Redaksjonen. Skrevet 8. mars 2017 Del Skrevet 8. mars 2017 Akrobaten og livredderen er 50 år. Nå blir Norsk Luftambulanse først med etterkommeren.Luftambulansens første helikopter kunne loope og fly i over 400 km/t Lenke til kommentar
Sjukov Skrevet 8. mars 2017 Del Skrevet 8. mars 2017 Spennende og interessant artikkel. Lenke til kommentar
Harald Skreppedal Skrevet 9. mars 2017 Del Skrevet 9. mars 2017 Veldig bra artikkel. Jeg husker fortsatt oppvisningen på Gardermoen i 1984, der kaptein Zimmerman trollbandt forsamlingen fullstendig. Det finnes en rekke youtube videoer av spektakulære landinger med MBB BO105. Anbefales. 1 Lenke til kommentar
V5SUBR1R Skrevet 10. mars 2017 Del Skrevet 10. mars 2017 Veldig interessant og informativ artikkel. Jeg var så heldig og fikk jobbe med utviklingen av BO105 og BK117 når jeg jobbet som nyutdannet ingeniør på MBB i 1978-83. Det var en utrolig jump-start på en spennende ingeniør-karriere. Og det å kunne stå å se på BO105 akrobatikk som ung ingeniør, var en opplevelse som har vært med videre. 2 Lenke til kommentar
TU-leser Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 Skulle ha likt og sett helikopter i Sikorskys S-97 Raider eller AVX JMR type helikopter i SAR konfigurasjon. http://www.avxaircraft.com/media-gallery Lenke til kommentar
WTEKNIKK2 Skrevet 29. mars 2017 Del Skrevet 29. mars 2017 Fin artikkel. Jeg kunne vel egentlig tenkt meg at de kunne kjøpt AW169. Det er et fint helikopter, og en rimelig ny modell.. Det har lenger rekkevidde, noe høyere toppfart, og litt mer plass. Jeg antar at pris, både innkjøps pris og drifts kostnader har vært viktige momenter for valget. H135 er et fint helikopter, og noen ganger er det vel en fordel å være liten. Slik som når en skal lande på en landevei, med trær og stolper i nærheten. De valgte noen AW139. Det er vel rekkevidde og plass som var avgjørende der. Det er virkelig bra at luftambulansen får nye helikoptre. Det er en livsviktig tjeneste, bokstavelig talt. En kan håpe at erfaringer som en gjør de neste 15+ årene kan brukes til å forbedre tjenesten i fremtiden når neste innkjøp av helikoptre skal planlegges. Kanskje en kan se for se ubemannede droner som kan frakte utstyr for ambulanse personell i fremtiden. Slik at en kan "rykke frem" raskere i terrenget ? Å løpe med hjertestarter og en masse annet utstyr i terrenget er tungt. En liten drone, som kunne fraktet 15+ kg over en distanse på +4-5 km og samtidig fått plass i en ambulanse kunne nok hjulpet litt. ble et sidespor, men men. Luftambulansens helikoptre er en knapp ressurs, så også andre deler av den "pre-hospitale tjenesten" kan vel også trenge nytt utstyr kanskje ? En får vel gratulere luftambulansen med nye helikoptre. De vil nok bidra til å redde mange liv i årene som kommer. Lenke til kommentar
Inge Nagelhus Skrevet 22. september 2017 Del Skrevet 22. september 2017 "var dessuten den første helikoptertypen som var i stand til å gjennomføre en loop. Det skjedde første gang i 1972." Sikorsky S-52 loopet i 1949, og siden har dette vært gjort med flere andre helikoptertyper. Disse dristige menn i de farlige fly! 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå