klykkosol Skrevet 7. mars 2017 Del Skrevet 7. mars 2017 Hei, 176 cm høy og veier litt over 70 kg. Har bestandig brukt å vært veldig tynn i oppveksten, ble alltid sett på som en spinkel og svak fyr. Jeg slutta med fotball da jeg gikk over på universitet, og selv om jeg sluttet helt med trening så la jeg fortsatt ikke noe nevneverdig på meg før det hadde gått noen år. Jeg er for tiden generelt i elendig form, kjenner jeg får lett tung pust, og magen føles som den bare vokser. Har bestemt meg for at det er på tide å gjøre noe med dette. Jeg har svært lite muskler, som gjør at jeg har flat brystkasse og spinkle kyllingarmer, samtidig som jeg da har fått mye fett på nedre del av magen og rundt midjen. Det jeg da lurer på er: Hvordan skal man trene for denne typen kropp? Jeg har jo mye magefett og føler jo at jeg da må "slanke meg", men samtidig er jeg jo også tynn ellers på kroppen, og vil jo egentlig bygge noe muskler også? Har generelt ganske liten peiling på trening, og synes det er vanskelig å søke meg fram på forum pga folk er så forskjellige og det er så utrolig mye forskjellige råd som florerer. Har ikke noen ambisjoner om å bli "stor", men har et kortsiktig mål på å få vekk magen og deretter et langsiktig mål på å bygge en del muskler så jeg er komfortabel med å ta av meg skjorta. Jeg har et treningsstudio rett over veien der jeg bor, og jeg jobber en vanlig 8-16 jobb, så det bør ikke være noen unnskyldninger for å ikke få gjort noe med dette. - Hvordan skal mengden med trening være? Skal det være en større mengde kardio og samtidig trene styrke også? Isåfall, hvilke øvelser? Har veldig lyst på et enkelt og konkret program jeg kan følge. - Mat. Er det noe jeg absolutt må styre unna? Jeg må innrømme at jeg har hatt en lat livsstil lenge nå, spesielt med mye junkfood og cola, som jeg må kutte ut. Jeg vet at mat bestandig er viktig i denne diskusjonen, og dessverre er mat ofte et problem for meg. Har hele livet vært svært kresen i matveien, og måltidene blir ofte ganske enkle. Å ta "shakes" osv er dette noe som kan hjelpe meg med å få i meg i nok tilskudd, eller er dette noe man bør vente med til evt. senere? - Jeg får vel et lite "sukk" nå, men jeg må likevel spørre: hvor raskt kan man forvente å kvitte seg med det som jeg har beskrevet nå? Har lest at magefett er det som er vanskeligst å fjerne og at det kan ta veldig lang tid. Hvor langt kan man komme med jevnlig trening nå frem til sommeren? Handler mest om å få motivasjon her.. Noen som har noen erfaringer og tips? Eventuelt et treningsopplegg jeg kan bruke? Føler meg ganske blind før jeg skal gå i gang her, vil ikke dra til treningsstudio og se meg rundt uten å vite hva jeg bør fokusere på. Setter pris på noen tips. Lenke til kommentar
Kimmol Skrevet 7. mars 2017 Del Skrevet 7. mars 2017 (endret) Jeg er ingen ekspert, men som et lite råd på veien så hjelper det jævlig mye om man finner seg en aktivitet man synes er gøy, og bruker kroppen på det. Som f.eks fotball, squash, tennis, turer i skog, whatever. Du vil få opp forbrenninga og dermed også fettet bort mye raskere enn hvis du bare trener på treningsstudio. Og sånn ellers vil jeg ikke anbefale deg å "slanke" deg. Hvis du bare veien 70 kg så har du ikke mye fett og snakke om. Hvis du skal trene muskler trenger du mye mat. Endret 7. mars 2017 av Kimmol Lenke til kommentar
3rlend93 Skrevet 13. mars 2017 Del Skrevet 13. mars 2017 Jogg 30 min hver dag så går det vekk på 2 måneder eller mindre. Hadde samme problem og var nærmest en nevrose for meg i flere år. Jogg med varme klær så du svetter extra så raser det av kjapt. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 13. mars 2017 Del Skrevet 13. mars 2017 Få deg en PT for en periode, han/hun hjelper deg i gang både ift mat og trening. Så blir det lettere å følge etter selv på sikt. Jeg hadde 10 timer nå i år og er godt i gang etter dra hjelp Du må nesten vurdere selv hva som er viktigst for deg, få større muskler eller fjerne fettet på magen. Du får ikke i pose å sekk. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 14. mars 2017 Del Skrevet 14. mars 2017 Du må nesten vurdere selv hva som er viktigst for deg, få større muskler eller fjerne fettet på magen. Du får ikke i pose å sekk.Jo, det får man Han ahr åpenbart overskudd av energi som ender som magefett. Med styrketrening og mer protein i kosten, så vil han bygge mer muskler, og treningen vil brenne fett og energi. Samtidig, når han får mer muskler, så brenner han mer fett. Store kropper trenger mer energi, så jo mer muskler du har, jo lettere er det å holde seg slank. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 14. mars 2017 Del Skrevet 14. mars 2017 Du må nesten vurdere selv hva som er viktigst for deg, få større muskler eller fjerne fettet på magen. Du får ikke i pose å sekk.Jo, det får man Han ahr åpenbart overskudd av energi som ender som magefett. Med styrketrening og mer protein i kosten, så vil han bygge mer muskler, og treningen vil brenne fett og energi. Samtidig, når han får mer muskler, så brenner han mer fett. Store kropper trenger mer energi, så jo mer muskler du har, jo lettere er det å holde seg slank. Jeg får iallefall minimalt med muskler når jeg går i kaloriunderskudd for å gå ned i vekt Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 14. mars 2017 Del Skrevet 14. mars 2017 <snip> Har man mye magefett så har man insulin resistens. Altså en forhøyet produksjon av insulin. For å si det på annen annen måte, er magen større enn hoftene/hoftekammen din så lider man av dette. Hvordan fjerne det? Ved å redusere karbohydratinntaket og heller øke fettinntaket. Karbohydrat (sukker) driver insulin opp, fett gjør det ikke. Ved å øke fett mengden i kostholdet, spiser man mindre og er lengre mett, samt at man slipper de store ujevnhetene (bølger) i blodsukkeret som hos noen går utover humøret. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 14. mars 2017 Del Skrevet 14. mars 2017 Du må nesten vurdere selv hva som er viktigst for deg, få større muskler eller fjerne fettet på magen. Du får ikke i pose å sekk.Jo, det får man Han ahr åpenbart overskudd av energi som ender som magefett. Med styrketrening og mer protein i kosten, så vil han bygge mer muskler, og treningen vil brenne fett og energi. Samtidig, når han får mer muskler, så brenner han mer fett. Store kropper trenger mer energi, så jo mer muskler du har, jo lettere er det å holde seg slank. Jeg får iallefall minimalt med muskler når jeg går i kaloriunderskudd for å gå ned i vekt Ja, men det kommer ann på hva du spiser og hva du trener: [vanlig mat=100energi]-[kroppens forbruk=120energi] = -20 energi. Du har energiunderskudd, trener ikke, og bygger ikke muskler. [vanlig mat=100energi]+[proteintilskudd = 100 energi]-[kroppens forbruk=120energi]-[styrketrening=50energi]-[restitusjon=50energi] = -20 energi. Her har du nøyaktig samme resultat, men du vil bygge muskler mens du trener. Fettprosenten går ned, muskelvolum går opp. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 14. mars 2017 Del Skrevet 14. mars 2017 Du må nesten vurdere selv hva som er viktigst for deg, få større muskler eller fjerne fettet på magen. Du får ikke i pose å sekk.Jo, det får man Han ahr åpenbart overskudd av energi som ender som magefett. Med styrketrening og mer protein i kosten, så vil han bygge mer muskler, og treningen vil brenne fett og energi. Samtidig, når han får mer muskler, så brenner han mer fett. Store kropper trenger mer energi, så jo mer muskler du har, jo lettere er det å holde seg slank. Jeg får iallefall minimalt med muskler når jeg går i kaloriunderskudd for å gå ned i vekt Ja, men det kommer ann på hva du spiser og hva du trener: [vanlig mat=100energi]-[kroppens forbruk=120energi] = -20 energi. Du har energiunderskudd, trener ikke, og bygger ikke muskler. [vanlig mat=100energi]+[proteintilskudd = 100 energi]-[kroppens forbruk=120energi]-[styrketrening=50energi]-[restitusjon=50energi] = -20 energi. Her har du nøyaktig samme resultat, men du vil bygge muskler mens du trener. Fettprosenten går ned, muskelvolum går opp. Tja det kan vell diskuteres, men trener mye og spiser bra. Noe økning er det såklart, men det er minimalt ift hva en får ved å spise bra og i overskudd. Eksempelvis trener jeg hver dag, styrke ca 4 dager i uken og resten er cardio. Mat er mye fiber, fisk, egg og kylling men i underskudd. I tillegg til supplementer som multivitamin, cla,bcaa, protein osv Men nå er vi gjerne litt forbi topic etterhvert Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå