Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Etterbetaling - Problem med arbeidsgiver

Fiboc

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg jobber som frisør, og er på 100 % provisjonsbasert lønn. 

Vi ansatte må levere timeliste hver måned hvor vi kun skriver ned møtevirksomhet og sentimer (altså tillegsbetalt etter kl 19, og 16 på lørdag). Arbeidsgiver har sendt inn sin oversikt til lønnsavd. over lønning, BARE basert på provisjonsinntaket. 

Problemet er som følgende: Jeg glemte å sende inn min timeliste til arbeidsgiver i tide, som inneholder møtevirksomhet og sentimer. Denne måneden har jeg hatt 4 timer møtevirksomhet og 12 sentimer. 

Jeg sendte melding til min arbeidsgiver, som mener at det nå er for sent å komme seks dager og melde dette. Jeg får dermed ikke betalt for verken møtevirksomheten eller tillegg for sentimer. 

Har de loven på sin side når de ikke velger å etterbetale? Om ikke, hva burde jeg si for å få de til å endre standpunkt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste selskaper har rutiner og kostnader med lønnsutbealinger. Når du selv er ansvarlig for å ikke levere timene dine i tide er det ikke da naturlig å lære av det isteden for å mase, eller er du villig til å betale for det ekstra-arbeidet du lager ?

Lenke til kommentar

Normalt? Alle de stedene jeg har jobbet har det vært 3 mnd frist på å levere timelister. Høres i hvert fall svært merkelig ut om de kjører en absolutt frist på levering av timelistene, uten noen muligheter for å rette opp eller levere for sent. Jeg ville i hvert fall ikke jobbet et sted der de er så firkantede. Sikker på at det ikke står noe om dette i kontrakten din?

[...] eller er du villig til å betale for det ekstra-arbeidet du lager ?

Skriver h*n det på neste mnd timeliste, så er dette en timeliste de uansett må gå igjennom. Og den tiden (dvs minuttene) de sparte forrige mnd pga noen færre timer, vil tilsvare tiden de bruker ekstra denne måneden. Altså ingen ekstra kostnader for selskapet.

Og selv om det (hypotetisk) hadde kostet en ansatt en hel time i etterarbeid/ekstraarbeid (noe det ikke gjør), så regner jeg med at trådstarter ville vært mer enn "villig til å betale for det ekstra-arbeidet du lager", da det her er snakk om ganske mange timer h*n nå har jobbet gratis for dette selskapet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Som nevnt tidligere, fører du bare timene på neste timeliste.. Du skal jo selvsagt ha betalt for jobben og timene du er der :) Trolig mente Arbeidsgiver at du var for sent ute til å levere timene inn slik at du får det utbetalt denne lønna...

Lenke til kommentar

Som nevnt tidligere, fører du bare timene på neste timeliste.. Du skal jo selvsagt ha betalt for jobben og timene du er der :) Trolig mente Arbeidsgiver at du var for sent ute til å levere timene inn slik at du får det utbetalt denne lønna...

Vil tro det jeg også. For at de kjører en ekstra lønnsutbetaling kan ikke TS forvente, men at det kommer samtidig som lønnen for neste mnd vil jeg si er en selvfølge.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har forhørt meg med arbeidsgiver nå på tekstmelding om lønnen kan betales på neste lønnssslipp. Arbeidsgiver skriver at timene ikke kommer med, når listen ikke er sendt inn i tide. Arbeidsgiver mener at det blir feil i regnskapet, og at det ikke er "lov å føre på neste måned" (lov i forhold til hva????)  

Lenke til kommentar

Det har gått helt fint i de jobbene jeg har hatt i mitt 10 års yrkesaktive liv.

Virker som om arbeidsgiver er vanskelig med vilje, for å slippe å betale deg lønnen.

Stiller meg sterkt skeptisk til lovligheten rundt å nekte utbetaling av lønn fordi man ikke leverte en timeliste i tide, men har ikke noen lovparagrafer å vise til.

Endret av TheHaughom
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selvfølgelig skal folk ha betalt for det de har jobbet på neste lønnskjøring. Er arbeidsgiver grei kan de f.eks gi forskudd på lønn eller betale ut før neste lønnskjøring eller gi et lån, men det er jo satt opp system for normal drift, og om man ikke følger det så varierer det hvordan bedriftene velger å forholde seg til det.

Lenke til kommentar

Arbeidsgiver kan ha fristregler, dvs. regler om når og hvordan timelister skal leveres, men disse fristene er ikke preklusive uten eksplisitte bestemmelser om dette i kontrakten. (At en frist er preklusiv betyr at du taper en rett når fristen er oversittet.)

I situasjonen du beskriver her betyr dette at du ikke får betalt før neste lønnskjøring (og nei, ekstra timer på neste timeliste er ikke like arbeidskrevende som en ekstra lønnskjøring), og at du må levere timelisten sammen med denne.

Hvordan arbeidsgiver skal innrette regnskapene sine for at du skal få utbetalt den lønnen du har krav på og regnskapene skal bli riktige er arbeidsgivers problem, ikke ditt. Arbeidsgiver tar feil. Det er ingen regnskapsregler som forbyr slik lønnsforskyving (det er noen skattetrekksregler som kommer i spill, men disse kan løses ved at forrige måneds lønn trekkes med overtidstrekk og ikke ordinært trekk).

Hvis arbeidsgiver nekter å betale må du eventuelt gå til domstolene (i praksis forliksrådet), alternativt begjære arbeidsgiver konkurs.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Hva står beskrevet i kontrakten din? Jeg har et punkt i min kontrakt som sier at om timelistene ikke er levert i tide, blir utbetalingen tatt med på neste lønnskjøring.

Om du har noen rettigheter utenom det som står i kontrakten tør ikke jeg svare på, da jeg ikke har kunnskap om dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...