Gå til innhold

SNIKTITT: Sonos Playbase Sonos' nye høyttaler kan fort bli din TVs beste venn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med hvordan låter den sammenlignet med dagens Play:Bar? Og har de fått lagt til støtte for DTS? Sistnevnte har jo vært Play:Bar sin største akilleshæl. Det beste hadde jo vært HDMI-input så man har støtte for alt av True HD, Master Audio, LPCM osv.. Men det skjer vel neppe.

Lenke til kommentar

Hvor er HDMI kontakten på bildet? Ser bare nettverk, optisk og euro strømkontakten ( 8 tall inngangen).

 

Håper dere også er nokså kritiske når dere tester, da mange har opplevd å ikke få lyd, da den Sonos med sin Playbar ikke har hatt støtte for DTS.

 

Du må huske at dette er Sonos og blodfan elsker produktet åkke som ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvor er HDMI kontakten på bildet? Ser bare nettverk, optisk og euro strømkontakten ( 8 tall inngangen).

 

Håper dere også er nokså kritiske når dere tester, da mange har opplevd å ikke få lyd, da den Sonos med sin Playbar ikke har hatt støtte for DTS.

 

Hei, AndersT2!

 

Godt dere passer på! :)

 

Ser ut som vi forsnakket oss litt. Pratet nettopp med Sonos, og det er ingen HDMi-kontakt på dette produktet.

 

- Niklas

Lenke til kommentar

Ser en Sonos ansatt har svart angående DTS: https://en.community.sonos.com/wireless-speakers-228992/no-dts-on-new-playbase-and-thats-not-due-to-hardware-limitations-6766995

 

Tydelig at de rett og slett gir f... i hva folk trenger, og kun gir det de ønsker selv.

Hva gjør de når streaming tjenestene plutselig starter å bruke DTS? Det er ikke lenge før det skjer når de etter hvert får full støtte for HD lyd der også.

 

Er virkelig glad jeg gikk for Bluesound i stedet. Selv om de ikke greier å avspille DTS eller 5.1 på sine (Muligens utenom lydplanken dems), så støtter Node faktisk å sende disse digitalt igjennom til en annen forsterker. Dette fordi Bluesound ikke gjør annet enn å spille av, mens Sonos prosesserer filene uansett type fil de avspiller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sonos og lignende burde vært bannlyst. Overpriset plastikklyd! En skam at folk bytter ut ekte stereo og surround anlegg til sånn piss som dette. Hørt bedre lyd fra middels OK høyttalere til ca 600kr enn de dyreste sonos høyttalerene... Flaut


Med hvordan låter den sammenlignet med dagens Play:Bar? Og har de fått lagt til støtte for DTS? Sistnevnte har jo vært Play:Bar sin største akilleshæl. Det beste hadde jo vært HDMI-input så man har støtte for alt av AldriTrue HD, Master Audio, LPCM osv.. Men det skjer vel neppe.

 

Aldri hørt ett Sonos produkt med god lyd. Så er vel like "flott" plastikklyd som alt annet de produserer.. Kjøp ett bedre stereoanlegg til halve prisen istede.
Hva skal du med støtte for ett lydformat som ikke burde vørt lov å gjengi på så dårlig uystyr? DTS burde heller vært bannlyst på noe annet enn skikkelige surround oppsett.

Endret av ilpostino
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå må du roe litt ned. Jeg gikk fra et helt ok surroundanlegg med Yamaha RX-V3900, Klipsch RF-62, Klipsch RC-64, Klipsch RS-42 og SVS PC12-NSD sub over til Sonos Play:Bar + Sub og har nå også lag til 2x Play:3 som surround. Det er ikke noe nevneverdige forskjeller på lydkvaliteten, men gud bedre det tar mye mindre plass og det er langt færre kabler osv og det bruker mindre strøm og det kan jo da enkelt brukes i flerrommusikkløsning da det er Sonos osv..

 

Og jeg er ikke fremmed for god lyd, på PC-en har jeg Sennheiser HD 800 med Hegel HD12 DAC og "on-the-go" bruker jeg Shure SE846 så jeg har brukt endel penger for å få god lyd "overalt" jeg befinner meg. Og nei, jeg opplever ikke at Sonos har dårlig lyd, det fungerer bedre til musikk sammenlignet med Klipschannlegget jeg hadde fra før av men noe dårligere til TV/film.

 

Som høyttalere i andre rom som på badet og soverommet så hadde jeg en B&W A7 og en Harman/Kardon MS-150, nå har jeg Sonos Play:5 og Play:5 klarer seg bedre enn MS-150 men likte B&W A7 noe bedre men det var det verdt å ofre for langt bedre flerromstyring og funksjonalitet.

 

 

 

Din påstand om at det ikke er noe vits for Sonos å støtte formater som DTS er jo helt på bærtur. DTS handler jo ikke om lydkvalitet, det handler om å plassere lydeffekter i en surroundopplevelse. I og med at Sonos kan settes opp i en 5.1-løsning så har Dolby og DTS veldig mye for seg da det er det som avgjør hvorvidt du faktisk vil ha en surroundopplevelse med god lydposisjonering over alle høyttalerne. Det er jo egentlig temmelig irrelevant iforhold til lydkvalitet og kvaliteten på høyttalerne da dette er jo noe du ønsker å oppnå så fort du har mer enn 2.X-lydoppsett om høyttalerne i oppsettet er aldri så dårlige.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er relativt mange som er fornøyd. Jeg gikk også fra en rendyrket surroundanlegg til sonos playbar + sub. Hadde ikke rare forventningene i utgangspunktet, men er i ettertid fornøyd. Både med lyden og brukervennligheten. Og ikke minst ser ikke stua mi ut som en ungdomsshule lenger.

 

De som etterspør HDMI vet ikke hva playbar er. Greia er at den skal fungere som er forlengelse av TV-en, uten at du som bruker behøver å forholde deg til den. Eller justere lipsync. Når du skru på TV-en skiftes lyden automatisk fra Spotify, radio eller hva du nå enn hørte på, til TV-lyd. Når du skifter kilde på TV-en slipper du å skifte kilde i en surroundreciever i tillegg. Jeg gikk fra et virvar av fjernkontroller til én. I tillegg bruker jeg mobilen eller PC-en for å styre musikk, via Spotify connect.

Endret av tommelfingerregel2
Lenke til kommentar

Din påstand om at det ikke er noe vits for Sonos å støtte formater som DTS er jo helt på bærtur. DTS handler jo ikke om lydkvalitet, det handler om å plassere lydeffekter i en surroundopplevelse. I og med at Sonos kan settes opp i en 5.1-løsning så har Dolby og DTS veldig mye for seg da det er det som avgjør hvorvidt du faktisk vil ha en surroundopplevelse med god lydposisjonering over alle høyttalerne. Det er jo egentlig temmelig irrelevant iforhold til lydkvalitet og kvaliteten på høyttalerne da dette er jo noe du ønsker å oppnå så fort du har mer enn 2.X-lydoppsett om høyttalerne i oppsettet er aldri så dårlige.

Har ikke opplevd det som en problemstilling. Ser ikke så mye på film via bluray lenger, men de fleste filmer med DTS har også et alternativt AC3-spor.

Lenke til kommentar

Nå må du roe litt ned. Jeg gikk fra et helt ok surroundanlegg med Yamaha RX-V3900, Klipsch RF-62, Klipsch RC-64, Klipsch RS-42 og SVS PC12-NSD sub over til Sonos Play:Bar + Sub og har nå også lag til 2x Play:3 som surround. Det er ikke noe nevneverdige forskjeller på lydkvaliteten, men gud bedre det tar mye mindre plass og det er langt færre kabler osv og det bruker mindre strøm og det kan jo da enkelt brukes i flerrommusikkløsning da det er Sonos osv..

 

Og jeg er ikke fremmed for god lyd, på PC-en har jeg Sennheiser HD 800 med Hegel HD12 DAC og "on-the-go" bruker jeg Shure SE846 så jeg har brukt endel penger for å få god lyd "overalt" jeg befinner meg. Og nei, jeg opplever ikke at Sonos har dårlig lyd, det fungerer bedre til musikk sammenlignet med Klipschannlegget jeg hadde fra før av men noe dårligere til TV/film.

 

Som høyttalere i andre rom som på badet og soverommet så hadde jeg en B&W A7 og en Harman/Kardon MS-150, nå har jeg Sonos Play:5 og Play:5 klarer seg bedre enn MS-150 men likte B&W A7 noe bedre men det var det verdt å ofre for langt bedre flerromstyring og funksjonalitet.

 

 

 

Din påstand om at det ikke er noe vits for Sonos å støtte formater som DTS er jo helt på bærtur. DTS handler jo ikke om lydkvalitet, det handler om å plassere lydeffekter i en surroundopplevelse. I og med at Sonos kan settes opp i en 5.1-løsning så har Dolby og DTS veldig mye for seg da det er det som avgjør hvorvidt du faktisk vil ha en surroundopplevelse med god lydposisjonering over alle høyttalerne. Det er jo egentlig temmelig irrelevant iforhold til lydkvalitet og kvaliteten på høyttalerne da dette er jo noe du ønsker å oppnå så fort du har mer enn 2.X-lydoppsett om høyttalerne i oppsettet er aldri så dårlige.

 

Jeg tok også en "sonos", og byttet ut store høyttalere med planke og slik du har det. Filmer med DTS omgår jeg med å bruke en bluerayspiller, som gjør at jeg iallefall får lyd ut av .mkv filer som det er dts på. Funker flott for meg, og i tillegg så er kjerringa fornøyd. Det var ho IKKJE før med stort anlegg :p

 

Nerderommet mitt er ikkje akkurat kjerringvennelig, men det rommet har jeg for meg selv  :green:

 

Kan faktisk si at lyden ikkje er dårlig, og jeg har også ganske high end headfi på nerderommet for sammenlikning. Hva andre mener bryr jeg meg ikkje om, så lenge jeg og kjerringa er fornøyde.

 

Ungene har selfølgelig sonoshøyttalere på sine rom også. Disse brukes rimelig mye. Alle er fornøyde, og takk gud for det :p

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Er relativt mange som er fornøyd. Jeg gikk også fra en rendyrket surroundanlegg til sonos playbar + sub. Hadde ikke rare forventningene i utgangspunktet, men er i ettertid fornøyd. Både med lyden og brukervennligheten. Og ikke minst ser ikke stua mi ut som en ungdomsshule lenger.

 

De som etterspør HDMI vet ikke hva playbar er. Greia er at den skal fungere som er forlengelse av TV-en, uten at du som bruker behøver å forholde deg til den. Eller justere lipsync. Når du skru på TV-en skiftes lyden automatisk fra Spotify, radio eller hva du nå enn hørte på, til TV-lyd. Når du skifter kilde på TV-en slipper du å skifte kilde i en surroundreciever i tillegg. Jeg gikk fra et virvar av fjernkontroller til én. I tillegg bruker jeg mobilen eller PC-en for å styre musikk, via Spotify connect.

 

Lipsync må vel justeres på samtlige Sonos produkter må det ikke? Latterlig igrunn, nå andre produsenter går det til.

Lenke til kommentar

 

Er relativt mange som er fornøyd. Jeg gikk også fra en rendyrket surroundanlegg til sonos playbar + sub. Hadde ikke rare forventningene i utgangspunktet, men er i ettertid fornøyd. Både med lyden og brukervennligheten. Og ikke minst ser ikke stua mi ut som en ungdomsshule lenger.

 

De som etterspør HDMI vet ikke hva playbar er. Greia er at den skal fungere som er forlengelse av TV-en, uten at du som bruker behøver å forholde deg til den. Eller justere lipsync. Når du skru på TV-en skiftes lyden automatisk fra Spotify, radio eller hva du nå enn hørte på, til TV-lyd. Når du skifter kilde på TV-en slipper du å skifte kilde i en surroundreciever i tillegg. Jeg gikk fra et virvar av fjernkontroller til én. I tillegg bruker jeg mobilen eller PC-en for å styre musikk, via Spotify connect.

Lipsync må vel justeres på samtlige Sonos produkter må det ikke? Latterlig igrunn, nå andre produsenter går det til.

 

 

Flott at du trekker negative konklusjoner når du tilsynelatende ha null erfaring om det du prater om. Sonos fikser lipsync like automatisk som de fleste andre løsninger anno 2017. Altså det er null problem. Om man mot formodning skulle kjøre igjennom egen receiver eller ha noen form for prosessering som skaper forsinkelse så har du muligheten for manuell justering men det er veldig sjeldent det er behov for det.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

 

Din påstand om at det ikke er noe vits for Sonos å støtte formater som DTS er jo helt på bærtur. DTS handler jo ikke om lydkvalitet, det handler om å plassere lydeffekter i en surroundopplevelse. I og med at Sonos kan settes opp i en 5.1-løsning så har Dolby og DTS veldig mye for seg da det er det som avgjør hvorvidt du faktisk vil ha en surroundopplevelse med god lydposisjonering over alle høyttalerne. Det er jo egentlig temmelig irrelevant iforhold til lydkvalitet og kvaliteten på høyttalerne da dette er jo noe du ønsker å oppnå så fort du har mer enn 2.X-lydoppsett om høyttalerne i oppsettet er aldri så dårlige.

Har ikke opplevd det som en problemstilling. Ser ikke så mye på film via bluray lenger, men de fleste filmer med DTS har også et alternativt AC3-spor.

Det er egentlig bare en hyggelig gest fra utgiverene at de har lagt ved DD lydspor på BD, for å slippe bråk. På DVD så var det ett krav at alle utgivelser skulle ha DD eller MPEG lydspor, slik at alle med DTS også måtte ha DD. På BD så ble det krav til at alle avspillere skal støtte Dolby og DTS sine lydspor, slik at det ikke er krav til å ha det på disken.

 

Fordelen med at Sonos hadde hatt støtte for DTS, er at dette har mye høyere båndbredde enn DD har, og DTS varianten som ligger inne i DTS MA lydsporene på BD er 1,5 Mb, noe som er over dobbelt så høyt som DD sine 640 Kbps som benyttes på BD (På DVD var det normale 348 Kbps).

 

Hadde Sonos samtidig hatt muligheten til å route ett HDMI signal igjennom, og hatt dekodere for Dolby True HD og DTS MA, så hadde man også fått utnyttet HD lyden, som jeg personlig ble overrasket over hvor stor forskjellen faktisk var når BD formatet kom. På eldre BD utgivelser som automatisk går til DD lydsportet, og ikke PCM lydsporet, eller der hvor det ikke er HD lydspor i det hele tatt, så merker jeg det med en gang. Blir faktisk overrasket over det hver gang det skjer. Og mine ører er ikke verdens beste etter litt lite hørselvern bruk på jobb heller.

 

Hadde de hatt HDMI inngang som støtter surround PCM, som etter det jeg vet ikke har noe lisenskostnader, så hadde de sluppet unna alle lisenser til Dolby og DTS, da alle avspillere for BD støtter å omgjøre disse til PCM internt i avspilleren. Og alle DVD spillere kan settes til PCM stereo ut i HDMI kabelen for de som sitter med slike gamle ting :D

Lenke til kommentar

Det irriterer meg at det er så dårlig surround lyd i det aller meste av TV serier. Hovedsaklig 2.0 eller 3.0 (front+senter) mix i et 5.1 lydspor. Men det er kanskje ikke så rart når det er så få som har surround anlegg idag, bare kvasi løsninger for det meste. Ja jeg vet det er mulig å sette opp bakhøyttalere på en del lydplanker, men mitt inntrykk er at det er veldig få som gjør det.  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...