GeneralZod Skrevet 6. mars 2017 Del Skrevet 6. mars 2017 Har en 2009 Golf 2.0 TDI som lager en type ristelyd innimellom som det høres ut som at kommer ifra motor rommet. Har sjekket under panseret, men kjenner/ser ikke noe som er løst. Riste lyden kommer spesielt etter jeg har kjørt landvei/motorvei og holder inn clutchen i rolig fart/står stille. Andre ganger kan bilen bare stå på tomgang også begynner lyden og varer i 10-20 sekunder før den forsvinner. Hadde den på service nå nylig, men glemte å spørre dem. Noen som vet hva det kan være? Det rister verken i ratt eller pedaler. Lenke til kommentar
MartyMcFly Skrevet 6. mars 2017 Del Skrevet 6. mars 2017 Hei Det er jo vanskelig når man ikke har hørt og følt dette selv. Men jeg bare spekulerer i kanskje utløselager eller oljepumpa. Om jeg ikke husker feil så var det et stag mellom tannhjulet og pumpa som blir slitt, og det kan forårsake mye kakling og slikt, til slutt får ikke motor oljetrykk når den blir helt nedslitt. Det er en svakhet på VAG, husker ikke hvilke modeller osv. Men tror du er innenfor. Det ville hjulpet med en video av det hele 1 Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 6. mars 2017 Del Skrevet 6. mars 2017 Kan jo være utallige ting. En skru på ett eller annet deksel kan jo være årsaken... Trenger jo ikke nødvendigvis være noe alvorlig, i og med at du hører det på tomgang og spesielt når du clutcher/står stille.. Virker det som at det er noe metall som viberer litt ekstra når motoren når egen resonansen til hva enn som er litt løst... 1 Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 6. mars 2017 Del Skrevet 6. mars 2017 Hadde du sagt skranglelyd ville tenkt (dobbeltmasse-) svinghjulet. Men da er lyden nesten mer fremtredende med kald motor, når man akkurat har startet. Høres omtrent ut som (små) metalldeler som slår mot hverandre. 1 Lenke til kommentar
GeneralZod Skrevet 6. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2017 Takk for svar! Beste måten jeg kan forklare det på må være å sammenligne det med en vanlig lyd TDI motorer lager, bare at den blir x2 ganger høyere i lydnivå. Det høres ikke ut som noe metall eller noe slikt. Lyden har vært der en god stund nå, og merker ikke noe utover lyden. Regner med at Møller kjørte en diagnostikk på bilen når jeg hadde den på service for 4-5 dager siden, og som sagt så nevnte de ingenting om det. Det er bare ganske irriterende til tider, hehe. Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 6. mars 2017 Del Skrevet 6. mars 2017 Motorfestene i seg selv da kanskje.. Selv om det virker litt merkelig ut på en 8 år gammel bil... Lenke til kommentar
GeneralZod Skrevet 6. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2017 Motorfestene i seg selv da kanskje.. Selv om det virker litt merkelig ut på en 8 år gammel bil... Hmm, kanskje jeg får ta en tur til verksted og høre med dem. Er dette dyrt å skifte? Lenke til kommentar
Baardsen Skrevet 6. mars 2017 Del Skrevet 6. mars 2017 Hørtes ut som katalysatoren har løsnet inni potta. Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 6. mars 2017 Del Skrevet 6. mars 2017 Motorfestene i seg selv da kanskje.. Selv om det virker litt merkelig ut på en 8 år gammel bil... Hmm, kanskje jeg får ta en tur til verksted og høre med dem. Er dette dyrt å skifte? Nei, om det er så er det som regel ganske greit å bytte ut slikt.. Må bare ha en kran eller jekk for å løfte opp motoren litt slik at man får litt mellomrom til å bytte de ut... Men kan være litt kranglete å komme til 1 Lenke til kommentar
GeneralZod Skrevet 6. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2017 Hørtes ut som katalysatoren har løsnet inni potta. Kan man kjøre 20 000 km ish med en løsnet katalysator inni potta uten konsekvenser? Lenke til kommentar
Baardsen Skrevet 6. mars 2017 Del Skrevet 6. mars 2017 Hørtes ut som katalysatoren har løsnet inni potta. Kan man kjøre 20 000 km ish med en løsnet katalysator inni potta uten konsekvenser? Det skrangler mer og mer og tilslutt går hele keramikken i oppløsning og du har ikke noe katalysator lenger. Lenke til kommentar
GeneralZod Skrevet 6. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2017 Hørtes ut som katalysatoren har løsnet inni potta. Kan man kjøre 20 000 km ish med en løsnet katalysator inni potta uten konsekvenser? Det skrangler mer og mer og tilslutt går hele keramikken i oppløsning og du har ikke noe katalysator lenger. Ok, da er det nok ikke katalysatoren. Lyden er den samme siden den dukket opp, og har kjørt minst 20k km siden lyden oppsto. Får vel bare ta den med på verksted og høre om de finner noen feil Lenke til kommentar
Baardsen Skrevet 6. mars 2017 Del Skrevet 6. mars 2017 Den lyden kommer mer underfra bilen da, ikke fra motorrommet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå