Redaksjonen. Skrevet 7. mars 2017 Del Skrevet 7. mars 2017 Titandioksidbelegg og dagslys gjør NOx om til nitrat.Hevder en fotballbane med slike betongheller kan fjerne forurensingen fra 200 biler Lenke til kommentar
G Skrevet 7. mars 2017 Del Skrevet 7. mars 2017 Hvordan var været vindmessig på målingsdagene? Lenke til kommentar
Fred Lee Skrevet 7. mars 2017 Del Skrevet 7. mars 2017 Hva med vanlig hvitmaling på veggen? Også titanoksyd afaik. Ref også https://www.tu.no/artikler/industri-selvrensende-fasade-fjerner-bilforurensning/225656 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. mars 2017 Del Skrevet 7. mars 2017 Hevder en fotballbane med slike betongheller kan fjerne forurensingen fra 200 biler Blir det ikke veldig hardt underlag for spillerne? (ja, jeg er lei av medias nye SI-standard) Hvor mange tonn CO2 slippes ut når de produserer sement til en fotballbane med disse? NOx er jo bare en liten del av forurensnings-regnestykket så jeg lurer på hvor resten av forurensningene blir av? Dekkstøv, CO2 etc. 4 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 7. mars 2017 Del Skrevet 7. mars 2017 Da er det vel bare å sette igang med å få belegget på betongvegger og betongklosser langs veiene. Kanskje få sjekket ut om det også kan få effekt ved å sette inn autovernene og andre overflater av andre materialer, som ikke nødvendigvis dekkes av snø og annen fremmedlegeme om vinteren. Her er det vel bare igang forskningsprosjektene. :-) Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 7. mars 2017 Del Skrevet 7. mars 2017 Og hvilke nitratforbindelser får vi?? Med vann og O2 , så blir det HNO3, eller ?? Fint for potene til våre firbente venner å tråkke rundt på det?? Lenke til kommentar
stigmv Skrevet 8. mars 2017 Del Skrevet 8. mars 2017 I Norge hvor vi har mest forurensning om vinteren når sola står lavt, hadde det vel fungert best på sørvendte fasader i stedet for i gatene. Når det gjelder titandioksid i maling så blir vel den stort sett innesluttet av bindemidlet slik at den ikke får så god virkning. Lenke til kommentar
548ALEHB Skrevet 8. mars 2017 Del Skrevet 8. mars 2017 TIO2 kan kjøpes for behandling av alle flater, trenger ikke egne heller.GE2A i tyskland selger dette som spray. Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 8. mars 2017 Del Skrevet 8. mars 2017 Er betonghellene på bildet satt inn med nevnte titandiksid, eller viser illustrasjonen kun et tilfeldig betongdekke? Bildet er nemlig fra Strandgata i Hamar, og hvis det er slik at strekningen har blitt valgt ut som test-område, synes jeg det er pussig at byen ikke er nevnt med et ord i artikkelen … Da artikkelen nevner tester fra Danmark, Tyskland og Italia, kan vi vel egentlig konkludere med at bildet kun er en illustrasjon. Spiller det noen rolle? Nei, kanskje ikke. Men akkurat det strekket som er avbildet ligger godt begravet under snø store deler av vinteren … Så med mindre vi installerer varmekabler i samme slengen, blir det nok lite NOx-fangst vinterstid. Lenke til kommentar
Bent Kyllesdal Skrevet 8. mars 2017 Del Skrevet 8. mars 2017 Dette er noe av det mest latterlige jeg har lest på lenge. Kaste bort penger på å få noen prosent mindre NOx på de dagene det ikke er et problem. Det er jo i den mørke årstiden på kalde isrike dager at NOx er et problem. Dessuten så fjerner det ikke alle de andre problemene med forbrenningsmotoren. Nei, da er det bedre å bruke disse pengene på insentiver som vil fase ut dieselmotoren enda fortere. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. mars 2017 Del Skrevet 8. mars 2017 Hva med å bruke TiO2-holdig stein i asfalten? Da får plutselig det TiO2-holdige veistøvet en positiv funksjon også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå