Gå til innhold

NTNU-studenters firma verdsatt til 124 millioner: Men appen har bare 21 000 aktive brukere på verdensbasis

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hvordan kan noe sånt være SÅ verdifullt? Det er meg en gåte.

Slik jeg ser det så er det fordi mer eller mindre verdiløs kode lagret på en datamaskin når ut til mange mennesker og gjør at man kan sprute på med reklame og samle inn tonnevis av informasjon som igjen kan brukes på mange måter av stater og selskaper. Informasjon om mennesker er det nye gullet.

Virker som at viktige ressurser, fysiske ressurser, ikke er verdt mer enn hvor mye man får reklamert.

Det er faktisk forståelig på en veldig bisarr måte.

Lenke til kommentar

På en måte synes jeg det er kult at folk for lov til å prøve seg og at det finnes (veldig) risikovillig kapital tilgjengelig. Her er det dog et par ting som ser litt underlig ut.

Den ene er eiersiden. Investorene er alle på bortebane. Skiløpere, fiskeoppdrettere og shipping - ingen venturekapitalister. Skulle jeg investert (haha!) penger i shipping (hahaha!) så hadde jeg ikke gjort det uten at en av investorene faktisk hadde vært med på noe lignende før.

Verdisettingen er rimelig ekstrem. Med 20' brukere og 125m i vurdering er hver bruker priset til 6250 NOK. Dette er skyhøyt. Vekstraten (3-7') er moderat i forhold til brukertallet. Jeg har ingen erfaring med sluttbrukerprogramvare men i SaaS-verdenen er vel 70% Måned-over-måned vanlig. Jeg ville tro du måtte ha noe tilsvarende her.

Og så er størrelsen på runden også merkelig. De er vel omtrent ti stykker. Hvis de tar ut lønn, noe de kanskje ikke gjør så snakker vi gjerne om rundt en mill i kost per måned. Fire måneder er nok til at de må umiddelbart sette igang å hente mer penger. Problemet der ligger i verdivurderingen de har pådratt seg. Denne gjør det faktisk vanskelig å hente penger uten å skrive ned vurderingen på selskapet (med mindre det skjer noe episk, da).

De kan heller ikke utstede særlig verdifulle opsjoner eller bruke aksjer til å hente ansatte. Aksjene her har allerede en temmelig drøy prislapp. Hadde du ønsket å begynne å jobbe et sted der du måtte bruke 100k for å få en 0,1% andel i selskapet du jobber i?

Jeg håper at det er et eller annet jeg ikke ser. Uansett så håper jeg det går bra at de lander på beina. Dette blir uansett utrolig verdiful erfaring å ha med seg videre.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Så hver bruker er vert 5904 kr? dagens fake news anyone?

Hvis vi bare bruker dagens brukere, som blir feil, så er det ganske greit hvis man ser langsiktig. Skal ikke mange salgene til før de har tjent så mange kronasjer på en bruker, da inkluderer jeg salg av personinfo til forskjellige selskaper og stater.

Lenke til kommentar

Så hver bruker er vert 5904 kr? dagens fake news anyone?

Hvis vi bare bruker dagens brukere, som blir feil, så er det ganske greit hvis man ser langsiktig. Skal ikke mange salgene til før de har tjent så mange kronasjer på en bruker, da inkluderer jeg salg av personinfo til forskjellige selskaper og stater.

Vel når Dnb vipps kjøper omntrent hver bruker for 300 kr og det er finanse app, som er ti ganger meir verdt en bruker som sosialisere med hverandre. så er eg ganske skeptisk på den pris vurderinga...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...