2J37JHPB Skrevet 7. mars 2017 Del Skrevet 7. mars 2017 Disse argument-listene, som sikkert kan være helt dynamiske; Hvorfor er det lurt å eliminere metode-signaturer? Det er ikke *alltid* lurt forøvrig, men av og til er det veldig behagelig (og også lurt), spesielt der hvor en muligens ønsker at forskjellige ting skal skje. Prøv å bytt ut "SaveToDataBase" i dine egne løsninger med "PushToWebService" eller "SaveToFile", så vil du raskt merke hvorfor det (ofte) er lurt ... Tenk; "Agil software" ... tenk agile ja, ble littnlite konkret dette, får nok heller titte på githuben din Hehe, det er alltid det riktige svaret; "Use the source Luke" Lenke til kommentar
2J37JHPB Skrevet 7. mars 2017 Del Skrevet 7. mars 2017 Disse argument-listene, som sikkert kan være helt dynamiske; Hvorfor er det lurt å eliminere metode-signaturer? Det er ikke *alltid* lurt forøvrig, men av og til er det veldig behagelig (og også lurt), spesielt der hvor en muligens ønsker at forskjellige ting skal skje. Prøv å bytt ut "SaveToDataBase" i dine egne løsninger med "PushToWebService" eller "SaveToFile", så vil du raskt merke hvorfor det (ofte) er lurt ... Tenk; "Agil software" ... tenk agile ja, ble littnlite konkret dette, får nok heller titte på githuben din PS, her er en 2 minutter og 57 sekunders lang video (som er unødvendig lang forøvrig) - som illustrerer installasjonsprosessen, fra du åpner Chrome, til du har systemet opp å kjøre https://gaiasoul.com/2017/03/05/phosphorus-five-version-1-0-released/ 1 Lenke til kommentar
olanorm Skrevet 8. mars 2017 Del Skrevet 8. mars 2017 @2J37JHPB: Hvorfor har du valgt å basere dette på ASP.NET WebForms som helt klart er en døende webplatform? ASP.NET Core har jo vært tilgjengelig lenge nå, og er helt klart det Microsoft satser på fremover. Så vidt jeg kan se, er dette bare et slags bibliotek for WebForms apps og hele kjernen er avhengig av System.Web som i praksis låser deg til å bruke IIS (eller gamle mono da). Dette vil i praksis si at det allerede er utdatert med tanke på å skulle funke med det nye kryssplatform-tankesettet til Microsoft. Verden har gått videre.. Lenke til kommentar
Atle Rørdam Skrevet 8. mars 2017 Del Skrevet 8. mars 2017 Rett og slett kjempehyggelig å lese. All støtte til Thomas Hansen og hans innovative arbeider som kansje får fot nå for alt man vet. Hansen, hvilke er motarbeidet på det kraftigste av vår egen stat, bør flytte ut av landet om det blir noen kroner ut av dette eller arbeidsplasser. Historien om Hansen og den Norske stat er jo så man blir helt flau på vegne av landet sitt. Derfor er det ekstra gøy når denne løvetannen så spretter opp TIL TROSS for staten. Stå på Thomas. Dette var hyggelig lesning. 1 Lenke til kommentar
quantum Skrevet 8. mars 2017 Del Skrevet 8. mars 2017 Hansen, hvilke er motarbeidet på det kraftigste av vår egen stat, bør flytte ut av landet om det blir noen kroner ut av dette eller arbeidsplasser. Hansen bor i California allerede, leste jeg et sted. Er han blitt motarbeidet på det kraftigste av staten, sier du? Det var merkelig, hva er det som skjedde? Lenke til kommentar
Harald Brombach (digi.no) Skrevet 8. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2017 Hansen, hvilke er motarbeidet på det kraftigste av vår egen stat, bør flytte ut av landet om det blir noen kroner ut av dette eller arbeidsplasser. Hansen bor i California allerede, leste jeg et sted. Er han blitt motarbeidet på det kraftigste av staten, sier du? Det var merkelig, hva er det som skjedde? Please, ikke ta den diskusjonen her. Det har ingenting med IT å gjøre. Ref. siste setning i artikkelen over. Lenke til kommentar
2J37JHPB Skrevet 8. mars 2017 Del Skrevet 8. mars 2017 Stå på Thomas. Jeg er takknemlig for støtte, men har lovet å ikke diskutere dette hos digi.no, og jeg har tenkt å holde det løftet PS! Jeg bor på Kypros, og jeg elsker det! Les mer her; https://gaiasoul.com/2017/03/08/i-live-in-paradise-on-earth-cyprus/ Lenke til kommentar
quantum Skrevet 8. mars 2017 Del Skrevet 8. mars 2017 (endret) Hansen, hvilke er motarbeidet på det kraftigste av vår egen stat, bør flytte ut av landet om det blir noen kroner ut av dette eller arbeidsplasser.Hansen bor i California allerede, leste jeg et sted. Er han blitt motarbeidet på det kraftigste av staten, sier du? Det var merkelig, hva er det som skjedde? Please, ikke ta den diskusjonen her. Det har ingenting med IT å gjøre. Ref. siste setning i artikkelen over. Aner ikke hva du snakker om ... det var et enkelt spørsmål. Endret 8. mars 2017 av quantum 1 Lenke til kommentar
quantum Skrevet 8. mars 2017 Del Skrevet 8. mars 2017 @2J37JHPB: Hvorfor har du valgt å basere dette på ASP.NET WebForms som helt klart er en døende webplatform? Implementasjonen her er sikkert krevende å holde up-to-date for én person mht. hvor Microsoft hopper til enhver tid. Konseptene her kunne vel i og for seg vært implementert på en hvilken som helst plattform? 1 Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 8. mars 2017 Del Skrevet 8. mars 2017 GPLv3-lisens og en kommersiell lisens Hva er det som gjør GPL(v3) ikke-kommersiell? Jeg forsøker selv å omtale det som "proprietær lisens" der hvor jeg vet at det er forståelse for hva den subtile forskjellen betyr. For de fleste utviklere dog da, så vil "proprietær lisens" vare equivalent med "kommersiell lisens", da de fleste Norske utviklere, i hvert falt profesjonelt, stort sett utvikler "proprietær kode". Jeg synes ikke det er en "subtil" forskjell, og synes det er rart at programmerere ikke kan sitt eget fag. Men det er nå sikkert bare meg :-). Lenke til kommentar
2J37JHPB Skrevet 8. mars 2017 Del Skrevet 8. mars 2017 @2J37JHPB: Hvorfor har du valgt å basere dette på ASP.NET WebForms som helt klart er en døende webplatform? Implementasjonen her er sikkert krevende å holde up-to-date for én person mht. hvor Microsoft hopper til enhver tid. Konseptene her kunne vel i og for seg vært implementert på en hvilken som helst plattform? Vel, man er avhengig av en plattform som tillater å konstruere noe ala p5.ajax, som er et server-side Web Control bibliotek. Og forklare hvorfor, er en lang prosess, hvor motivasjonen er å signifikant redusere kompleksitet, og ende opp med et resultat, som tillater konstruksjon av "widgets", under ca samme utviklingsmodell som WinForms og Qt, med "tilstand" som lagres på server. Men du kan jo begynne her (link under), og se om du blir noe lurere, hvis du lurer på hvorfor. Men prinsippielt er jeg enig, selv om noen tekniske detaljer, i for eksempel ting som Microsoft MVC, etc, ville sannsynligvis "umuliggjort" dette ... https://github.com/polterguy/phosphorusfive-dox/blob/master/chapter-1.md Basically, "Managed Ajax", som er en utrolig mye enklere utviklingsmodell enn tradisjonell Ajax, er avhengig av et "control bibliotek", ala Web Forms ... Forøvrig, å kaste "gammel" teknologi, bare fordi den er "gammel", er ofte uproduktivt. Lisp er fra 1950 tallet, og fortsatt den dag i dag, regnet for å være kanskje det råeste programmeringsspråket som noensinne er konstruert. Hyperlambda har forøvrig mye til felles med Lisp, og kan i så måte, hevdes har røtter tilbake til 1958 ... Lenke til kommentar
2J37JHPB Skrevet 8. mars 2017 Del Skrevet 8. mars 2017 GPLv3-lisens og en kommersiell lisens Hva er det som gjør GPL(v3) ikke-kommersiell? Jeg forsøker selv å omtale det som "proprietær lisens" der hvor jeg vet at det er forståelse for hva den subtile forskjellen betyr. For de fleste utviklere dog da, så vil "proprietær lisens" vare equivalent med "kommersiell lisens", da de fleste Norske utviklere, i hvert falt profesjonelt, stort sett utvikler "proprietær kode".Jeg synes ikke det er en "subtil" forskjell, og synes det er rart at programmerere ikke kan sitt eget fag. Men det er nå sikkert bare meg :-). Hvis programmereren sitt "fag" er equivalent med "juss", så har du rett. Forøvrig, tviler jeg for at det er *veldig* mange i Norge som kan mer om GPL, Richard Stallman, og Fri Programvare fra et konseptuelt nivå enn meg, og de "subtile forskjellene". Du ser ut til å muligens vær en av de. Kudos. Tolk det som du vil ... Forøvrig, som en liten digresjon i så måte, er muligens disse påstandene interessante for deg https://gaiasoul.com/2016/10/08/gpl-versus-proprietary-software-the-war-is-over/ og mer viktig i så måte ... https://gaiasoul.com/2016/10/08/what-does-the-usage-of-the-gpl-license-mean-for-our-end-users/ Men pliis, ikke start en debatt rundt bruken min av Open Source versus Fri Programvare, eller Gnu/Linux versus Linux. "I get it" ... Lenke til kommentar
quantum Skrevet 8. mars 2017 Del Skrevet 8. mars 2017 (endret) Men prinsippielt er jeg enig, selv om noen tekniske detaljer, i for eksempel ting som Microsoft MVC, etc, ville sannsynligvis "umuliggjort" dette ... https://github.com/polterguy/phosphorusfive-dox/blob/master/chapter-1.md Basically, "Managed Ajax", som er en utrolig mye enklere utviklingsmodell enn tradisjonell Ajax, er avhengig av et "control bibliotek", ala Web Forms ... Hadde aldri trodd Microsofts MVC og webforms var så overlegent andre MVC-implementasjoner og widget-biblioteker ... men hva vet vel jeg, koder jo ikke på MS... Når det gjelder gamle teknologier, så kan de jo være så tidløse som de bare vil, om ikke implementasjonen holdes oppdatert. Så lenge MS støtter plattformen du bruker med patcher, tetter sikkerhetshøl og så videre er jo alt hunky dory .. Endret 8. mars 2017 av quantum 1 Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 9. mars 2017 Del Skrevet 9. mars 2017 (endret) Hvis programmereren sitt "fag" er equivalent med "juss", så har du rett. Forøvrig, tviler jeg for at det er *veldig* mange i Norge som kan mer om GPL, Richard Stallman, og Fri Programvare fra et konseptuelt nivå enn meg, og de "subtile forskjellene". Du ser ut til å muligens vær en av de. Kudos. Tolk det som du vil ... Forøvrig, som en liten digresjon i så måte, er muligens disse påstandene interessante for deg https://gaiasoul.com/2016/10/08/gpl-versus-proprietary-software-the-war-is-over/ og mer viktig i så måte ... https://gaiasoul.com/2016/10/08/what-does-the-usage-of-the-gpl-license-mean-for-our-end-users/ Men pliis, ikke start en debatt rundt bruken min av Open Source versus Fri Programvare, eller Gnu/Linux versus Linux. "I get it" ... Jeg beklager hvis jeg framstilte det som at du ikke vet forskjell på proprietær og FOSS, for det virker det som du har ut i fra det jeg kan lese . Mitt poeng vare bare framstillingen fra artikkelen, og fra andre, at man ikke kan kommersialisere GPL-lisensiert programvare er feil. Og for øvrig er jeg ikke motstander av proprietær programvare, selv om jeg foretrekker FOSS. I den verden vi lever i, må man bare akseptere at folk vil tjene mest mulig penger. Dersom man skulle få like god kvalitet på all FOSS-programvare som proprietær må de som eier og utvikler prosjektene tjene like godt som i proprietær prosjekter, og da måtte man endret en del lover både i Norge, Europa og globalt. Sånn sett er BSD-lisensen et greit kompromiss i forhold til å være pragmatisk i den virkelige verden og tilby åpen kildekode. Men, igjen, jeg hadde ikke som hensikt å kritisere ditt prosjekt eller din bruk av lisenser . Endret 9. mars 2017 av RattleBattle 1 Lenke til kommentar
2J37JHPB Skrevet 9. mars 2017 Del Skrevet 9. mars 2017 Når det gjelder gamle teknologier, så kan de jo være så tidløse som de bare vil, om ikke implementasjonen holdes oppdatert. Så lenge MS støtter plattformen du bruker med patcher, tetter sikkerhetshøl og så videre er jo alt hunky dory .. MS har faktisk (tilsynelatende) "skiftet mening" om OS ganske drastisk de siste årene (etter at Ballmer sluttet). I dag er de verdens største leverandør av Linux servere (visstnok) gjennom Azure, ol ... I tillegg har de eksplisitt gått ut og sagt, både gjennom handlinger, og ord, at de har "ikke tenkt å legge ned web forms". Selv om (visstnok) CLR "core" er deres "nyeste" teknologi. Men, om de ikke vedlikeholder web forms, er (nesten) irrelevant, siden det allerede finnes utmerkede FOSS versjoner av det der ute, i form av Mono for eksempel. Så kan en sikkert si mye rart om Miguel DeIcaza, om en leiter etter feil, men han klarte å få *en* ting riktig da ... Det er fortsatt en hel *drøss* med utviklere der ute, som programmerer i "klassisk ASP". Noe som nok er et betraktelig mye større "sjansespill" enn å programmere i web forms. Og om absolutt worst case scenario skulle inntreffe, og alt av web forms blir lagt død, uten at det er spesielt sannsynlig, og koden til Mono skulle bli ødelagt, osv, osv, osv - Så er uansett web forms bruken i P5, skjult dypt inne i P5, under mange lag med "abstraksjoner", og kan enkelt byttes ut, med egenutviklet teknologi. Så selv om jeg visste at dette ville bli en "debatt", er debatten lite reell egentlig ... Lenke til kommentar
2J37JHPB Skrevet 9. mars 2017 Del Skrevet 9. mars 2017 Jeg beklager hvis jeg framstilte det som at du ikke vet forskjell på proprietær og FOSS, for det virker det som du har ut i fra det jeg kan lese . Mitt poeng vare bare framstillingen fra artikkelen, og fra andre, at man ikke kan kommersialisere GPL-lisensiert programvare er feil. Og for øvrig er jeg ikke motstander av proprietær programvare, selv om jeg foretrekker FOSS. I den verden vi lever i, må man bare akseptere at folk vil tjene mest mulig penger. Dersom man skulle få like god kvalitet på all FOSS-programvare som proprietær må de som eier og utvikler prosjektene tjene like godt som i proprietær prosjekter, og da måtte man endret en del lover både i Norge, Europa og globalt. Sånn sett er BSD-lisensen et greit kompromiss i forhold til å være pragmatisk i den virkelige verden og tilby åpen kildekode. Men, igjen, jeg hadde ikke som hensikt å kritisere ditt prosjekt eller din bruk av lisenser . Det med lisenser, ER komplisert for de som ikke har satt seg dypt inn i det. Ofte blir man som sagt også feilsitert her, siden finurlighetene og irrgangene er mange, for å utvikle forståelse for dette. Jeg vet utmerket godt at GPL kan være kommersiell, som sagt. Google, Facebook, Ubuntu og Microsoft (!) er noen eksempler. Alle disse bruker GNU/Linux massivt, og tjener i bøtter og spann med penger på det. På grunn av at det er vanskelig å forklare dog, så ender mange opp med å snakke om Dual License, og den proprietære delen, som "kommersiell" (beklageligvis) Det blir litt som den egentlige forståelse av ordet "hacker". Av og til, må man bare gi opp, og erkjenne at resten av verden legger noe annet i ett ord, enn det som er den egentlige faktiske definisjonen ... Ordene "engel" og "person" er i så måte en av mine favoritter der, begge stammer fra Gresk. Engel betyr "sannheten" og person betyr "maske". Men prøv å forklare det til naboen din ... Derfor må jeg innrømme, at det er ikke helt umulig at du vil finne plasser i mine skriblerier, hvor jeg har omtalt mine proprietære lisenser som "kommersielle". Jeg har også kalt GNU/Linux for "Linux" et par ganger. Håper Richard Stallman kan klare over tid, å unnskylde meg her, for min lite eksakte ordbruk. På samme måten som jeg håper Moses kan unnskylde resten av verden, for deres lite eksakte bruk av ordet Engel ... Lenke til kommentar
2J37JHPB Skrevet 11. mars 2017 Del Skrevet 11. mars 2017 @2J37JHPB: Hvorfor har du valgt å basere dette på ASP.NET WebForms som helt klart Beklager sent men relativt detaljert svar; https://gaiasoul.com/2017/03/11/no-more-business-logic-leaked-to-javascript/ Lenke til kommentar
0laf Skrevet 13. mars 2017 Del Skrevet 13. mars 2017 Jeg må jo innrømme at jeg ikke forstår et kvekk av dette, å klarer helt fint å holde styr på ajax'en min selv? Dette skal jo revolusjonere verden, gjøre GMail bedre og raskere ved bruk av "managed" ditten og datten, ispedd en dose fine ord, slik som "json", "active events", "polymof...ettellerannet" osv? Den eneste grunnen til at jeg skriver noe i et emne jeg helt klart ikke forstår noe av, selv om jeg trodde jeg hadde sånn delvis styring på webgreier, c-sharp, ajax og den slags, er at jeg fremdeles lurer på hvordan det går med Magix Illuminate, og når bestemor skal kunne lage webdingser uten å kunne kode, slik du hevdet for en del år siden ? Lenke til kommentar
quantum Skrevet 13. mars 2017 Del Skrevet 13. mars 2017 Jeg må jo innrømme at jeg ikke forstår et kvekk av dette, å klarer helt fint å holde styr på ajax'en min selv? For meg ser det ut som et helt vanlig serverside webrammeverk av den typen som nå begynner å bli litt umoderne. Hyper Lambda ser ut til å ha arvet litt syntax fra brainfuck ... hehe, men ærlig talt liker jeg kompakt kode, sikkert meget effektivt når man har kommet inn i det. Lenke til kommentar
2J37JHPB Skrevet 13. mars 2017 Del Skrevet 13. mars 2017 Jeg må jo innrømme at jeg ikke forstår et kvekk av dette, å klarer helt fint å holde styr på ajax'en min selv? Dette skal jo revolusjonere verden, gjøre GMail bedre og raskere ved bruk av "managed" ditten og datten, ispedd en dose fine ord, slik som "json", "active events", "polymof...ettellerannet" osv? Den eneste grunnen til at jeg skriver noe i et emne jeg helt klart ikke forstår noe av, selv om jeg trodde jeg hadde sånn delvis styring på webgreier, c-sharp, ajax og den slags, er at jeg fremdeles lurer på hvordan det går med Magix Illuminate, og når bestemor skal kunne lage webdingser uten å kunne kode, slik du hevdet for en del år siden ? Litt usikker på hvordan formatteringen blir her, men her er svaret mitt create-widget parent:content class:col-xs-12 widgets literal:foo element:button class:btn btn-primary innerValue:Click me! onclick p5.web.widgets.property.set:foo innerValue:Hello world! Hvis du fortsatt, sitat "ikke skjønner det", tror jeg du er alene ... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg