AnonymDiskusjon Skrevet 7. mars 2017 Del Skrevet 7. mars 2017 Hei. Jeg og romkameratene mine er i en veldig vanskelig bosituasjon og håper noen her har kunnskap som kan hjelpe oss litt. Jeg og venninna mi har nylig flyttet inn i et hus, sammen med en felles venn som bor her på 3. året. Vi leier privat. En feilkobling i forbindelse med bytte av oppvaskmaskin i 2015 førte da til lekkasje på kjøkkenet. Vår felles venn bodde her på dette tidspunktet. Det ble meldt i fra til huseier umiddelbart, med beskjed om at det skulle fikses. Jevnlig mas siden den tid førte til at det til slutt ble et løfte fra huseier om å fikse det i forkant av at jeg og venninna mi flyttet inn. Det ville bli dekket gjennom forsikringen til huseier. Skadene forverret seg naturlig med tid og ble til et synlig råte-problem midt på kjøkkengulvet. Jeg og venninna mi var informert om skadene og hadde også sett de. Vi stolte på løftet og flyttet inn, dessverre til samme problematikk. Her var vi selvfølgelig naive. Takstmannen gikk over og det ble konkludert med en egenandel som skulle stå på vår felles venn samt de som bodde her tidspunktet skaden først skjedde. Oppvaskmaskinen ble montert av daværende leietakere i samarbeid med huseier. Idag kom forsikringsselskapet for å starte prosjektet. Under gulvet var det som forventet svart av mugg og stanken var uutholdelig. Skaden omfatter hele kjøkkenet, og hele gulvet pluss innredning må rives. Den ene arbeideren spurte hvor lenge dette hadde pågått, og fikk svar av oss at det har vært slik i vel halvannet år. De avbrøt umiddelbart, dekket igjen med sponplater og dro, og har nå fraskrevet seg hele jobben. Huseier er nå sint, og mener at siden en av oss informerte de om hvor lenge dette hadde pågått, kunne vi stå for dette selv. Vi mistenker selvfølgelig at han har forsøkt å lure forsikringsselskapet for å få dette dekket, ved å si at det ble tatt med han på et mye senere tidspunkt enn det ble. Det ser nå ut til at han ikke får dekket noe, og vi sitter nå i en leilighet full i svartmugg. Vi har alle leiekontrakt. Hva gjør vi videre, hva kan huseier kreve av oss, og hva kan vi kreve av huseier? vi har alle nettopp betalt inn leien for denne måneden, men ser det ser ut til at det ikke vil være beboelig. Hvilket ansvar har huseier i forhold til å bevisst ha latt oss bo i svartmugg (dette ble avdekket først i dag, men common sense sier jo at det har vært her i mange måneder), har han noe ansvar i forbindelse med midlertidig bosted for oss i perioden dette (eventuelt) fikses, og hva med husleien vi har betalt for en periode vi ikke kan bo her? Håper på svar, vet at dette ble rotete lagt frem, men jeg svarer på spørsmål! Anonymous poster hash: 85da0...6d5 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 8. mars 2017 Del Skrevet 8. mars 2017 Vi har alle leiekontrakt. Hva gjør vi videre, Reklamerer til utleier. Det er ikke deres problem at håndverkerne hans avbrøt jobben når de fikk vite om omfanget/historikken. hva kan huseier kreve av oss, Ikke en døyt ut over det som følger av leieavtalen og husleieloven. og hva kan vi kreve av huseier? At utleier retter mangelen, det vil si setter boligen i den stand dere etter leieavtalen har krav på. vi har alle nettopp betalt inn leien for denne måneden, men ser det ser ut til at det ikke vil være beboelig. Hvilket ansvar har huseier i forhold til å bevisst ha latt oss bo i svartmugg (dette ble avdekket først i dag, Erstatningsansvar for at hans ytelse er helsefarlig. har han noe ansvar i forbindelse med midlertidig bosted for oss i perioden dette (eventuelt) fikses, og hva med husleien vi har betalt for en periode vi ikke kan bo her? Hvis boligen er ubeboelig faller leien bort (fordi dere har krav på 100 % prisavslag), jf. husleieloven § 5-7 jf. § 2-11. Plikt til å skaffe erstatningsbolig har utleier ikke, men han kan bli erstatningsansvarlig hvis en slik erstatningsbolig fører til merkostnader for dere, jf. husleieloven § 5-7 jf. §§ 2-13 og 2-14. Her ville jeg kontaktet profesjonell bistand. Dette ligger an til å bli konflikt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå