Gå til innhold

Bygge stasjonær PC til 7-10k

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

Jeg har bestemt meg for å kjøpe en stasjonær PC, som jeg tenker å bygge selv. Fra før av har jeg ingen erfaring med bygging av PC, eller kjøp av slikt, så jeg trenger litt hjelp til dette kjøpet.

Bruksområde: Hovedsakelig kontorbruk: programming, matematikk, dokumenter, analyse av data, etc. Muligens noe spilling etter hvert, men da mest sannsynligvis eldre spill som jeg har kjennskap til (TF2, skyrim, WoW).

Prisantydning: Når jeg først kjøper kan jeg gjerne bruke litt penger, jeg tenker mellom 7 000 og 10 000. Med tanke på bruksområdene tror jeg det blir meningsløst å bruke mer enn 10k. (?)

Annet: Ønsker inngang til 2 skjermer slik at jeg kan ha 2 skjermer på hjemmekontoret. Ingen planer om å overklokke for øyeblikket, kan ikke noe om dette. Har ikke noe spesielt forhold til AMD/Intel, det mest populære er vel Intel nå uansett.

Det jeg har sett på:

Mine spørsmål og tanker:

• På komplett.no får jeg ferdige pakker, som er greit ettersom jeg ikke har tid til å sette meg inn i detaljene og ikke har bygget PC før. For meg ser alle de 5 pakkene gode ut. Hvilken av de 5 ville du valgt? Prisforskjell kan ignoreres ettersom den er relativt liten.
  • "The Corporal" er litt rimeligere enn de fra komplett.no, er den like god? Dersom jeg kjøper delene hver for seg, er det noe jeg må tenke på? På komplett får jeg med kjølepaste og kabler og slikt.
  • "Black Refinery" virker som den er for dyr med tanke på mine bruksområder, men dersom den er mye bedre og vil vare lengre kan jeg være villig til å strekke meg til 10k.

Generelt har jeg lite peiling, og er ute etter litt input fra dere før jeg kjøper noe. Hva ville du gjort i min situasjon? Kjøpt en av de 5 fra komplett? Hvilken? Noe annet?

På forhånd takk for svar. Dersom du har noen spørsmål skal jeg følge med på tråde og svare.

Endret av Statilia
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Her har du mange gode alternativer. Etter min mening bør du gå for en pc med et dedikert grafikkort, en god prosessor og en rask SSD.

For meg virket det som, til ditt bruk, at enten Mini ITX gamer eller The Corporal kunne være det beste alternativet. Prosessoren i Mini Itx gamer har 2 flere kjerner enn den i The Corporal, så du vil få noe mer kraft der. Men dette går det jo an å vurdere, Intel G4560, i3 6100 og i5 6400 er alle gode valg. De kommer også inkludert kjøler m/ kjølepasta. Hovedkort og strømforsyning har alle kabler du trenger.

Det du også bør tenke på er at du må ha et operativsystem, noe som kommer på en tusenlapp på Komplett. Og en ekstra harddisk, for det er alltid greit med litt ekstra plass... Ta for eksempel denne: https://www.komplett.no/product/898949/datautstyr/lagring/harddiskerssd/harddisk-35/seagate-barracuda-1tb-35-hdd .

Hvis jeg skulle valgt én, så måtte det nok vært The Corporal, da den er enklere å bygge i for en førstegangs bygger, og er en generelt god pc for pengene.

Endret av Jonas E.
Lenke til kommentar

Her er det snakk om en kontor-pc med lett gaming. En overklokkbar chip til over 2500kr + ekstra for et z270 hovedkort + en ekstra kjøler blir litt mye for den slags bruk og til den prisen. Hvis man først og fremst skal ha en chip med 4 kjerner, så holder en i5 6400 lenge.

Lenke til kommentar

For meg virket det som, til ditt bruk, at enten Mini ITX gamer eller The Corporal kunne være det beste alternativet.

Takk for et detaljert, godt svar. Er det riktig av meg å anta at Mini ITX gamer og The Corporal er de beste valgene uansett pris av de som jeg listet i prisklassen 6k - 8k?

Med tanke på at ekstra lagringsplass, operativsystem og et keyboard (og muligens en skjerm) blir ekstra kostnader tror jeg at jeg vil holde meg under 8k, men jeg vurderer også Black Refinery. Med tanke på mitt bruk er jeg usikker på om det er verdt å bruke 10k+ penger.

Lenke til kommentar

Hvilke kontorprogrammer er det snakk om?

Dokumenter i MS Word og LaTeX.

Databehandling i MS Excel og Python, samt noe programmering i Matlab+Python.

Bildebehandling i Lightroom og Photoshop.

Min ca 3 år gamle laptop (GeForce GT720, Core i5-4200U, 8GB RAM, 1000GB HDD/SSD)[lenke] fungerer stort sett greit til det overnevnte, men jeg synes at den begynner å bli treig generelt. Oppstarten tar lang tid, de fleste programmene bruker lang tid på å åpne og noen programmer som f.eks. Lightroom går rimelig treigt generelt.

Endret av Statilia
Lenke til kommentar

Etter å ha sett på dine behov, hvilke maskiner du vurderer og prisklassen du tenker, satt jeg sammen en pc for deg. Jeg tror at du får mest mulig for pengene med disse komponentene, og vet at den vil kjøre alle program du trenger raskt og effektivt. Det er hovedsakelig "The Corporal", bare med noe mer kraft. 

Selve pcen: 

https://www.komplett.no/wishlists/046c728f-6661-4911-9776-d5257c5a2d48

Her kan du også se at alle delene passer sammen:

https://pcpartpicker.com/user/Jon3ll/saved/BHCqsY

Endret av Jonas E.
Lenke til kommentar

Oppstarten tar lang tid, de fleste programmene bruker lang tid på å åpne og noen programmer som f.eks. Lightroom går rimelig treigt generelt.

En SSD + reinstallering/factory reset av OS hadde trolig gjort susen.

Hva ville du gjort i min situasjon? Kjøpt en av de 5 fra komplett? Hvilken? Noe annet?

Det er gode forslag i tråden her, men de baserer seg stort sett på at du må bygge selv. Om du er sånn gjennomsnittlig teknisk kompetent, ikke har store problemer med å skru sammen stuff fra IKEA (skapdører teller ikke, de henglsene er ALLTID skjeve) og evner å google ting du lurer på bør ikke bygging være noe stort problem.

Det jeg imidlertid ville gjort er å bygge eller kjøpe en relativt kraftig kontor-PC uten skjermkort, og kjøpt et brukt skjermkort i tillegg. Skjermkort er det som taper seg raskest i verdi uansett, og du trenger ikke en 2017-toppmodell for å spille de spillene du nevner. Resten av applikasjonene som er nevnt er vel også mer CPU- enn GPU-intensive. GTX 7X0/9X0 eller Radeon R9 2XX/3XX bør være mulig å oppdrive relativt rimelig brukt og har plenty kraft til din nåværende bruk. Så trenger du ikke nødvendigvis "kjipe ut" på CPU, HK og RAM samt delene som gjerne lever videre etter en fremtidig oppgradering (lagring, kabinett, PSU).

Har ikke noe spesielt forhold til AMD/Intel, det mest populære er vel Intel nå uansett.

Stemmer, ettersom AMD ikke har vært relevante siden omtrent 2012. Nå har de nettopp sluppet toppmodellene i den nye generasjonen sin, og mid- og low-end kommer etterhvert. AMD Ryzen 7 1800X koster 5400 kr, og ypper mot Intel i7-6900K som koster ca. det dobbelte. Om de rimeligere modellene blir tilsvarende konkurransedyktige overfor Intel sine respektive alternativer skal du ikke avfeie AMD så raskt.

Lenke til kommentar

Etter å ha sett på dine behov, hvilke maskiner du vurderer og prisklassen du tenker, satt jeg sammen en pc for deg. Jeg tror at du får mest mulig for pengene med disse komponentene, og vet at den vil kjøre alle program du trenger raskt og effektivt. Det er hovedsakelig "The Corporal", bare med noe mer kraft. 

Selve pcen: 

Tusen takk for dette! Ett spørsmål bare: kan "Cooler Master Silencio 352 Mini Tower" byttes ut med f.eks "Cooler Master Silencio 452 Midi Tower"? Den førstnevnte så ikke ut til å være på lager før om over en måned, mens 452 er på lager nå.

Edit: Alternativt kan jeg alltids kjøpe fra en annen butikk. Jeg ser at 452 er litt større enn 352, noe som kanskje er unødvendig.

Endret av Statilia
Lenke til kommentar

Selve pcen: 

Tusen takk for dette! Ett spørsmål bare: kan "Cooler Master Silencio 352 Mini Tower" byttes ut med f.eks "Cooler Master Silencio 452 Midi Tower"? Den førstnevnte så ikke ut til å være på lager før om over en måned, mens 452 er på lager nå.

Edit: Alternativt kan jeg alltids kjøpe fra en annen butikk. Jeg ser at 452 er litt større enn 352, noe som kanskje er unødvendig.

Ja, du kan velge 452-kabinettet, men det er noe større enn 352. Du vil kanskje se at hovedkortet blir litt lite i forhold til resten av kabinettet, men det er fullt mulig å bruke det. Her er et forslag på et mindre kabinett: Fractal Design lager flotte kabinetter som er lette å bygge i (denne står at kan komme på lager i morgen). 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...