Gå til innhold

Let's Make Apple Great Again!


Anbefalte innlegg

Apple | 2017

0yZDTjL.png

 
Helt siden Tim Cook tok over roret hos Apple, har selskapet slitt med å fornye seg selv. Tre generasjoner med samme iPhone-design, og en kan lett innbille seg at Apple har blitt litt kjedelige. 

 
Årsakssammenhengen er blandet, og på mange måter unik for hver produktgruppe. Kort forklart, kan en finne svakheter ved dagens portefølje i hvert eneste ledd:

 
FaDTLcb.jpg

 
iPad, har hatt samme funksjon og design over lengre tid, og sliter med å få nye kunder til å reinvestere, som generelt mener at de med Air 2, har noe som er bra nok
 
Mac Proikke oppdatert innmat siden 2013. Dette er en deal-breaker for kundemassen som er helt avhengig av det siste og råeste av ytelse, til å drifte profitten i prosjektene deres. 
 
iMac, har blitt utkonkurrert i form og funksjon av Microsoft Studio Surface, som både kan tegne og bevege seg bedre enn stasjonære iMac.
 
MacBook Pro, har redusert batterikapasiteten, samtidig som de ikke har rukket å oppdatere til siste, mest energieffektive prosessor-arkitektur. Nyvinningen, Touch Bar, har stort potensiale, men Apple har så langt ikke funnet nyttig bruk til hvermannsen som gjør den uvurderlig.
 
iPhone, er fremdeles markedsleder når det kommer til strømlinjede iOS, men konkurrenter som Samsung har for lengst bevist at iPhone har et utdatert og begrensende design.
 
Watch, har ikke appellert til de motebevisste, som synes den er for klumpete i fasong. Har heller ikke overbevist markedet om sin dominans som fitness-klokke.

 


Entertainment (Ny!), Apple TV er et produkt som jeg ikke tok med i porteføljen, sammen med Mac Mini, fordi jeg ikke tror på dens videre eksistens. Når MacBook, iPhone osv. etter hvert kan kobles til og kommunisere med Smart-TV via app, vil det være overflødig med en fysisk enhet for disse bruksområdene. Smart-TVer innehar allerede en god del av funksjonaliteten Apple-TV kan gi, samt kraftig prosessering. Entertainment er det jeg har valgt å kalle en ny universal satsing som baserer seg på Apples egne datasentre, og tjenesteutvalg til kunden. Den vil kombinere TV-kanalpakker, streaming, spill, musikk,  under en fellesportal tilgjengelig fra samtlige Apple-enheter. Det er renessansen til det lenge beryktede TV-prosjektet til Apple.


 

9uQK5Kf.jpg

 

Hver av fargene i den fargerike Apple, tilsvarer antall hovedprodukter i deres moderne portefølje. Dagens logo symboliserer det trauste og kjedelige det har blitt.  ;) 
 


The cure for Apple is not cost-cutting. The cure for Apple is to innovate its way out of its current predicament.

 
Med dette planlegger jeg å starte en artikkel-serie, der jeg tar for meg kategori for kategori, hva som ville pustet nytt liv inn i Apple som selskap, og få både investorer og folkemengden til å bli spirituelt opprømt igjen. 
 
Førstemann ut, er 1# MacBook Pro.
 

Ue1rmP4.png

MacBook Pro 2017

 

 

Oppsummering:

  • #1 Oppdatere til Kaby Lake for begge plattformer (U og H-serie).
  • #2 Utnytte eksisterende tomt volum i chassis, til å øke batterikapasitet.
  • #3 Tilby rimeligere modell med kun Intel Iris-grafikk.
  • #4 Utnytte kombinasjonen av større touchpad og Force Touch, til å implementere støtte for Apple Pencil.
  • #5 Videreutvikle Touch Bar i følgende steg:
    • 100% konfigurerbart. Bruker bestemmer selv hva som skal være der til enhver tid.
    • Mulighet til å speile hele eller deler av docken, over til Touch Bar. Enkel åpning av programmer.
    • Gi snarvei til mapper under flere nivåer, og tillate avanserte triggere fra programmer, som å starte videoopptak fra QuickTime, eller ringe kjæreste over Facebook Call.
    • Kontrollere andre enheter direkte via Touch Bar, enten individuelt eller som system. F. eks. lage knapp for "Movie Time", som slår på Netflix og smart-TV, samt stereoanlegget og dimmer Philips Hue-light. 
    • Bidra til at det blir laget apper / widgets til de ulike enhetene, som best kan nås via Touch Bar.

 

Da ryktene først spredde seg om at det ville komme en helt ny MacBook Pro, var begeistringen stor hos de fleste. Folk ville ha et nytt moderne design, skjære ned på rammene, og gjøre maskinen enda mer kompakt. I tillegg ønsket en at Apple skulle oppdatere sin aldrende prosessor-plattform, som hadde vært den samme siden 2013. Alt sammen skjedde, men likevel ikke etter forventningene. Mens Apple kuttet ned på de ytre dimensjonene, fjernet de samtidig det meste som var av porter og tilkoblinger. MagSafe, den magnetiske ladeporten, ble erstattet av en ordinær USB type-C kontakt over Thunderbolt 3. Fire av dem, for å være eksakt. Og det var alt, ellers ble resten kuttet bort - bortsett fra minijack da, som fikk bli med i denne omgang. Ikke nok med det, men Apple reduserte også kapasiteten på batteriet fra 99,5 til 76,0 Whr. 
 
Hadde Apple fått inkludert Intels nyeste, mest energieffektive prosessorer, hadde kanskje ikke den opplevde batteritiden blitt noe særlig forskjellig fra forrige generasjon. Men i stedet ble minstemann, 13-tommeren, hengende igjen med Skylake-U prosessorer, og 15-tommeren likeledes med Skylake-H. Sistnevnte kan neppe Apple klandres for, da dette er siste tilgjengelige prosessor-generasjon selv i dag. I praksis ble konsekvensen likevel reell for mange. Mens Apple tidligere har holdt løftene sine om 10 timers batteritid, har brukerrapporter om nye MacBook Pro, hevdet en klar forverring. 
 
zHIHJuD.png
 
Det som er spesielt rart i denne sammenheng, er at dersom en går under panseret på MacBook Pro, så finner en at det er massevis av dødplass som kunne vært utnyttet til å utvide batteriet. I kombinasjon med nye prosessorer, kunne dette gjort at Apple tvertimot setter ny rekord for batteritid på en enkelt ladning. Spesielt dersom de også som før, kan tilby en rimeligere utgave, uten dedikert grafikk. Den trekker strøm, og Intels nyeste Iris-grafikk klarer fint å spille av 10-bit 4K-film uansett. Forhåpentligvis kommer nettopp dette til å skje med oppdateringen i 2017!
 
Touchpad og Touch Bar
Den neste tematikken, er en historie om underliggende potensiale. Foruten å stramme opp det ytre, gjorde Apple to til store design-endringer i sine nye maskiner. Begge har med styringsenheter å gjøre: Touchpad og Touch Bar.
 
Touchpad er noe Apple er spesielt flinke til. Spør hvem som helst, og de vil gi deg svaret at Apple har en unik presisjon og pålitelighet på sin styreflate, som ingen andre kan matche. Den har også unik Force Touch-teknologi, som blant annet lar styreflaten registrere hvor hardt du trykker. Det Apple gjorde denne gang, var at de nær doblet størrelsen på selve styreflaten. Du kan nå legge en iPhone 7 Plus på langs, og fortsatt være innenfor rammene. Dette stiller høye krav til såkalt palm rejection, for å unngå ufrivillige klikk når en hviler håndleddet på kanten av tastaturet. Apple virker å ha løst dette tålelig greit, og rapportene fra de som har brukt den nye styreflaten en stund, er hovedsakelig positive. 
 
Det jeg ikke forstår, er at Apple har latt en gylden mulighet gå forbi seg. De har gjort styreflaten enormt mye større, men ikke levert noen åpenbar grunn til forbrukeren at dette faktisk betyr noe. Faktum er, at det i praksis har hatt lite å si. Her vil jeg i stedet rette øynene mot konkurrentene, nærmere bestemt Microsoft Surface Pro. 
 
neoIGL0.jpg
 
Jeg snakker selvfølgelig om pennen. Med et så klingende navn som MacBook, skulle en nesten tro at det var mulig å skrible i den. Det foreligger en helt annen debatt omkring at touch-skjerm er den optimale touch-løsningen for bærbare. Jeg er imidlertid på mange måter enig med Apple om at touch-skjerm har flere ulemper, slik som at skjermen vippes ut ifra utgangsstilling når du trykker på den, den står ikke i en ergonomisk god stilling i utgangspunktet, og skjermen blir uren og mer sårbar ved gjentatte trykk med en spiss gjenstand. Når en bruker skrivebøker til vanlig, er det naturlig at den ligger flatt ned langs overflaten.
 
Når Apple da har valgt å utvide styreflaten til et såpass stort format, så virker det opplagt at støtte for pennestrøk er noe som burde implementeres. Tenk så brilliant det hadde vært å kunne ta notater og tegne direkte på selve flaten. Force Touch tillater allerede å registrere trykk, mens Apple også der igjen har utviklet Apple Pencil, som har tilegnet teknologi som passer. Dette ville vært en stor innovasjon for blant andre kunstnere, men også studenter og forretningsmenn, som ofte foretrekker fleksibiliteten ved håndskrevne notater, framfor skrevet på tastatur. Digitale notater, er på veien inn.
 
9OyfrKI.png
 
Det neste elementet, er Touch Bar. Apples store nyvinning, som ingen andre har forsøkt på i samme grad. Det blir feil å kritisere maskinvaren i dette tilfelle, fordi Apple har allerede gjort en god jobb med å designe den. OLED-skjerm, der hver piksel er dynamisk, og med egen ID-touch knapp i tillegg. Det som mangler fullstendig her, er implementering.

 
Implementering er i bunn og grunn noe Apple brukte å være selvskrevne mestere i. Faktisk på et slikt nivå, at de tidligere har nytt stor suksess av andres oppfinnelser, ved å integrere det på en optimal måte i egne produkter. Her har de imidlertid vært ganske idéfattige da de skulle finne måter å bruke den på. Da Apple demonstrerte teknologien med at en DJ remixet et halvdårlig stykke tekno på scenen, var det klart for de fleste at dette fortsatt var kun en gimmick. Potensialet, derimot, var ubestridelig.
 
Svaret på hvordan den burde brukes, er i grunn veldig enkelt. For det første - den må være helt brukerkonfigurerbar. Brukeren skal selv kunne velge akkurat hva han vil ha på touch bar'en, på samme måte som en kan definere hva som ligger på skrivebordet sitt. For det andre - den må tillate snarveier i nærmest uendelige plan. 
 
Det første en må spørre seg, var hvorfor Apple i første omgang kvittet seg med den fysiske raden av knapper. Jo, det var fordi en del av spesialtastene, for å ikke snakke om majoriteten, sjeldent ble brukt. En har touchpad-snarveier til f. eks. Expose, som fungerer langt kjappere enn å finne F3.
 
I stedet ville det være intuitivt å se hva på skrivebordet som brukes mest, men som ville blitt mer tilgjengelig via Touch Bar. Svaret er docken. Når jeg i dag skal åpne et program, kan jeg gjøre det på flere måter. Jeg kan presse Space + Cmd, for å få opp søk og skrive inn første bokstav på programmet, og det dukker da som regel opp. Eller jeg kan dra musepekeren ned mot kanten av skjermen, og vente på at docken dukker opp, og deretter ved hjelp av finmotorikken, selektere programmet jeg ønsker å åpne. Det ville vært svært tidsbesparende om en kunne legge programmet inn på fast plass på Touch Bar, alltid i syne og tilgjengelig. Da vil motorikken etter hvert også memorere ens egen konfigurasjon, og en kan enkelt starte opp programmer ved ett elegant trykk.
 
Neste punkt i funksjonaliteten, er detaljstyring. For eksempel muligheten til ta hvilken som helst mappe, uansett nivå i arkivet, og få den til å åpne umiddelbart med Touch Bar. Eksempel: jeg har en fotomappe fra et bryllup som jeg driver og redigerer. Den ligger flere nivåer ned i arkivet, stemplet med både lokasjon, dato og annet. Ved å lage snarvei på Touch Bar, kan jeg få åpnet mappen med et enkelt trykk. Tid spart.
 
Det kan bli mer avansert. Ved å tillate Touch Bar å gå ned i nivåer, kan en også styre funksjoner innenfor programmer. For eksempel skal en kunne få til å åpne Quicktime, og begynne å ta video-opptak av skjermen, med en eneste snarvei. Eller enda et nivå dypere, åpne Facebook Messenger, ringe over Facebook Call, direkte til kjæresten som er satt opp med fast plass på Touch Bar. Alt ved ett enkelt trykk.
 
3prTWw6.jpg
 
Neste steg blir deretter å la Touch Bar kommunisere med andre enheter i huset. Ved et enkelt trykk kan en f. eks. skru på Netflix via Apple TV på Smart-TVen, samtidig som stereoanlegget skrur seg på og Philips Hue-light justerer seg til filmmodus. En kan legge inn alle felles triggerne under en enkelt snarvei kalt "Movie Time" f. eks. Slik kan den være selve dirigenten i å styre smart-hjemmet. Dette vil videre utvikle et nytt app-marked for Mac OS, der en kan ha widget eller app-lignende programmer ment for å kun styre en annen enhet, f. eks. Hue-light. 
 
Denne funksjonaliteten; flerlags snarveier, programfunksjoner, enhet- og systemkontroll, kommer i tillegg til det dynamiske menysystemet som nå er på plass. I dag har Apple såvidt dyppet tåen i vannet hva angår potensialet til Touch Bar, men med litt smart design og implementering, kan den bli det neste store. 

Endret av Agentspoon
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mac Pro, ikke oppdatert innmat siden 2013. Dette er en deal-breaker for kundemassen som er helt avhengig av det siste og råeste av ytelse, til å drifte profitten i prosjektene deres. 

 

Hva mener du med "drifte profitten i prosjektene deres"?

 

 

iPhone, er fremdeles markedsleder når det kommer til strømlinjede iOS, men konkurrenter som Samsung har for lengst bevist at iPhone har et utdatert og begrensende design.

 

 

 

Hva er det Samsung har nå da, som er bedre?

Avrundede kanter på siden av skjermen som man kommer borti, og som ikke gir noe mer lesbar informasjon?

Endret av ozone
Lenke til kommentar

 

Mac Pro, ikke oppdatert innmat siden 2013. Dette er en deal-breaker for kundemassen som er helt avhengig av det siste og råeste av ytelse, til å drifte profitten i prosjektene deres. 

 

Hva mener du med "drifte profitten i prosjektene deres"?

 

 

iPhone, er fremdeles markedsleder når det kommer til strømlinjede iOS, men konkurrenter som Samsung har for lengst bevist at iPhone har et utdatert og begrensende design.

 

 

 

Hva er det Samsung har nå da, som er bedre?

Avrundede kanter på siden av skjermen som man kommer borti, og som ikke gir noe mer lesbar informasjon?

 

Tror han mener at folk som redigerer, bilder, video, 3D modeller osv... som jobb og faktisk lever av det trenger noe bedre enn hva en Mac Pro fra 2013 kan levere...

 

iPhone 6-7 er relativt greie imo, litt vel store kanter for min smak, men Plus modellene som er de eneste med greit batteri har alt for store kanter og blir veldig klønete å holde i forhold til feks en S7 Edge som har like stor skjerm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Mac Pro, ikke oppdatert innmat siden 2013. Dette er en deal-breaker for kundemassen som er helt avhengig av det siste og råeste av ytelse, til å drifte profitten i prosjektene deres. 

 

Hva mener du med "drifte profitten i prosjektene deres"?

 

 

iPhone, er fremdeles markedsleder når det kommer til strømlinjede iOS, men konkurrenter som Samsung har for lengst bevist at iPhone har et utdatert og begrensende design.

 

 

 

Hva er det Samsung har nå da, som er bedre?

Avrundede kanter på siden av skjermen som man kommer borti, og som ikke gir noe mer lesbar informasjon?

 

Det er så enkelt som at i en bedrift, er tid penger. Om maskinvaren er tregere enn hos konkurrenten, får de under like forhold utrettet mindre på like lang tid.

 

Det finnes ingen øvre grense for hvor rask en maskin bør være. Store selskaper er ofte villig til å legge relativt enorme summer ned i ganske små ytelsesforbedringer, fordi inntekten de får fra å ha et raskere system i gang, overgår investeringen mange ganger. :) Nå er heldigvis Final Cut Pro X veldig kjapt til Mac OS, så de er fortsatt konkurransedyktige, men Mac Pro oppdatert med dagens teknologi, ville blitt en enorm bedring for kundegruppen den fostrer.

 

Samsung S7 Edge har, med iPhone 7 Plus i paranteser:

- IP68-sertifisering  (IP67)

- Super-AMOLED 1440x2560 piksler (LCD 1080x1920)

- 76,1% screen-to-body ratio (67,7%)

- F1,7 optikk (F1,8)

- 1/2.5" sensor (1/3")

- aptX Bluetooth-teknologi

- Åpen NFC (Apple Pay)

- HR-monitor, SpO2

- Fast Charge

- QI / Trådløs lading

- 3600 mAH batteri (2900 mAH)

- Samsung VR

- Iris Scanner [bare i Note 7]

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Her snakker vi flisespikkeri.

 

Det er allerede fastslått at høyere oppløsning enn 1400x800 er umulig for det menneskelige øye å se på en 5-6" skjerm.

Så alt over er, ja: overkill.

 

De andre tingene du nevner er enten mikroskopiske forskjeller, eller bare forskjeller i virkemåte der det er smak og behag som avgjør hva man foretrekker.

 

Batterivarighet har ikke bare med milliamperetimer å gjøre, men også hvordan man utnytter batteriet. Holder Samsung sine mobiler lenger?

Lenke til kommentar

Her snakker vi flisespikkeri.

 

Det er allerede fastslått at høyere oppløsning enn 1400x800 er umulig for det menneskelige øye å se på en 5-6" skjerm.

Så alt over er, ja: overkill.

 

De andre tingene du nevner er enten mikroskopiske forskjeller, eller bare forskjeller i virkemåte der det er smak og behag som avgjør hva man foretrekker.

 

Batterivarighet har ikke bare med milliamperetimer å gjøre, men også hvordan man utnytter batteriet. Holder Samsung sine mobiler lenger?

Ja, S7/S7 Edge holder greit mye lengre enn en iPhone 7, Plus modellen holder vel ca. følge, selv med færre mAH, men tenk så mye bedre det kunne vært! :)

 

Kan du linke til forskning som beviser hva du sier istedetfor å bare kaste ut ting som det? 

Er jo mange som mener at øyet ikke kan se mer enn 24 bilder i sekundet osv... også...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her snakker vi flisespikkeri.

 

Det er allerede fastslått at høyere oppløsning enn 1400x800 er umulig for det menneskelige øye å se på en 5-6" skjerm.

Så alt over er, ja: overkill.

 

Prøv VR briller med iPhonen din, så ønsker du deg raskt høyere oppløsning :p

Desverre har jo ikke Apple satser på VR heller.

Lenke til kommentar

Her snakker vi flisespikkeri.

 

Det er allerede fastslått at høyere oppløsning enn 1400x800 er umulig for det menneskelige øye å se på en 5-6" skjerm.

Så alt over er, ja: overkill.

 

De andre tingene du nevner er enten mikroskopiske forskjeller, eller bare forskjeller i virkemåte der det er smak og behag som avgjør hva man foretrekker.

 

Batterivarighet har ikke bare med milliamperetimer å gjøre, men også hvordan man utnytter batteriet. Holder Samsung sine mobiler lenger?

Jeg nevnte 13 ulike ting. Selv om det hadde vært små detaljer, så utgjør 13 ting tilsammen ganske mye. :) Høyere oppløsning brukes til VR. Hvis en finner en måte å gjøre VR uavhengig av, men   likevel tilgjengelig for mobilen, så er jeg enig i at det ikke trengs.

 

Batterivarighet har ikke med antall mAH å gjøre, du har rett! Hadde imidlertid Apple økt batteristørrelsen sin, ville også de fått bedre resultater. Det vi alle kan enes om, er at smarttelefoner ikke har god nok batteritid. Og ja, Galaxy S7 Edge holder noe lenger enn iPhone 7+. Men enda viktigere, det tar mye kortere tid å lade den! :) 

 

Og trådløs lading for iPhone hadde vært gull verdt, siden de bruker en unik ladekabel - faktisk en som ikke passer til nyeste MacBook. Men alt dette, og mer, kommer jeg til å ta tak i ved neste artikkel om Apples iPhone.  :thumbup:

Lenke til kommentar

Hvor står det der at det er umulig å skille for det menneskelig øye, og hvordan er det underbygd? Mennesker kan skille ned i 0,1 bueminutt, jeg ser liten dekning for en slik påstand.

 

Det er fordi at ved normal betrakningsavstand vil pikslene på en ca. 1400x800 skjerm på 5-6 tommer være akkurat så mye mindre enn 0,1 bueminutt, at de enkelte piksler ikke lenger er synlig.

 

Men klart; bruker man forstørrelsesglass på mobilskjermen (som man gjør med en "VR-brille" mobilholder), så dukker behovet for mer oppløsning opp igjen  :)

 

Men uansett hvor denne grensen går (den varierer jo helt klart etter hvor godt syn man har, og betrakningsavstand), så er vel alle enig i at på ett eller annet sted på skalaen fra lav til høy oppløsning vil alle mennesker gå fra å kunne se pikslene til å ikke kunne se dem.

 

Så enkelt og greit er poenget mitt at et eller annet sted på skalaen blir det unødvendig å øke oppløsningen mer, med de økte prosessorkrav og batteribruk det medfører.

Lenke til kommentar

Forørig kan man vel på de fleste moderne Androidmobiler velge å skru ned oppløsningen for å spare batteri om ønskelig, så det kortet frafaller vel og litt..

Å skru ned på oppløsningen, syntes faktisk jeg var en veldig nyttig funksjon på S7 Edge. Jeg har skrudd den ned til 720p nå, fordi jeg opplever faktisk ikke noe forskjell personlig på dette og høyere. Føler til gjengjeld jeg har fått en mer responsiv mobil, og at batteriet rent subjektivt også føles å vare lengre. Å ha det jeg kaller dynamiske spesifikasjoner, der brukeren selv kan sette perimetre for ytelse utifra behov, blir en sentral tanke i den oppkommende artikkelen om nye iPhone. :)

Lenke til kommentar

6P9pU1O.jpg

 

Har fått min Macbook Pro 15R i hus nå, og har fått lekt meg litt med touch bar, ved hjelp av BetterTouchTools. Her har jeg gjort mye av det jeg beskrev i første innlegg, nemlig å gi snarveier og funksjoner til touch bar som standard. 

 

- Finder: Åpner mine dokumenter

- Chrome: Åpner Chrome

- Spotify: Åpner Spotify

- YouTube: Åpner Youtube.com/subscriptions

- Word: Åpner nytt Word-dokument

- Messenger: Åpner Facebook.com/messenges

- Åpner Transmission

- Screenshot: tar screenshot av selekterbart vindu

- Quicktime: starter skjermopptak

- Expand: maksimerer vindu

- Reduce: gjenoppretter vindu til originalstørrelse

 

Slik det er nå, er Touch Bar noe av det mest geniale på nye MacBook. Handler bare om riktig implementering. :) Trenger ikke bruke dock lenger.

 

Edit: Med GFXGraphics, har jeg også klart å deaktivere dGPU, og sparer ekstremt med batteri.

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

- Finder: Åpner mine dokumenter

- Chrome: Åpner Chrome

- Spotify: Åpner Spotify

- YouTube: Åpner Youtube.com/subscriptions

- Word: Åpner nytt Word-dokument

- Messenger: Åpner Facebook.com/messenges

- Åpner Transmission

- Screenshot: tar screenshot av selekterbart vindu

- Quicktime: starter skjermopptak

- Expand: maksimerer vindu

- Reduce: gjenoppretter vindu til originalstørrelse

 

Slik det er nå, er Touch Bar noe av det mest geniale på nye MacBook.

 

Genialt!

Lenke til kommentar

 

- Finder: Åpner mine dokumenter

- Chrome: Åpner Chrome

- Spotify: Åpner Spotify

- YouTube: Åpner Youtube.com/subscriptions

- Word: Åpner nytt Word-dokument

- Messenger: Åpner Facebook.com/messenges

- Åpner Transmission

- Screenshot: tar screenshot av selekterbart vindu

- Quicktime: starter skjermopptak

- Expand: maksimerer vindu

- Reduce: gjenoppretter vindu til originalstørrelse

 

Slik det er nå, er Touch Bar noe av det mest geniale på nye MacBook.

 

Genialt!

 

Jeg kjenner at jeg aktivt bruker den, og at det skaper en mye raskere flyt. Docken har som sagt fått pensjonert seg. :) Synd det ikke er mulig å skru den av (?). 

Hmmmm, lurer på om den kunne launchet window selection toolen til https://screencloud.net/  :hmm:

Så lenge den har en tastatur-snarvei i menyvalgene, så kan du koble en knapp opp til denne og bruke den akkurat slik du tenker deg. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

ktuFOTQ.png

f895cb779a8270436d93b2e637766cdd.png

 

 

 

Oppsummering:

  • #1 Skjerm som går kant-til-kant, 1080p oppløsning, har 2.5D bue, AMOLED, Gorilla Glass 5
  • #2 Bakside i presisjon-frest aluminium, med design inspirert av iPhone SE. 
  • #3 Hjem-knapp fjernet, fingeravtrykk-leser integrert i logo på baksiden. Iris-scanner lagt til.
  • #4 Gjøre tele- og vidvinkelkamera likeverdige, og integrere begge i kroppen til telefonen.
  • #5 Trådløs lading og bytte til USB-C kontakt med Fast Charge
  • #6 Øke tykkelsen på telefonen for å inkludere et 3500 mAH batteri
  • #7 IP68-sertifisering
  • #8 2.1 stereohøyttalere

 

Der andre har hatt fokus på ny funksjon og design, har Apple tenkt mer på brukeropplevelse. Ingen telefon er bedre polert enn iPhone. Den lugger sjeldent, oppleves enkel i bruk og er smidig til nesten ethvert formål. Det finnes imidlertid en mer avansert gruppe brukere, som mener at iPhone unødvendig har unngått å legge til vesentlig funksjonalitet. Dette burde Apple adressere direkte i iPhone X.
 
Skjerm
De tre viktigste punktene ved skjerm er:

  • ​Type panel: OLED, LCD etc.
  • Oppløsning: 720p, 1080p, 1440p, 4k etc.
  • Overflate: kant-til-kant, 2.5D buet skjerm, Gorilla Glass etc.

Type panel i iPhone X bør være AMOLED. Dette er en variant av OLED, som finnes i blant annet Samsung sine flaggskip. Fordelen med denne teknologien er at hver piksel belyses individuelt, slik at områder i bildet som er sort, ikke lyser opp. Dermed får du både perfekt sortnivå, og sparer strøm på å ikke lyse opp hele skjermen. Selve panelet består også av et enkelt lag, i stedet for flere, og er dermed med på å gjøre telefonen tynnere enn tilsvarende LCD. 
 
Oppløsning er et hett tema for telefoner. Visste du at 1080p på en 5,5 tommer skjerm, har like høy pikseltetthet, som 4K på en 11-tommer laptop? Det er derfor rart når forbrukere klager på at iPhone "bare" har full HD. Her har Apple valgt å være konservative, og ikke kastet seg med i kappløpet om flest mulig piksler. Jeg klarer selv såvidt å se forskjell på 720p og 1440p på Galaxy S7 Edge. Imidlertid merker jeg markant forskjell på ytelse og batteritid, mellom disse to innstillingene. Det er derfor en logisk slutning at oppløsningen ikke burde økes i neste generasjon iPhone, men beholdes på 1080p.
 
Overflaten er emnet som er mest kritisert hos dagens iPhone 7. Når Samsung har brukt OLED i sine telefoner, har de utnyttet fordelen av at OLED kan printes på nesten hvilken som helst overflate, inkludert bøyelige. De har brukt noe som kalles 2.5D glass, som er glass som rundes av langs kantene. Dette gjør det mulig at glasset følger skjermen helt ut til kanten. En vil dermed kunne få mer skjermareal, på mindre overflate. Her har iPhone tradisjonelt vært dårlige, med tykke rammer på alle modellene sine. Målet er at iPhone X skal bli langt mer lik Galaxy S8 i plassutnyttelse. I tillegg skal det bruke Gorilla Glass 5 av Corning, som tåler dobbelt så mye som forrige generasjon.
 
X9RY0OT.png
Dårlig konsept: I dette tilfellet er det 3D-glass, som tar en 90° vending. Dette vil ikke brukes i iPhone X, siden ved et fall vil landingen bli som et direkte støt. 2,5D glass lager i stedet  en slags avrundet kant, som gjør at telefonen kan få en glidende rund demping.
 
Verdt å merke seg er at den fysiske hjem-knappen faller helt bort fra fremsiden av telefonen, og blir erstattet med en avlang software-basert knapp nederst på skjermen, som bare dukker opp når den trengs. Fingeravtrykk-leseren blir sømløst integrert med eple-logoen på baksiden av telefonen i stedet.
 
Materialvalg og design
Valget av material er basert på tekniske egenskaper, men også estetikk. Det er ingen hemmelighet at den mest premium utseende iPhone per dags dato, er iPhone SE. Med strømlinjeformet kontrastfarger, helt flatt kamera og avrundet "chamfered" kanter, minner den mest om et smykke. Det er Apple på sitt mest minimalistiske, og beste.
 
Farget aluminium er en kontrast til Samsung som satser på glass på baksiden. I et marked der dominerende skjermer gjør at telefoner blir mer og mer like, er det like viktig å differensiere på selve materialet, som utformingen. Apple har alltid vært best på presisjon-frest aluminium, og bør fortsette med dette. Det aller viktigste er likevel at Apple ikke fortsetter med samme design som før, siden det oppleves som til de grader oppbrukt.
03KwxiT.jpg
 
PS: En del tror feilaktig at en ikke kan ha trådløs lading gjennom metall. Dette stemmer ikke, og Qualcomm var allerede i 2015 fremme med teknologi som gjorde dette mulig

 

Hva tykkelsen angår, er det med tynt OLED-panel og 2,5D glass, mulig å gjøre resten av telefonen noe tykkere uten at dette får konsekvenser for utseendet. Det vil i sin tur bidra til at kameraet ikke stikker ut av telefonen, og at den dermed ligger flatt på bordet. Det vil også gi Apple anledningen til å forsegle telefonen innvending for IP68-sertifisering, samtidig som de kan gi telefonen en overhaling med 2.1 høyttalere og større batteri.

 

Kamera

Ved iPhone 7 Plus gjorde Apple en satsning; de fulgte blant annet Huawei, og ga telefonen et sekundært hovedkamera. Ulike produsenter tillegger forskjellige egenskaper til dette ekstra kameraet, men Apple bruker det som en forlenget optisk zoom. Det vil si at du kan få to ganger utsnittet av det vanlige kameraet, uten å miste optisk kvalitet som ved digital zoom. 2x optisk zoom.

 

Et annet bruksområde Apple har implementert, er portrett-modus. Denne modusen benytter begge kameraene, til å opprette en effekt kjent som bokeh. Her slenges motivet foran i bildet, mens bakgrunnen blir visket ut og bidrar til å ytterligere framheve vedkommende eller delen du vil ha i fokus.

 

lRV7x6c.jpg

​Bokeh i portrett-modus, gir en svært synbar effekt med utvisket bakgrunn, som til vanlig er mest å se i speilrefleks-kameraer.

 

Her tok Apple en ganske pragmatisk beslutning. I stedet for å fokusere på å få hovedkameraet til å bli enda litt bedre, ved å tildele bildesensoren større plass i kameraet, benyttet de i stedet denne plassen til ytterligere en bildesensor. Dette kaller jeg pragmatisk, fordi at realistisk sett, vil en i mange tilfeller ha vansker for å se forskjell i kvalitet på et bilde tatt med en telefon og et kamera. For å demonstrere poenget mitt, legger jeg ved to bilder under. Et tatt med iPhone 7 og et med Olympus OM-D E-M10II (5000 kr). 

 

iLzvneO.jpg

91J0A1d.jpg

 

Hvilket bilde er tatt med hvilket? Om du ved første øyekast ikke klarer å avgjøre det, eller i det hele tatt er nysgjerrig på fasiten, så har jeg demonstrert poenget mitt om at skarpheten og fargene produsert med en iPhone, allerede er fantastisk bra. Det en dermed burde fokusere på i kameraet, er funksjoner slik som optisk zoom og portrett-modus med bokeh.

 

Med dette i minne, skal jeg gå over på forbedringspotensialet til iPhone X. Ettersom den fysiske brennvidden i vidvinkel-kameraet er 3,99 mm dypt, og zoom-kameraet er 6,6 mm dypt, mens den i praksis gir dobbelt zoom, ser vi at forholdet ikke blir en-til-en (3,99 x 2 = ca. 8). Dette betyr at pikselstørrelsen blir mindre for zoom-kameraet, da begge tar bilder med en oppløsning på 12MP. Dette har igjen konsekvens i at zoom-kameraet slipper inn mindre lys enn vidvinkel-kameraet, med blenderåpning på F2.8 i stedet for F1.8. 

 

Dette innser jeg at ble en smule teknisk, men i praksis betyr dette at zoom-kameraet ikke har samme lys-egenskaper som det andre, og at det derfor automatisk vil bli deaktivert til fordel for digital zoom i dunkle omgivelser. Det har også en del å si for hvor mye støy som kommer i bildet, og hvor godt det er til å ta bilder der motivet er i bevegelse. Skulle zoom-kameraet være "likeverdig" med vidvinkelen, måtte en hatt plass til en 8 mm dyp del. Ettersom kamera fra før stikker ut av kroppen til iPhone 7 Plus, er dette i seg selv en kontroversiell løsning.

 

NJejKp6.jpg

To kameraer gir nye bildemuligheter, men de må gjøres likeverdige, og kameraene må integreres fullstendig i kroppen på iPhone X. 

 

Løsningen blir at Apple rett og slett må gjøre telefonen tjukkere. Det er heldigvis ikke et særlig stort kompromiss, ettersom iPhone per i dag nærmest er sykelig tynn, og det finnes flere konkurrenter som er tykkere, selv om de fremstår som svært slanke. 

 

Kort oppsummert må Apple oppgradere kameraene sine slik at de er likeverdige, og kan brukes perfekt i tandem. For det trenger telefonen mer plass i dybden. 

 

For selfie-kameraet, bør de også inkludere en bredere vidvinkel, og bedre blendertall (F1.7). Dette gjør at kameraet tar inn mer lys, og også kan få mer inn i bilderammen. Lys er som kjent et problematisk fenomen i selfies, og enhver forbedring her er gull verdt. Frontkameraet bør også få iris-scanner eller ansiktsgjenkjennings-teknologi. Dette for å enklere låse seg inn på telefonen, med fingeravtrykk-leseren plassert på baksiden.

 

Batteri, trådløs lading og tilkobling

Per dags dato er det ikke slik at iPhone bruker prosentmessig mye mindre av arealet innvendig til batteri enn konkurrenter som Samsung. Likevel har iPhone 7 Plus bare 2900 mAH kapasitet, mot S7 Edge på 3600 mAH. Det er en ganske signifikant forskjell. iPhone tjener på at brikkesettet og iOS er vesentlig mer strømgjerrig, men har likevel dårligere batteritid ene og alene på grunn av lav kapasitet på batteriet. Det tar også lengre tid å lade telefonen, grunnet mangelen på USB og Fast Charge.

 

Hovedforskjellen er at iPhone er en del tynnere enn S7 Edge. Dersom en både fjerner hjem-knappen, og gjør telefonen et par millimeter tjukkere, så vil gevinsten være betydelig for batteritiden. Å øke kapasiteten på batteriet vil også øke varigheten på ladesykluser, og dermed forlenge batteriets totale levetid. Med stor kapasitet vil i tillegg en prosentmessig forbedring i strømforbruk via oppdateringer, ha tilsvarende mer virkning.

 

For å lade iPhone, brukes i dag en Lightning-kontakt. At Apple får en del av kaka hver gang noen selger utstyr til iPhone med Lightning-kontakt, gjør at en del vurderer det som urealistisk at Apple skal gå over til USB-C. Økonomisk kan det hende det rett og slett er et dårlig trekk. Imidlertid kan en snu litt på resonnementet. Ville Apple for én produktgruppe alene, velge å gå bort fra en universal standard som fungerer på alle andre enheter, for å tjene penger på tilleggsutstyr? Svaret er nei. Lightning-porten ble laget blant annet for at det skulle være mulig å sette inn kontakten begge veier. Det kan nå også USB-C. Ettersom alt annet i Apples portefølje bruker USB-C, må iPhone kunne kommunisere med disse enhetene. Eneste måten dette er mulig, er ved å erstatte Lightning-porten en gang for alle. Da åpner en også til for muligheten for Fast Charge, som reduserer ladetiden betraktelig.

yI5rdo1.png

Med USB-C beholder kontakten muligheten til å kobles i begge veier. Da kan en også lade og overfører filer fra telefonen med f. eks. nye MacBook Pro. 

 

Kabel er imidlertid noe som byr på atskillig mer bry enn trådløs lading. Samsung har hatt denne muligheten i lang tid. Ved å slenge enheten på den trådløse QI-laderen, slipper en unna å koble til kabel. Dette kan være en dedikert ladestasjon, eller det kan også være ladestasjon med sugekopp i bil, eller ladestasjon integrert inn i andre enheter, slik som PC-skjermer eller kjøleskap. Mulighetene er nærmest uendelige, men standarden må støttes fra telefonen! 

mM1qxfS.jpg?1

 

Trådløs lading er mer intuitivt enn å fikle med kabler, og vil integreres i flere og flere hjemmeløsninger fremover.

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...