Diblu Skrevet 7. mars 2017 Del Skrevet 7. mars 2017 Har nå bygd ferdig (utvendig) fritstående vedfyrt badstu og skal til med resterende.Spørsmål om isolering av vegger og tak:Ser dette greit ut??Utvendig panel>>>mellomrom ca2cm+>>>vindsperre>>>isolasjon>>>Invendig panel.Bør jeg ha et mellomrom til før invendig panel? er det fare for at vindsperra fanger fukt?spørsmål nr2:Er det tullete om jeg kjører pipa rett ut av veggen for å slippe å knote med beslag osv?(hvis man utelukker det estetiske...) taket er av bølgeplater i stål.Tar gledlig imot alle tips. Lenke til kommentar
daruu Skrevet 7. mars 2017 Del Skrevet 7. mars 2017 Har du bygd ferdig utvendig uten å sette på vindsperra? Det vanlige er å sette vindsperra på reisverket - lekte ut - utvendig panel. Lenke til kommentar
Diblu Skrevet 7. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2017 Har du bygd ferdig utvendig uten å sette på vindsperra? Det vanlige er å sette vindsperra på reisverket - lekte ut - utvendig panel. Det stemmer.. Dette var et morroprosjekt som blei gjort litt fort å gæli over en del øl.. Lite erfaring.. Uansett. blir litt kronglete, men er ikke no mega stress å slenge på innenfra. men: må vell bli bra om jeg slenger opp vindsperra med stiftmaskin og lekter innenfra, for og så få et mellomrom med lekterne før isoleringa.? tanker?? 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 7. mars 2017 Del Skrevet 7. mars 2017 [...] Dette var et morroprosjekt som blei gjort litt fort å gæli over en del øl.. Håper alle som ser denne tråden gir deg +1 Lenke til kommentar
daruu Skrevet 7. mars 2017 Del Skrevet 7. mars 2017 Hehe, blir ihvertfall mer jobb på deg Du må ha mellomrom mellom vindsperra og utvendig panel(lufting), isolasjonen legger du helt ut til vindsperra. Har du stående eller liggende panel? Bilde tatt fra innsiden? Lenke til kommentar
Diblu Skrevet 7. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2017 (endret) Hehe, blir ihvertfall mer jobb på deg Du må ha mellomrom mellom vindsperra og utvendig panel(lufting), isolasjonen legger du helt ut til vindsperra. Har du stående eller liggende panel? Bilde tatt fra innsiden? hehe.. bilde veit jeg ikke om jeg tørr å legge ut.. kanskje i morgen! Uansett, det er stående panel ja! Og takk for infon! Endret 7. mars 2017 av Diblu Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. mars 2017 Del Skrevet 7. mars 2017 Skal du ikke ha fuktsperre? (mellom isolasjon og innvendig panel) Uten fuktsperre risikerer du at fukt fra innsiden kondenserer i isolasjonen og påfølgende råteskader. Jeg er bare usikker på hvilken type fuktsperre som egner seg i en badstu. 1 Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 8. mars 2017 Del Skrevet 8. mars 2017 Hvor mye isolasjon har du tenkt til å ha i ytterveggen? Vindsperra må både stiftes og tapes for å få noe som er i nærheten av tilfredsstillende tetting når du legger den fra innsiden i etterkant. 1 Lenke til kommentar
daruu Skrevet 8. mars 2017 Del Skrevet 8. mars 2017 Fuktsperre anbefales såvidt jeg vet i utgangspunktet ikke, med mindre det er kontinuerlig varme i rommet/bygget. Hva som egner seg i badstue er jeg også veldig usikker på 2 Lenke til kommentar
Diblu Skrevet 8. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2017 Får ikke til å legge ut bilde.. lasta opp til bildr.no å prøver å kopiere de forskjellige url inn i "bilde" url'n jeg får opp her, men får bare opp et ikon av et "revet bilde" i teksten her.. noen som veit?Uansett, fuktsperre er vist nok ikke anbefalt av det jeg har lest meg frem til på nettet om badstu?.. litt derfor jeg spørr her.. folk sier forskjellige ting.. blir usikker.Noen bruker en slags "aluminiums isolering(?)" bak invendig panel for litt reflektering av varme, men det skal ikke være noe must på noen måte som jeg forsto det.Jeg vill