magiga Skrevet 8. mars 2017 Del Skrevet 8. mars 2017 Se hele listen her.Dette er landets 50 fremste teknologikvinner Lenke til kommentar
victorosbourne Skrevet 8. mars 2017 Del Skrevet 8. mars 2017 (endret) Q. Endret 8. mars 2017 av victorosbourne Lenke til kommentar
Ove Andersen Skrevet 8. mars 2017 Del Skrevet 8. mars 2017 Flott liste. Vi trenger flere kvinner inn i yrket vårt. Men synes det er dumt at listen ikke tar med stillingstittel eller en beskrivelse om hvorfor de ble valgt, det bør dere (Abelia) ha med til neste år. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 8. mars 2017 Del Skrevet 8. mars 2017 Flott liste. Vi trenger flere kvinner inn i yrket vårt. Men synes det er dumt at listen ikke tar med stillingstittel eller en beskrivelse om hvorfor de ble valgt, det bør dere (Abelia) ha med til neste år. Jeg er nå mer opptatt av å ha kvalifiserte kollegaer og bryr meg egentlig ikke så mye om hvilket kjønn de er. 1 Lenke til kommentar
Per Buer Skrevet 8. mars 2017 Del Skrevet 8. mars 2017 (endret) Flott liste. Vi trenger flere kvinner inn i yrket vårt. Men synes det er dumt at listen ikke tar med stillingstittel eller en beskrivelse om hvorfor de ble valgt, det bør dere (Abelia) ha med til neste år. Jeg er nå mer opptatt av å ha kvalifiserte kollegaer og bryr meg egentlig ikke så mye om hvilket kjønn de er. Det er hauger og lass av forskning som viser at andre faktorer enn rene faglige kvalifikasjoner også er viktig for industriell virksomhet. Det å alltid velge den faglig dyktigste kandidaten lønner seg ikke alltid. Samtidig kan det ikke være slik at du velger en kandidat som ikke har det som skal til for å gjøre jobben pga disse ikke-faglige verdiene. Endret 8. mars 2017 av Per Buer 1 Lenke til kommentar
Ompa Kaiiizer Skrevet 8. mars 2017 Del Skrevet 8. mars 2017 Bare en liten ting her, og absolutt ikke til forkleinelse for noen av de på denne lista, for dette gjelder også menn naturligvis, men det at man er ansatt i et "IT-firma" betyr ikke at man er en "IT-person". Mange av disse har antakelig rene administrative, økonomirelaterte eller prosjektstyringsrelaterte stillinger. Det kunne de like gjerne hatt i en hvilken som helst annen bransje, så det å fremstille alle disse som "IT-kvinner" synes jeg rett og slett blir tåpelig. Sikkert minst like dyktige som sine mannlige kollegaer, men altså ikke nødvendigvis "IT-kvinner". Lages det tilsvarende liste for "sykepleier-kvinner", "barnehage-kvinner" osv.? Blir rett og slett litt for dumt å lage slike lister bare fordi det er kvinnedagen i dag. Slutt med det. 2 Lenke til kommentar
Ove Andersen Skrevet 8. mars 2017 Del Skrevet 8. mars 2017 (endret) Flott liste. Vi trenger flere kvinner inn i yrket vårt. Men synes det er dumt at listen ikke tar med stillingstittel eller en beskrivelse om hvorfor de ble valgt, det bør dere (Abelia) ha med til neste år. Jeg er nå mer opptatt av å ha kvalifiserte kollegaer og bryr meg egentlig ikke så mye om hvilket kjønn de er. Helt enig i at faglige kvalifikasjoner er veldig viktig, og skal telle mye i valg av ansatt. Men vi er i en situasjon der mangfoldet i bransjen er i ganske dårlig tilstand, og mange kvinner velger andre yrker på grunn av bransjens dårlige rykte. Det store problemet ligger med andre ord lenge før det er snakk om ansettelse eller noe slikt. Det er ingenting som tilsier at kvinner ikke kan være minst like gode som menn i IT-bransjen, både når det gjelder ledelse og tekniske. Det er all mulig grunn til å tro at bransjen går glipp av viktige og gode arbeidskrefter i dag. Derfor er det viktig at vi har sånne kåringer, der vi løfter frem de kvinnene som faktisk jobber i dette yrket så vi kan rekruttere flere dyktige mennesker. Endret 8. mars 2017 av Ove Andersen Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 8. mars 2017 Del Skrevet 8. mars 2017 Så, en kvinne skal ikke verdsettes før hun har en jobb i toppsjiktet? Javel, så det er det som kalles likestilling. Lenke til kommentar
SteveCooling Skrevet 8. mars 2017 Del Skrevet 8. mars 2017 Hvorfor er ikke Hege Skryseth som er President Kongsberg Digital med? Hun er vel en av de mest profilerte teknologi-kvinner i Norge. Lenke til kommentar
