Huzzi Skrevet 7. mars 2017 Del Skrevet 7. mars 2017 Jeg har nettopp flytta til en ny leilighet og jeg har ikke nett der siden jeg glemte å sende en flytte melding. Leverandøren sa at de skulle sende en elektriker som skulle fikse nettet om 2 uker. Jeg kan ikke vente så lenge uten nett så jeg vil prøve å "tjuvstarte det". Jeg fant to data punkter. En inne i leiligheten og en ute i gangen uttafor leilighen. Begge datapunktene så stod det cat 5e og kabelen i de to punktene har kun 4 ledere og de er IKKE tvinna. Blå, brun, grønn og svart. Den blåe og brune lederen er koblet i begge punktene men den grønne og den svarte lederen er ikke koblet til. Er det sånn at jeg må patche den grønne og svarte lederen i de 2 punktene for å få tilgang til nett? Hvis det er det så vil jeg gjerne vite hvilke fargekode jeg skal patche de på. (Legger til bilde av begge punktene. Den med 2 fargekode rammer er den som er ute og den som har 1 fargekode ramme er den som er inne) Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 7. mars 2017 Del Skrevet 7. mars 2017 Dette blir jo for dumt, for alt du vet er jo de punktene ikke koblet til noe som helst... Om det er ADSL du skal ha må de jo uansett i sentralen og legge til ett kort mot den telefonlinjen.. Om det er ett boligkompleks, blokk eller lignende kan jo det være strømførende CAT 5 kabler også som vil drepe netverkskortet ditt.. Så du bør ha ett multimeter klart om du skal drive å tukle med det.. Hva er egentlig planen, har du et ADSL modem? Cabelmodem? Switch/ruter du skal plugge inn? Eller er tanken å bare plugge PCn rett inn i punktet? Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 8. mars 2017 Del Skrevet 8. mars 2017 Dette ser ut til å være "normale" telefoni punkter, er enig med Krozmar, dette er ikke en god ide å tukle med, du vil uansett ikke "automagisk" finne internett ved å gjøre dette. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 9. mars 2017 Del Skrevet 9. mars 2017 Som allerede nevnt i tråden - du kan ikke tjuvstarte det. Hvis du virkelig trenger nett mens du venter, så er det noen alternativer: - mobilt bredbånd (uten binding) - ta med bærbar maskin på kafe (eller annet sted) med trådløst nett lykke til! Lenke til kommentar
vidor Skrevet 9. mars 2017 Del Skrevet 9. mars 2017 Du kan jo bruke nett over mobilen en overgangsperiode. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå