Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sove, liggende på siden?

Anbefalte innlegg

Når man skal legge seg for å sove om kvelden. Er det best å sove på den ene siden, eller på magen / ryggen?

Noen mener at det beste er å ligge på den ene siden, for å gjøre det enklere for hjertet å transportere blod rundt i skrotten - slik at det kanskje ikke behøver å arbeide like hardt.

Men jeg har også hørt at dersom man ligger veldig mye på den ene siden. Så er dette viss nok ikke særlig bra for ribbeina / lungene, over lengre tid. Ettersom det kan bli en del tyngre å puste, når resten av skrotten liksom blir liggende øverst - og ribbeina kanskje blir presset litt ned i madrassen....

Anonymous poster hash: 75b42...d17

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en bok kalt Sjarmen med tarmen. Kan anbefales :)

Spiserøret entrer magesekken fra høyre side. Ligger man på venstre side vil dette være øverst, og gass (som stiger) kan rapes opp istedenfor å danne en gassboble.

Angående sure oppstøt skriver Giulia Enders:

"Hvis problemet oppstår om natten, kan det være lurt å legge seg slik at det er en tretti graders vinkel mellom madrassen og overkroppen. Det kan være en ganske morsom kveldsåpent å bygge opp en slik konstruksjon med vinkelmåler og hodeputer. Man kan også legge noe under bena på sengen i hodeenden. Denne tretti graders vinkelen med overkroppen er også svært gunstig for hjertet og blodomløpet."

Når man tenker seg om er jo folk gjerne plassert slik i senger på sykehuset :)

Endret av 1Dr.E
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan tenke meg at det er best for ryggen å ligge på ryggen, altså med magen opp. Dessverre sovner jeg ikke på den måten. Skulle ønske jeg klart det.

Jeg sover nesten alltid på sidene, og er overbevist om at det er dårlig for ryggen, med mindre man finner en perfekt madrass, noe som er tilnærmet umulig.

Å ligge på magen er nok ikke særlig bra for nakken, fordi hodet da må ligge den ene eller andre veien med hodet, med mindre man sover på massasjebord. Er madrassen for hard eller myk kan det også gå ut over korsryggen. Jeg sover av og til på magen og har inntrykk av at det er uheldig for min del.

Jeg har forsøkt og forsøker fortsatt å sove på ryggen fordi jeg er overbevist om at det er den beste måten å sove på.

Noen som har tips for å gjøre det enklere med innsovning når man ligger på ryggen?

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...