Ove Andersen Skrevet 8. mars 2017 Del Skrevet 8. mars 2017 (endret) Bare en liten ting her, og absolutt ikke til forkleinelse for noen av de på denne lista, for dette gjelder også menn naturligvis, men det at man er ansatt i et "IT-firma" betyr ikke at man er en "IT-person". Mange av disse har antakelig rene administrative, økonomirelaterte eller prosjektstyringsrelaterte stillinger. Det kunne de like gjerne hatt i en hvilken som helst annen bransje, så det å fremstille alle disse som "IT-kvinner" synes jeg rett og slett blir tåpelig. Sikkert minst like dyktige som sine mannlige kollegaer, men altså ikke nødvendigvis "IT-kvinner". Lages det tilsvarende liste for "sykepleier-kvinner", "barnehage-kvinner" osv.? Blir rett og slett litt for dumt å lage slike lister bare fordi det er kvinnedagen i dag. Slutt med det. Delvis enig. En slik liste kunne vært publisert oftere enn 8. mars hvert år :-) Men det er en vanlig misoppfatning at kvinner ansatt i IT-firmaer har administrative stillinger (anklager ikke deg for å ha denne holdningen). Jeg har også hatt den samme oppfatningen, men etter å ha møtt på kjempemange faglige dyktige teknikere i mine år som utvikler har jeg fått et helt annet syn på saken. Sett bort i fra et par problemer med Fag-kategorien så er denne listen ganske bra. Eksempelvis er det litt uklart hva som er kriteriene for å være med her litt uklare, da jeg ser både utviklere, ux-spesialister, prosjektledere, styremedlemmer, og ledere på den listen. Så denne kategorien kan gjerne forbedres, gjerne med en begrunnelse på hvorfor man står der, evt splittes opp i flere underkategorier. Det er også litt problematisk at en av kvinnene på denne listen også er leder for Oda-nettverket som sammen med Abelia presenterte denne listen. Nuria Espallargas fortjener jo også all mulig honnør, men hun er jo ganske langt unna IT som fagfelt, hun har jo jobbet med omdanning av silisiumkarbid til flytende form. Men for å trekke fram noen av de kvinnene som virkelig er relevant å snakke om: Runa Sandvik: Bachelor i informatikk fra NTNU, ble for alvor kjent når hun fant ut hvordan man kunne hacke en "smartrifle" slik at man kunne endre på innstillinger uten at brukeren var klar over det. Hun har også jobbet som utvikler for TOR-nettverket. Henriette Høyer: Velkjent navn i UX-bransjen. Har jobbet i mange år med å forbedre brukeropplevelsen i it-løsninger i hele landet. Merete Asak: Jobbet med nettverk i snart 20 år, og er en av få i Norge med CCIE sertifisering fra Cisco. Begynte sin karriere med å jobbe med nettverk på TG i forrige årtusen :-) Endret 8. mars 2017 av Ove Andersen Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 8. mars 2017 Del Skrevet 8. mars 2017 Flott liste. Vi trenger flere kvinner inn i yrket vårt. Men synes det er dumt at listen ikke tar med stillingstittel eller en beskrivelse om hvorfor de ble valgt, det bør dere (Abelia) ha med til neste år. Jeg er nå mer opptatt av å ha kvalifiserte kollegaer og bryr meg egentlig ikke så mye om hvilket kjønn de er. Helt enig i at faglige kvalifikasjoner er veldig viktig, og skal telle mye i valg av ansatt. Men vi er i en situasjon der mangfoldet i bransjen er i ganske dårlig tilstand, og mange kvinner velger andre yrker på grunn av bransjens dårlige rykte. Det store problemet ligger med andre ord lenge før det er snakk om ansettelse eller noe slikt. Det er ingenting som tilsier at kvinner ikke kan være minst like gode som menn i IT-bransjen, både når det gjelder ledelse og tekniske. Det er all mulig grunn til å tro at bransjen går glipp av viktige og gode arbeidskrefter i dag. Derfor er det viktig at vi har sånne kåringer, der vi løfter frem de kvinnene som faktisk jobber i dette yrket så vi kan rekruttere flere dyktige mennesker. Vel om kvinnene er minst like gode som menn i IT-bransjen er det jo kvinner som vil kapre IT jobbene da de er mest kvalifisert? Og det er jo nøyaktig de jeg vil jobbe med.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå