Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Skal fugene males?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Silikonfug kan ikke males.

Da får jeg male så tett jeg kan inn til silikonen. Eventuelt går det kanskje an å fjerne den og fuge med akryl i stedet? Eller kanskje til og med fuge med akryl over silikonen?

Endret av VR-katten
Lenke til kommentar

Her hjemme er det ikke mulig å skille silikon og høykvalitetsakryl basert på hvor mye det gir etter. Man ser det på glansen i overflaten.

Du kan selvfølgelig male inntil silikonfugen, evt fjerne den og fuge på nytt.

Problemet med silikonfug er at det er vanskelig å få noe til å feste seg i den. Jeg tror ikke jeg ville tatt sjansen på akryl over silikon. Tec7 skryter på seg at det limer alt, men jeg har aldri testet på silikon.

Jeg har selv dette problemet med 7 meter silikonfug her hjemme. Jeg kommer sannsynligvis til å fjerne den og fuge på nytt med noe som kan overmales.

Lenke til kommentar

Var jeg deg ville jeg satset på at vedkommende som la den fugen hadde vett til å legge noe som var overmalbart, og malt over.

Det er gummi-aktig når jeg tar på det. Er både silikon og akryl det?

Jeg kan jo satse på å male over og se hva som skjer. 

Lenke til kommentar

Resultatet ble elendig. Tydelig at fugene mellom benkeplaten og veggen ikke er overmalbare. Malingen bare prellser av. Antar da at det er silikon?

Hva ville dere gjort da? Forsøkt å fjerne silikonen og fuget på nytt med akryl, for så å male over? Eller fuget med akryl direkte over silikonen? Eller kanskje lagt en list? Finnes det små gummilister e.l. som kan passe her? 

8DSyCGF.jpg

Endret av VR-katten
Lenke til kommentar

fugene som blir brukt mellom vegg og kjøkken benken er som oftest silikon (regner med det er kjøkken). rett og slett fordi den holder vann bedre vekk. om du ikke er fornøyd med fargen hadde jeg bare kuttet den vekk og lagt inn en ny silikon fug som er nærmest den du ønsker

• Liker 1
Lenke til kommentar

fugene som blir brukt mellom vegg og kjøkken benken er som oftest silikon (regner med det er kjøkken). rett og slett fordi den holder vann bedre vekk. om du ikke er fornøyd med fargen hadde jeg bare kuttet den vekk og lagt inn en ny silikon fug som er nærmest den du ønsker

Da gjør jeg det. Denne bør vel gjøre susen?

https://www.byggmax.no/bad/gulv-och-veggfliser/tilbeh%C3%B8r-gulv-och-veggfliser/fugefjerner-p280123

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...