1P4XZQB7 Skrevet 9. mars 2017 Del Skrevet 9. mars 2017 Når det kommer til IT vs TN nett, så vet jeg faktisk ikke fasit for Zoe/Chameleon. Men jeg kan med en viss tyngde avvise at problemet stammer fra manglende isolasjonsavstander. En antakelse som er snublende nær er at viklingene i motorens stator - som etter sigende benyttes som de påkrevde induktansene i SMPS strømforsyningen, er koblet opp for 230VAC i stjernekonfigurasjon - slik tilfellet er i 400/230VAC trefase. I et IT nett er 230VAC derimot koblet i triangel, helt uten Nøytralleder. Dette er en topologiforskjell som ikke så lett lar seg overliste uten skilletrafo. Et annet forslag jeg har sett er at Zoe trenger *både* N og T for å måle kvaliteten på jordforbindelsen(150 ohm?) men jeg tror nok jeg må tilbringe en kveld eller to med mine gamle lærebøker for å ha noen informert mening om akkurat det. Her må du først fortelle meg hva "T" er. En alternativ stavelse for "L1/L2/L3?" Ikke så viktig. Det er ikke bilens(laderens) jobb å måle kvaliteten på jordforbindelsen. Det kan egentlig bare gjøres ordentlig med en jordmotstandmåler (isolasjonsmotstandsmåler,) typisk Megger. Og disse gjør dette med å pulse høyspenning med lavt energiinnhold ut på nettet. Det er ingen elbil som får lov til å drive med slikt i utrengsmål. Det er til gjengjeld ladekontrolleren (Mode 2 ICCB / Mode 3 veggboks) sin oppgave å respondere på faktisk jordfeil, i form av jordfeilbryter klasse B. For å kunne gjøre det må ICCB først vite at der er beskyttelsesjord tilkoblet overhodet. Så ICCB (skal/bør) grovteste jord før den strømsetter bilen. ICCB kan ikke måle faktisk overgangsmotstand, men den kan detektere flytende/fraværende beskyttelsesjord (PE.) Har en mistanke om at denne utbredte oppfatning av at Zoe/Chameleon tester/bryr seg om beskyttelsesjord stammer fra signaleringen i IEC 60196 pluggene, i hht. SAE J1772 / IEC 61851, som demonstrert under. Dette har imidlertid ingenting med saken å gjøre. 1 Lenke til kommentar
avo Skrevet 9. mars 2017 Del Skrevet 9. mars 2017 Artig at de viser frem muligheten til å bygge noe gøy, samtidig som det er litt vel sent, med tanke på at Tesla ha vist alle at dette er mulig, og da ikke bare på proto-skryte-typnivå, men i den virkelige verden. Dette ble nesten like spennende som artikler om de nye super duper batteriene som kan lades på sekunder, og yter mer enn en Tesla. Det mest fascinerende her var at journalisten skriver at den er bygget av hule stålrør som en sportsbil 1 Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 9. mars 2017 Del Skrevet 9. mars 2017 Den går sikkert fort, men det blir ikke supert, før den får tilhengerfeste og blir mye større og penere:-) 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå