Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den realistiske tradisjonen

Anbefalte innlegg

Heisann!
Jeg skal skrive en norsk resonnerende tekst der jeg forklarer hva den realistiske tradisjonen er, ved hjelp av eksempler på realistiske tekster. Jeg vet at den realistiske tradisjonen ble utløst av Georg Brandes på 1870- tallet, og at den realistiske tradisjonen på denne tiden skulle sette problemer under debatt. Slik jeg har forstått det, fortsatte de realistiske skildringene utover 1900- tallet, men målet nå var ikke nødvendigvis å sette problemer under debatt, men å beskrive samfunnet slik det faktisk er. Oppgaven spør også om man trenger slik litteratur i dagens samfunn, noe jeg absolutt mener at man gjør, ettersom mennesker stadig trenger en vekker der det blir satt fokus på ting som kan/ burde endres på. Et eksempel på realistisk litteratur fra nyere tid kan f.eks. være "mannen som elsket Yngve".

Det jeg trenger hjelp til er rett og slett om noen har noen typiske realistiske tekster som kan belyse den realistiske tradisjonen? Også om noen mener den realistiske tradisjonen har forandret seg noe særlig, og eventuelt er uenig med min forståing av den. Har innlevering i morgenkveld og trenger litt inspirasjon og gjerne gode argumenter for hvorfor vi trenger realistisk litteratur i dagens samfunn. 

Alle innspill om dette temaet vil bli mottatt med stor takk! :)

Endret av trolli98
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Istedet for at Dagbladet sitt bilag har så mange artikler om hvem som var snille eller dumme under 2. verdenskrig, føler jeg de heller kunne tatt opp mer dagsaktuelle problemer.

Det finnes noen "skitne" problemer som ikke kan tas tak i idag, som hvordan politiet samarbeider med Barnevernet. Det gjelder både å fysisk ta barn, og senere faktisk gå etter foreldrene hvis foreldrene oppfører seg provoserende. Kjøre innom gata deres stadig vekk for å krenke dem, osv. Og disse tingene blir ikke tatt med i politiloggene.

Et annet uakseptabelt problem er følelsesmessige reaksjoner etter abort, og sykepleiere og leger som ønsker å reservere seg mot aborter og abortprovoserende prevensjonsmidler, og ikke får det.

Kanskje de fleste jordmødre og leger samarbeider så mye med Barnevern og politi fordi de er blitt brutaliserte av abortene de utfører? Det må da koste noe for dem å gjøre dette stadig vekk.

Et annet uakseptabelt problem er at behovet for organer å donere bort, kan gjøre at respiratorer hos andre blir skrudd av for tidlig, slik at det blir ledige organer å donere bort.

Et annet uakseptabelt problem er alle barna som blir født utenfor ekteskap, eller som resultat av kone nr 2 eller 3.

Det var tidligere ulovlig å føde barn utenfor gyldige ekteskap, men dette har nå ingen grenser lengre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...