Blizzair Skrevet 8. mars 2017 Del Skrevet 8. mars 2017 Hei! Vet ikke om dette er riktig tråd å starte post i, men tar det her Jeg er nokså fornøyd med arbeidsplassen min, gode kolleger, fulle dager, masse å gjøre. Det jeg er mindre fornøyd med er lønna. Lønna ligger på 145kr/timen og eneste tillegget er natt-tillegg som starter fra 00.00. Altså er det ingen helgtillegg, ingen kveldstillegg og ingen søndagstillegg. Skiftet mitt går fra 16.00-23.30 hver dag, fem dager i uken. Jeg har veldig mye mer ansvar enn alle andre, da alt skal være rent og pent før jeg kan gå på kveldene og ligger jeg for langt bak på tidskjemaet blir jeg heller igjen til alle arbeidsoppgavene er utført før jeg drar hjem for å unngå å få tilsnakk dagen derpå. Kan være det er en travel dag med masse kunder, da er det fort gjort at man plutselig ligger litt bak. Uansett, føler jeg at kveldstillegg og ikke minst søndagstillegg er noe man burde ha krav på i alle jobber? Spesiellt når det er så mye kveldsarbeid som det jeg har. Vil det være lurt av meg å melde meg inn i en fagforening/LO? Er dette noe jeg burde ta opp med sjefen FØR jeg eventuelt gjør det? Burde jeg snakke med de andre kollegaene mine å høre om de er enige og om de ville vært interessert i å melde seg inn for å få bedre lønnsvilkårer? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 8. mars 2017 Del Skrevet 8. mars 2017 Man har krav på visse tillegg. Har du tariffavtale? En link http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78157 LO hjelper til med en del ting, men det er ikke noe i veien med å gjøre avtaler selv. LO er bare en "ekstrasikkerhet", men i Norge så gjør de en bedre jobb og er viktigere enn mange andre land så det er vel etter hva jeg har sett en generell anbefaling å være organsiert. Jeg rapporterer tråden da denne burde ligge i juss, da ser advokatene tråden lettere da de pleier å henge på den delen av forumet De vet reglene og kan gi deg det du trenger for å ta dette opp med sjefen selv. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 8. mars 2017 Del Skrevet 8. mars 2017 Det kan være ein fordel å snakke med dine kollegaer, er dere mange nok så kan dere kreve at virksomheita skal følge tariff. Ellers er det ingenting i vegen for å sjølv kreve forhandlinger. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 8. mars 2017 Del Skrevet 8. mars 2017 Du vill ikke automatisk få noe ved å melde deg inn i en fagforening. Men gå sammen med de andre på jobb, meld dere inn og krev tariffavtale. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 8. mars 2017 Del Skrevet 8. mars 2017 Er dette noe jeg burde ta opp med sjefen FØR jeg eventuelt gjør det? Jeg ville begynt med å starte en dialog med sjefen din. Misfornøyde ansatte slutter fort, og å miste erfaren arbeidskraft er ofte dyrere enn å øke lønn. Mange ansatte har nok innflytelse til å kunne forhandle avtaler selv. Om sjefen ikke er interessert i å reforhandle lønninger og vilkår, eller om dere er ansatte som er lette å erstatte, så ville jeg begynt å vurdere fagorganisering. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå