kjøpet. Men ja, det er litt der jeg tenker. Anonymous poster hash: e6f85...752 Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 9. mars 2017 Del Skrevet 9. mars 2017 Ok, sorry. Synes ikke det var helt klart fra forklaringen din.Synes fremdeles ikke ordningen virker helt klart forklart.- Altså, du har en opsjon på aksjer du KAN kjøpe til en fastsatt pris, så det er ikke aksjer du har opparbeidet deg fra brutto eller netto lønn? Du eier altså ikke aksjene per idag og har heller ikke betalt noe som helst? (jamført "jeg burde ha solgt første dag")- Den totale verdien av aksjene er 56.000 USD?- Du kan kjøpe de ut til en fastsatt pris som er ca halvparten av prisen til aksjen? Kjøpe de ut av netto penger du har? Hvis du kan kjøpe aksjer til redusert pris gjennom eget selskap, fordi selskapet har lagt av aksjer til ansatte vil vel ikke det skattes på lønn såvidt jeg kan forstå. Da vil du vel heller måtte skatte på kapitalgevinst, eller forskjellen på prisen du kjøper til og selger til. Her kan kanskje noen som er mer oppdatert på lov svare, hvis du klargjør alle de åpne spørsmål.- Du har altså IKKE opparbeidet deg aksjene som en slags lønn/godgjørelse/bonus som du blir GITT og kan ta ut etter eget velbefinnende, men må KJØPE disse ut?Angående utbytte, så mente jeg egentlig om selskapet betaler utbytte generelt?Skatt bør være en veldig viktig del av den totale kalkulasjonen som former grunnlaget for hvilket valg du vil gå for. Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 9. mars 2017 Del Skrevet 9. mars 2017 PS. Jeg sa forresten nei til tilbudet fra mitt selskap om aksjekjøp fra netto lønn fordi tilbudet totalt sett var ugunstig selv om prisen på aksjen var redusert med 20%. Aksjen var da på en "all time high" med høy P/E og høy MV/R, og høy MV/BV. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 9. mars 2017 Del Skrevet 9. mars 2017 Standard porteføljeteori tilsier at du bør innløse opsjonene så fort de er verd mer enn du har betalt for dem, selge aksjene og investere dem i diversifiserte fond. Da sprer du risikoen mest mulig. Risikospredning er enda mer viktig når det er snakk om aksjer i selskapet du selv jobber i. Hvis det går dårlig med selskapet så taper du dobbelt opp om du både mister jobben og formuen din. Standard porteføljeteori er imidlertid ikke nødvendigvis treffende på hva som er riktig løsning i denne typen situasjoner. Om du bør innløse opsjonene nå eller ikke vet jeg for å være helt ærlig ikke. Det er mulig noen andre kan bidra med noe, men de svarene som har kommet så langt er temmelig forvirrende, misvisende og bærer tegn på at forfatterne ikke helt forstår seg på situasjonen. Vær kritisk til rådene du får herfra, i alle fall, for nivået her er stort sett ikke spesielt sofistikert. Noen av oss er klar over det, andre lider av alvorlige tilfeller av dunning kruger. Når det gjelder skatt, så har du helt rett i at det opsjonsgevinsten (forskjellen på markedspris og opsjonspris) skal beskattes som lønn. Men regelverket er hakket mer komplisert, så vær sikker på de skattemessige konsekvensene av å innløse opsjonene før du gjør det. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 9. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2017 Standard porteføljeteori tilsier at du bør innløse opsjonene så fort de er verd mer enn du har betalt for dem, selge aksjene og investere dem i diversifiserte fond. Da sprer du risikoen mest mulig. Risikospredning er enda mer viktig når det er snakk om aksjer i selskapet du selv jobber i. Hvis det går dårlig med selskapet så taper du dobbelt opp om du både mister jobben og formuen din.Takk for greit svar. Det var noe slikt jeg hadde håpet å få svar på. Det du sier gir mening ja, og var tanken min når jeg postet. Jeg vet ikke jeg hva man kan forvente av verdistigning i andre fond, og der har jo en invirkning på ha jeg gjør. Jeg ser at verdien (sett bort fra på salgsåpningen) har ligget på maks 4,5USD per aksje. For min del tilsvarer det en verdi på 450.000kr etter skatt (gitt 40% skatt). Sammenligent emd 290.000kr som verdien er på nå. Differansen er 160.000kr, og spørsmålet jeg stiller meg er hvor fort kan jeg ta inn dette tapet i et fond, sammenlighet med å satse på at bedriftens kurs går opp dit igjen. JEg tenker og som deg at det er minst risiko i fond, og at fondet etter all sansynlighet kommer til å gjøre det best. Standard porteføljeteori er imidlertid ikke nødvendigvis treffende på hva som er riktig løsning i denne typen situasjoner. Om du bør innløse opsjonene nå eller ikke vet jeg for å være helt ærlig ikke. Det er mulig noen andre kan bidra med noe, men de svarene som har kommet så langt er temmelig forvirrende, misvisende og bærer tegn på at forfatterne ikke helt forstår seg på situasjonen. Vær kritisk til rådene du får herfra, i alle fall, for nivået her er stort sett ikke spesielt sofistikert. Noen av oss er klar over det, andre lider av alvorlige tilfeller av dunning kruger.Helt klart. Jeg er kritisk til alt og alle. Også evt rådgivere i banken, som vil ha pengene min over i sine fond. Derfor startet jeg her, før jeg snakker med banken. Men jeg tar gjerne i mot tips om gode plasser å henvende seg, evt kilder for god lesing. Når det gjelder skatt, så har du helt rett i at det opsjonsgevinsten (forskjellen på markedspris og opsjonspris) skal beskattes som lønn. Men regelverket er hakket mer komplisert, så vær sikker på de skattemessige konsekvensene av å innløse opsjonene før du gjør det.Fikk beskjed fra HR at bedriften ordner dette for meg om jeg vil innløse aksjene. Anonymous poster hash: e6f85...752 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 9. mars 2017 Del Skrevet 9. mars 2017 Hvis du først skal innløse opsjonene og flytte kapitalen over i fond, så er det ingen tvil om at det er indeksfond med lavest mulig forvaltningshonorar du skal velge. F. eks. KLP aksjeverden. Men spørsmålet om det er riktig for deg å innløse for å kjøpe fond, eller å beholde opsjonene videre, er hakket mer komplisert. Det er mulig rådgiver i bank kan snakke mer med deg om det. Men skal du først kjøpe fond, kjøp billig indeksfond. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 9. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2017 Ok, sorry. Synes ikke det var helt klart fra forklaringen din. Synes fremdeles ikke ordningen virker helt klart forklart. - Altså, du har en opsjon på aksjer du KAN kjøpe til en fastsatt pris, så det er ikke aksjer du har opparbeidet deg fra brutto eller netto lønn? Du eier altså ikke aksjene per idag og har heller ikke betalt noe som helst? (jamført "jeg burde ha solgt første dag") - Den totale verdien av aksjene er 56.000 USD? - Du kan kjøpe de ut til en fastsatt pris som er ca halvparten av prisen til aksjen? Kjøpe de ut av netto penger du har? Hvis du kan kjøpe aksjer til redusert pris gjennom eget selskap, fordi selskapet har lagt av aksjer til ansatte vil vel ikke det skattes på lønn såvidt jeg kan forstå. Da vil du vel heller måtte skatte på kapitalgevinst, eller forskjellen på prisen du kjøper til og selger til. Her kan kanskje noen som er mer oppdatert på lov svare, hvis du klargjør alle de åpne spørsmål. - Du har altså IKKE opparbeidet deg aksjene som en slags lønn/godgjørelse/bonus som du blir GITT og kan ta ut etter eget velbefinnende, men må KJØPE disse ut? Angående utbytte, så mente jeg egentlig om selskapet betaler utbytte generelt? Skatt bør være en veldig viktig del av den totale kalkulasjonen som former grunnlaget for hvilket valg du vil gå for. Jeg har opparbeidet meg aksjeopsjoner i løpet av min tid i jobben. Dette kommer i tilegg til min vanlige lønn. Det betyr at jeg har en rett til å kjøpe aksjer til en fastsatt pris. For eksempel (iike mine tall): - Antall opsjoner: 100.000 (33.000 opsjoner per år i tre år) - Avtalt pris: 2USD - Dagens kurs: 4USD Jeg kan velge å "exercise" disse når det er åpne "trade windows" for insider handel. Siden jeg jobber i selskapet kan jeg ikke kjøpe og selge når jeg vil. Det betyr at jeg kan be megleren vår om å gjøre følgende: 1 - Kjøpe ut alle aksjene for ¨mine oppsparte middler og jeg beholder dem. 2 - Kjøpe ut alle aksjene, og selge nok av dem til å betale for kjøpet. 3 - Kjøpe ut alle, og selge dem med en gang. Jeg sitter da igjen med: 1 - 100.000 aksjer, og 200.000USD mindre på konto. 2 - 50.000 aksjer og ingen penger ut eller inn. 3 - Ingen aksjer, men 200.000USD (minus skatt) på konto. For min del er alternativ tre det som er interessant for meg. Alternativ 2 og 3 koster meg ingenting annet enn skatt. Når jeg sier jeg burde ha solgt dem første dag mener jeg alternativ 3, jeg er dog usikker på om dette var mulig i det hele tatt for insidere. Jeg ville i såfall brukt alternativ 3, gitt megleren vår beskjed om at jeg vil selge alt, og så får jeg differenasen mellom kurs og pris inn på konto. Skattesatsen kan jeg får HR til å regne ut for meg når jeg ønsker å gjøre noe med aksjene. Tror heller ikke selskapet betaler utbytte til aksjonærer. Jeg spurte om dette og fik info om at det ikke var noe å tjene for oss ansatte på å kjøpe ut aksjene og sitte på dem. Det ble bare unødvendige utgifter. Anonymous poster hash: e6f85...752 Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 10. mars 2017 Del Skrevet 10. mars 2017 (endret) Vær kritisk til rådene du får herfra, i alle fall, for nivået her er stort sett ikke spesielt sofistikert. Helt enig. Fint at du kritiserer andre på tråden her, men har høy tro på dine egne råd (sannsynligvis), du som anbefaler alle å kjøpe indeksfond og slike ting når indeksen er på all time high. Så mye og god informasjon som mulig om TS sine situasjon er nødvendig for å kunne få ett fullt inntrykk av situasjonen. Du sprer ikke risikoen om du kun kjøper indeksfond eller noen få (nesten) indeksfond. Du sprer risiko hvis du kjøper flere type produkter enn kun ett og samme produkt. Noe som kan inkluderte alt fra indeksfond, til enkeltaksjer til gull og sølv, og rett og slett en safe med reservekontanter om det skulle bli nødvendig på et tidspunkt. Investeringer er langt mer enn kun indeksfond. Men siden TS er interessert i spesielle type industrille sektorer vil jeg jo også anbefale industrifond i nevnte sektor, sammen med f.eks noen enkeltaksjer i samme sektor. Men da er det ikke å spre risikoen, da er det å investere i en ønsket sektor. Isåfall er det umulig å spre risiko. Men det mest hensiktsmessig her blir vel egentlig å spørre TS en rekke spørsmål som klargjør ting, og forsøke å finne konkrete svar til alle de mulige potensielle situasjonene som er en del av hovedspørsmålet for å oppnå en optimal fremgang i hvert steg. En naturlig del av det vil være å spørre TS hva som er MÅLET med investeringen og hva slags type risiko han eventuelt er villig til å gå inn for i forhold til det målet. Å alltid kjøre på og råde folk om indeksfond er en uheldig oversimplifisering og potensielt sett et dårlig råd. - Selge meg ut, og reinvestere i et eller flere fond som driver med ting jeg liker (jeg tenker vind/sol energi) Endret 10. mars 2017 av zeebra Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 10. mars 2017 Del Skrevet 10. mars 2017 Skattesatsen kan jeg får HR til å regne ut for meg når jeg ønsker å gjøre noe med aksjene. Bare for å klargjøre i tillegg. Du jobber i Norge og er underlagt Norsk lov? Eller jobber du i et annet land underlagt andre lover og regler? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå