Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Vi har allerede liberalisme

Anbefalte innlegg

Hvis man ser på hvordan de fleste av oss lever så er det basert på liberalistiske prinsipper. Det meste er basert på frivillighet. Forhold, arbeid, venner, handel. Ale er liberalistiske mellommenneskelige forhold.

Ser vi på forholdet mellom statene i verden, er det også liberalistisk. Det blir svært sjelden gjort overgrep på tvers av landegrenser, i hvertfall i vår del av verden. De gangene det faktisk gjøres det, påberopes det selvforsvar, og ikke skattlegging eller regulering som grunnlag for invasjon(selv om det kanskje er et skjult motiv).

Det er kun internt i en stat at folk generelt aksepterer at ting ikke blir organisert liberalistisk, og da kun av staten. Individer får ikke lov til å gjøre overgrep. Av en eller annen grunn behandler folk "sin" stat med en annen moral enn andre forhold.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

...

Andre ting som er liberalistiske, i den grad at man har valgfrihet, det er valg av ting som veterinær og tannlege. Dette er ting som staten, heldigvis, ikke blander seg så alt så mye inn i. Dette fører til at jeg bortimot på dagen kan få time dersom pus får vondt i labben eller jeg får verking i hjørnetanna. Synes heller ikke at det er spesielt dyrt med tanke på hva man får igjen for det man betaler.

Men av en eller annen pussig grunn så må altså ting som helsevesen, utdanning og velferdstilbud være underlagt statlig kontroll. Dette medfører da at disse tjenestene blir dyre og suboptimale og at ventetiden blir lang. Argumentet er visstnok at folk vil bli analfabete idioter som dør på gaten i hopetall om det ikke er for staten.

For min egen del så håper jeg inderlig at staten aldri begynner å skulle tilby "gratis" tannlege og "gratis" veterinær, tenker bare med grøss og gru hva det vil gjøre for kvalitet og pris for disse tingene.

Lenke til kommentar

Hvis man ser på hvordan de fleste av oss lever så er det basert på liberalistiske prinsipper. Det meste er basert på frivillighet. Forhold, arbeid, venner, handel. Ale er liberalistiske mellommenneskelige forhold.

Oksebæsj. Det er sjelden fritt valg. Alle har ikke mulighet for å velge arbeid (i forhold til lønn), lønninger spriker enormt og det fører til at middelklassen og under er låst til et fåtall alternativer når det kommer til f.eks. fritidsaktiviteter og ferie.

Handel er styrt av de store kjedene. Det er veldig lite "handel med naboen" igjen i dette landet og mange andre land. Det er en grunn til at 1%'erne er en ting og at verden styres av penger.

Liberalisme er en bløff tredd over hodene våre. Bibelen har vel hjulpet til siden det er så fokus på "fri vilje".

Noen få klarer å klatre, men det er ikke plass til alle. Noen er også dummere enn andre, de har i bunn og grunn ikke "rett på det samme".

• Liker 1
Lenke til kommentar

-----

Men av en eller annen pussig grunn så må altså ting som helsevesen, utdanning og velferdstilbud være underlagt statlig kontroll. Dette medfører da at disse tjenestene blir dyre og suboptimale og at ventetiden blir lang. Argumentet er visstnok at folk vil bli analfabete idioter som dør på gaten i hopetall om det ikke er for staten.

------

Ja er det ikke litt viktig at livsnødvendigheter som helsevesen og velferd er underlagt vår egen kontroll?

Man ender opp så lite patriotisk her at man burde nærme seg en påpakning om man mener dette er ting som skal ut av Norges hender og kontroll. Hvor ble det av den norske selvråderetten og hvem mener du skal ta hånd om pengene våre om ikke oss selv? Er det private aktører du vil vi skal leie inn her for å bruke opp penga våres på egne lønninger? Og dere klager over ett dyrt byråkrati? Hehe

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Ja er det ikke litt viktig at livsnødvendigheter som helsevesen og velferd er underlagt vår egen kontroll?

Min egen tannhelse og pus sin helse er fullstendig underlagt min egen kontroll, og takk og pris for det. Jeg kan når som helst plukke opp telefonen og ringe til en hvilken som helst kvalifisert og billig private tannlege eller veterinær. Er jeg ikke fornøyd med veterinæren eller tannlegen så kan jeg bare bytte. 

Hva er vel mer kontroll enn det? 

Man ender opp så lite patriotisk her at man burde nærme seg en påpakning om man mener dette er ting som skal ut av Norges hender og kontroll. Hvor ble det av den norske selvråderetten og hvem mener du skal ta hånd om pengene våre om ikke oss selv? Er det private aktører du vil vi skal leie inn her for å bruke opp penga våres på egne lønninger? Og dere klager over ett dyrt byråkrati? Hehe

Hva har det med saken å gjøre om man er patriotisk? Hvem snakker om å gi opp selvråderett? Når det gjelder å gi bort penger så stiller vel dere sosialister i en særklasse, her skal alle gi bort sine penger til disse mystiske entitenene kalt "samfunnet" og "fellesskapet".

Jeg vil heller bruke mine egne penger på en privat aktøre som jeg selv velger fremfor en offentlig byråkrat. Det er vel ingen steder at ting gjøres dyrere og mer ineffektivt enn i det offentlige.

Så... hehe?

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Oksebæsj. Det er sjelden fritt valg. Alle har ikke mulighet for å velge arbeid (i forhold til lønn), lønninger spriker enormt og det fører til at middelklassen og under er låst til et fåtall alternativer når det kommer til f.eks. fritidsaktiviteter og ferie.

Handel er styrt av de store kjedene. Det er veldig lite "handel med naboen" igjen i dette landet og mange andre land. Det er en grunn til at 1%'erne er en ting og at verden styres av penger.

Liberalisme er en bløff tredd over hodene våre. Bibelen har vel hjulpet til siden det er så fokus på "fri vilje".

Noen få klarer å klatre, men det er ikke plass til alle. Noen er også dummere enn andre, de har i bunn og grunn ikke "rett på det samme".

Frihet betyr ikke "rett på alt jeg vil ha", så jeg ser ikke grunn til å addressere det du skriver.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Når det gjelder å gi bort penger så stiller vel dere sosialister i en særklasse, her skal alle gi bort sine penger til disse mystiske entitenene kalt "samfunnet" og "fellesskapet".

Ikke glem at idiotene også liker å kaste penger ut av landet. Ca. 35mrd årlig. 

- Til tross for at Norge gir mest, har norsk bistand ingen effekt for mer fred og bedre menneskerettigheter, sier de Soysa, som er overbevist om at norske bistandsmidler i Afrika blir brukt til å kjøpe geværer og granater.

Lenke til kommentar

Min egen tannhelse og pus sin helse er fullstendig underlagt min egen kontroll, og takk og pris for det. Jeg kan når som helst plukke opp telefonen og ringe til en hvilken som helst kvalifisert og billig private tannlege eller veterinær. Er jeg ikke fornøyd med veterinæren eller tannlegen så kan jeg bare bytte. 

Hva er vel mer kontroll enn det?

Du mener foruten når du er på jobb da?

Der er du vel stort sett hele dagen som de fleste andre nordmenn. Er du en del av majoriteten er jobben din også helt meningsløs.

Hva har det med saken å gjøre om man er patriotisk? Hvem snakker om å gi opp selvråderett?

Hvilken selvråderett er det du snakker om? Selvråderetten til å velge blant maten som er utvalgt til deg av slavedriverne? Selvråderetten til å velge hvilken bank du vil gjøre deg til slave for, slik at du har en plass å bo? Selvråderetten til å velge produkter blant de slavedrivernes selskaper har laget for deg på kommunist og kopifabrikken?

Eller mener du selvråderett i form av ting som å velge bort det å ta del i slavesystemer som mote, forventninger og andre ting som propagandafabrikken råder deg til å delta i?

Det finnes faktisk få reele valg i livet for de aller fleste, selv i de minste små ting. Man må være svært sær, sta og smart for å kunne ta reele valg som er annereledes enn det de aller fleste tar.

Selv er jeg en av få som ikke har overåkningsmonitor med eksperimentelt apekattgrensesnitt fra Android eller Ios på en uniformsmonitor hvor enorme forskjeller som farge og noen få CM i størrelse utgjør det ikke kommunistiske aspektet av produktet.

Men du trenger jo ikke bekymre deg for gestapo eller stasi, du har jo tross alt ikke gjort noe galt! Når de kommer for å installere kamera på soverommet ditt får du helt sikkert en del valgfrihet i hva slags kamera som skal installeres der og hvor i rommet du foretrekker å ha de installert.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Der er du vel stort sett hele dagen som de fleste andre nordmenn. Er du en del av majoriteten er jobben din også helt meningsløs.

Min arbeidskraft er tydeligvis meningsfull nok til at arbeidsgiveren min er villig til å betale for den.

Hvilken selvråderett er det du snakker om? Selvråderetten til å velge blant maten som er utvalgt til deg av slavedriverne?

Hva slavedrivere? Butikkene? Matprodusentene? 

Selvråderetten til å velge hvilken bank du vil gjøre deg til slave for, slik at du har en plass å bo?

Ja det er en konskvens av systemet med Fiat-penger og fractional reserve banking. Du vet det systemet som politikerne velsigner.

Selvråderetten til å velge produkter blant de slavedrivernes selskaper har laget for deg på kommunist og kopifabrikken?

Hvem tenker du på her?

Eller mener du selvråderett i form av ting som å velge bort det å ta del i slavesystemer som mote, forventninger og andre ting som propagandafabrikken råder deg til å delta i?

Tenkte mer på friheten til å velge bort ting som det statlige propagandeapparatet sier er "gratis" og som vi må betale for under trussel om fengsel.

Det finnes faktisk få reele valg i livet for de aller fleste, selv i de minste små ting. Man må være svært sær, sta og smart for å kunne ta reele valg som er annereledes enn det de aller fleste tar.

I Norge kan man ikke velge fritt blant de tingene i livet som virkelig betyr noe: utdanning, helse, velferd. Så her skal jeg faktisk være enig med deg. På andre områder i den private sfære har vi heldigvis fortsatt en stor grad av valgfrihet.

Selv er jeg en av få som ikke har overåkningsmonitor med eksperimentelt apekattgrensesnitt fra Android eller Ios på en uniformsmonitor hvor enorme forskjeller som farge og noen få CM i størrelse utgjør det ikke kommunistiske aspektet av produktet.

Uhm okei?

Men du trenger jo ikke bekymre deg for gestapo eller stasi, du har jo tross alt ikke gjort noe galt! Når de kommer for å installere kamera på soverommet ditt får du helt sikkert en del valgfrihet i hva slags kamera som skal installeres der og hvor i rommet du foretrekker å ha de installert.

Javel, forventer du et svar her?

Ikke glem at idiotene også liker å kaste penger ut av landet. Ca. 35mrd årlig. ..

Disse menneskene elsker å gi bort andre sine penger for å stille seg selv i et bedre lys.

Lenke til kommentar

Min arbeidskraft er tydeligvis meningsfull nok til at arbeidsgiveren min er villig til å betale for den.

Helt sikkert en fryktelig viktig jobb du har, en samfunn nok ikke kan være foruten. Noen jobber er dog midt imellom, hovedsaklig de jobbene som støtter grunnfunksjonene som er nødvendig for at både nødvendige og unødvendige jobber kan utføres.

Når jeg snakker om nødvendige jobber snakker jeg om ting som bonde, politi, helsevesen, infrastruktur og slike type jobber som er svært nødvendige for at kjernen i samfunnet skal kunne fungere.

Mulig du har en støtterolle i samfunnet eller at du kun har en "konnnsekvensjobb", f.eks jobber på en bilfabrikk eller liknende som er en industri som hovedsaklig overlever som den er idag fordi så mange trenger biler for å komme seg til sine unødvendige og nødvendige jobber. Inkludert folk som like gjerne kunne ha jobbet hjemme. Eller kanskje du jobber på fettsugingsklinikken som er et langt bedre eksempel på en konsekvensjobb?

Hvilken selvråderett er det du snakker om? Selvråderetten til å velge blant maten som er utvalgt til deg av slavedriverne?

Hva slavedrivere? Butikkene? Matprodusentene?

I Norge hvor vi ikke har utvalg er jo dette temaet enda mer relevant. Her er det jo bokstavelig talt kommunistisk distribusjon av matvarer, som skjer gjennom private forretninger.

Det var egentlig et dårlig eksempel. Det jeg satt å tenkte på var egentlig "produkter" som slippes på markedet, hvor du ikke har noe valg blant produktet, og kun kan velge et udistinkt nesten helt identisk produkt, uansett hvem du velger fra.

Selvråderetten til å velge hvilken bank du vil gjøre deg til slave for, slik at du har en plass å bo?

Ja det er en konskvens av systemet med Fiat-penger og fractional reserve banking. Du vet det systemet som politikerne velsigner.

Fiatsystemet er kun en del av slavedrivernes ("plantasje-eiernes") system.

Selvråderetten til å velge produkter blant de slavedrivernes selskaper har laget for deg på kommunist og kopifabrikken?

Hvem tenker du på her?

Det er jo ikke folk generelt som velger utviklingen av produkter, det er selskaper som velger hvordan produktene skal produseres, hvordan de skal fungere og hvordan de skal se ut osv osv. Det brukes markedsføring for å prakke på uvitende forbrukere disse produktene.

Poenget var at du egentlig har veldig snevert utvalg og at det er "kommunistfabrikkene" som setter vilkårene, mens du kun må velge blant "kommunistfabrikkenes" få produkter (som veldig ofte er uniformsaktige).

Tenkte mer på friheten til å velge bort ting som det statlige propagandeapparatet sier er "gratis" og som vi må betale for under trussel om fengsel.

Jo, men de tingene du never er faktisk nødvendigheter. De tingene jeg nevner er ikke nødvendige. Det er fornuftig at samfunnet sammen finner løsninger på ting som alle har behov for og sammen jobber for å oppnå målene som fyller det menneskelige grunnbehovet. Ikke det at alt staten holder på med er nødvendig, det er jeg jo enig i. Noen ting er bare i flertallets og nasjonens interesse. F.eks kan NRK nevnes blant disse.

Jeg synes iallefall det er bedre å bli styrt av flertallets interesse enn å bli styrt av individers og profitts interesse. Ikke det at det nødvendigvis er flertallets interesse som blir gjennomført idag, men tidligere var det slik.

I Norge kan man ikke velge fritt blant de tingene i livet som virkelig betyr noe: utdanning, helse, velferd. Så her skal jeg faktisk være enig med deg. På andre områder i den private sfære har vi heldigvis fortsatt en stor grad av valgfrihet.

I Norge kan man velge fritt i utdanning, både etter ungdomsskole og etter videregående skole.

Hva mener du med at man ikke kan velge fritt i helse? Helse er jo et sammensatt tilbud og en grunnfunksjon i samfunnet som er ment å oppfylle grunnbehovet til alle mennesker som er del av dette systemet. Det gjør jo (stort sett) helsesystemet i de fleste Europeiske land.

Hva er det du mener vi skal velge innen helse? Om vi vil behandles med operasjon eller thai-massasje? Jeg skjønner ikke helt hva du mener...

Hva er det du mener den "private-sphæren" tilbyr av valgfrihet? Kan du nevne noen eksempler?

Uhm okei?

Jeg trodde du skulle forstå den. Iallefall er Android og Iphone et konkret eksempel på tidligere nevnte kommunistfabrikk som gjør at alle ender opp med et type produkt de "trenger", men hvor de overhode ikke har noe valgfrihet, fordi alle produktene er nesten identiske, både i utformning og funksjon, inkludert uønskede funksjoner, mangler osv.

Javel, forventer du et svar her?

Nei, det var bare retorikk for å vise til hvilken vei samfunnet er i ferd med å ta. Det er bare til å bøye seg ned slik at du kan bli tatt bakfra, for det vil du bli, uansett om du vil eller ikke.

Med mindre du er helt koko og flytter ut i skauen og klarer deg uten samfunnet da, noe som i praksis er umulig fordi du må delta i samfunnet for å kunne flytte ut i skogen i utgangspunktet.

Systemet EIER deg. Du er IKKE fri og du har IKKE valgfrihet. Ting vil ikke gå slik du vil eller andre vil, ting vil gå slik systemet dikterer at de går.

Den valgfriheten DU snakker om er en illusjon, og en "valgfrihet" innenfor avsnevrede muligheter.

PS:

Forced labour – any work or services which people are forced to do against their will under the threat of some form of punishment.

Debt bondage or bonded labour – the world’s most widespread form of slavery, when people borrow money they cannot repay and are required to work to pay off the debt, then losing control over the conditions of both their employment and the debt.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Beklager Zebra, jeg har falt av lasset. Skjønner ikke lenger hva som diskuteres.

Greit det. Bedre å si det enn å gi eventuelt dårlige svar basert på misforståelser.

Uansett så er hovedpoenget at samfunnet egentlig ikke er fritt eller liberalt.

Oppsummert i:

Systemet EIER deg. Du er IKKE fri og du har IKKE valgfrihet. Ting vil ikke gå slik du vil eller andre vil, ting vil gå slik systemet dikterer at de går.

Den valgfriheten DU snakker om er en illusjon, og en "valgfrihet" innenfor avsnevrede muligheter.

PS:

Forced labour – any work or services which people are forced to do against their will under the threat of some form of punishment.

Debt bondage or bonded labour – the world’s most widespread form of slavery, when people borrow money they cannot repay and are required to work to pay off the debt, then losing control over the conditions of both their employment and the debt.

Lenke til kommentar

Frihet betyr ikke "rett på alt jeg vil ha", så jeg ser ikke grunn til å addressere det du skriver.

Du ser ingen grunn til å addressere det jeg skriver, men alikevel så gjør du det ved å skrive at frihet ikke betyr "rett til alt jeg vil ha". Flotte greier. Du får la vær å addressere dette innlegget også da, så jeg forventer at du svarer for å si ifra at du ikke svarer :hmm:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg addresserte kun at ditt innlegg ikke er relevant for tråden. Poenget mitt er at jeg ikke ønsker å starte en stråmannsargumentasjon med deg om noe av det du skrev, fordi jeg ikke er uenig med deg om, som f eks.

"Det er sjelden fritt valg. Alle har ikke mulighet for å velge arbeid (i forhold til lønn), lønninger spriker enormt og det fører til at middelklassen og under er låst til et fåtall alternativer når det kommer til f.eks. fritidsaktiviteter og ferie."

Enig i poenget, ikke i retorikken. Ellers er det ikke relevant for tråden.

"Handel er styrt av de store kjedene. Det er veldig lite "handel med naboen" igjen i dette landet og mange andre land. Det er en grunn til at 1%'erne er en ting og at verden styres av penger."

Enig i poenget, ikke i retorikken. Selv ville jeg heller sagt at kunden bestemmer. Ellers er det ikke relevant for tråden.

"Noen få klarer å klatre, men det er ikke plass til alle. Noen er også dummere enn andre, de har i bunn og grunn ikke "rett på det samme"."

Enig i poenget, ikke i retorikken. Ellers er det ikke relevant for tråden.

Lenke til kommentar

Ser vi på forholdet mellom statene i verden, er det også liberalistisk. Det blir svært sjelden gjort overgrep på tvers av landegrenser, i hvertfall i vår del av verden. De gangene det faktisk gjøres det, påberopes det selvforsvar, og ikke skattlegging eller regulering som grunnlag for invasjon(selv om det kanskje er et skjult motiv).

Det er kun internt i en stat at folk generelt aksepterer at ting ikke blir organisert liberalistisk, og da kun av staten. Individer får ikke lov til å gjøre overgrep. Av en eller annen grunn behandler folk "sin" stat med en annen moral enn andre forhold.

Jeg tror du har glemt at det er omfattende lover og avtaler både nasjonalt og internasjonalt. Men ja, som du påpeker, tross all klagingen fra liberalistene så har vi stor grad av frihet, i det minste i vestlige demokratier.

Lenke til kommentar

Jeg tror du har glemt at det er omfattende lover og avtaler både nasjonalt og internasjonalt. Men ja, som du påpeker, tross all klagingen fra liberalistene så har vi stor grad av frihet, i det minste i vestlige demokratier.

Nasjonalt har jeg ikke glemt. Derfor nevner jeg staten som unntak eksplisitt.

Ja det er mange mellomstatlige avtaler, og de er nettopp det, avtaler. Alle som er med på en avtale i de mellomstatlige relasjonene gjør det av eget valg. Dvs. Det politiske styret i den staten tar valget. Det bestemmes liberalistisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...