ikke på noen måte at det skal være perfekt eller super bra, bare funksjonelt, og råtefritt..Angående hvor mye isolasjon som er anbefalt, husker/veit jeg ikke i farta. men mener den jeg kjøpte billig var mer en tykk nok. skal skjekke opp i morgen.Et annet spørsmål... Trenger jeg isolert pipe der den går igjennom vegg, hvis jeg isolerer rundt selve piperører akuratt der den går igjennom vegg/tak?, (de 20-30cm eller hva det var som var anbefalt at man skal ha rundt der pipa går ut veggen uten brennbart matriale.)er jo latterlige priser på de plug&play-pipesettene som ligger på nettet.. 10-20 tusen.. fyttekatta. er jo bare litt rør med isolasjon... folk hadde jo ikke slikt før i tia?? tenker det må gå ann å få laga en løsning som er myyye billigere og fortsatt ikke brannfarlig.Selve ovnen er et kapittel for seg selv.. hehe. her kan det hende jeg faktisk burde bruke litt penger. Lenke til kommentar
daruu Skrevet 8. mars 2017 Del Skrevet 8. mars 2017 Du trenger ikke rare ovnen for at det skal bli varmt - selv uten isolasjon. Er det ikke en funksjon hvor man kan laste opp bilder rett på forumet? Ang pipe så kan du jo se på åssen de gjorde det på gamle koier feks. Blir ikke i henhold til tek10 akkurat, men holder i massevis Lenke til kommentar
Diblu Skrevet 8. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2017 Du trenger ikke rare ovnen for at det skal bli varmt - selv uten isolasjon. Er det ikke en funksjon hvor man kan laste opp bilder rett på forumet? Ang pipe så kan du jo se på åssen de gjorde det på gamle koier feks. Blir ikke i henhold til tek10 akkurat, men holder i massevis tenkte på det samme, finne en god gammeldags varm ovn og annordne med litt stein oppå og kanskje rundt. Tips her tas imot med stor takk! hvilke av de gamle jøtulene osv trur dere passer best til noe slikt? står ikke akuratt KW på de gamle.. er en ganske stor badstu med digert vindu. redd det ikke skal bli varmt nok. Tenker det enkleste er å kjøre pipe en meter halvannen rett opp først før 90grader ut gjennom veggen. Takker for alle innspill. skal knote litt mer å se om jeg får opp et bilde ettervert Lenke til kommentar
aklla Skrevet 8. mars 2017 Del Skrevet 8. mars 2017 (endret) Ellers kan man laste opp på forumet ved å bruke "bruk full editor" og laste opp under der man legger innlegget. Ellers er [*img=http://bildr.no/image/eWN2eDAr.jpeg*](uten *) den antagelig beste måte å linke til bilder her Endret 8. mars 2017 av aklla 1 Lenke til kommentar
Diblu Skrevet 8. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2017 Ellers kan man laste opp på forumet ved å bruke "bruk full editor" og laste opp under der man legger innlegget. Ellers er [*img=http://bildr.no/image/eWN2eDAr.jpeg*](uten *) den antagelig beste måte å linke til bilder her Se der ja!! hjertelig takk! Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 8. mars 2017 Del Skrevet 8. mars 2017 Var dette fra din badstue? Det panelet der får ikke luft på baksiden hvis du nå stifter vindsperren inntil det.. Panelet skulle vært lektet ut for lufting Lenke til kommentar
Diblu Skrevet 8. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2017 Var dette fra din badstue? Det panelet der får ikke luft på baksiden hvis du nå stifter vindsperren inntil det.. Panelet skulle vært lektet ut for lufting jepp... ja jeg veit.. skjønte det.. Takk. trur du det blir greit nok hvis jeg klarer å finne en finurlig løsning på å få et par cm lufting og kliner på vindsperra innenfra? tenker kanskje ved hjelp av noen lekter på panelet eller noe sånt om jeg får det stramt nok.. Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 9. mars 2017 Del Skrevet 9. mars 2017 Ja det finnes flere muligheter for å få det til.. Det blir bare mer tidkrevende når du startet med panelet ^^ 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå