Gå til innhold

Norges mest avanserte ladegarasje kan på sikt låne strøm fra parkerte biler

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Jeg ser frem til å kunne betale med bankkort. Strøm til elbil er vel den eneste varen som ikke kan betales med bankkort. Merkelig.

Lenke til kommentar

Hva få bileier for at batteriet deres lånes?

Om du lar everkene styre ladingen din til tider av døgnet det passer dem best vil du garantert få en svært gunstig pris. Enda bedre om du også kan levere. på sikt. Folk flest aner ikke hvilke utfordringer vi vil få i fremtiden om vi IKKE har massivt med elbiler og husbatterier. En ting er nettkapasiteten og fordele effektuttaket over tid. En annen er at all fornybar energi foruten vår magasinerte vannkraft er uregulerbar. De leverer når det blåser og sola skinner mm. Da vil vi i enda større utstrekning enn i dag i perioder få store overskudd av kraft som kan lagres på elbiler og termisk i berederanlegg der man trenger varmtvann uansett. Elbiler er viktig del av fremtidens infrastruktur på energimarkedet :-)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser frem til å kunne betale med bankkort.

Jeg ser fram til å kunne betale med mobilen. Så slipper jeg å dra på alle mulige kort. Husker i gamle dager da folk gikk rundt med masse kort, sedler og mynter i ei tjukk lefse i baklomma. Verden går framover.

Syns forresten brikke fungerer glimrende på ladere. Kjappere enn kort.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Om du lar everkene styre ladingen din til tider av døgnet det passer dem best vil du garantert få en svært gunstig pris. Enda bedre om du også kan levere. på sikt. Folk flest aner ikke hvilke utfordringer vi vil få i fremtiden om vi IKKE har massivt med elbiler og husbatterier. En ting er nettkapasiteten og fordele effektuttaket over tid. En annen er at all fornybar energi foruten vår magasinerte vannkraft er uregulerbar. De leverer når det blåser og sola skinner mm. Da vil vi i enda større utstrekning enn i dag i perioder få store overskudd av kraft som kan lagres på elbiler og termisk i berederanlegg der man trenger varmtvann uansett. Elbiler er viktig del av fremtidens infrastruktur på energimarkedet :-)

Dette må vel være det dummeste jeg noen gang har lest..... Overlegent det dummeste faktisk

Lenke til kommentar

For meg virker dette anlegget som en svært dyr og upraktisk måte å tanke fremtidens biler på. Å bygge slike anlegg til alle elbiler vil bli ekstremt kostbart og umulig å gjennomføre. Jeg vil påstå at det er mye enklere og mer brukervennlig å lage hydrogen av overskuddskraften, for så å la folk tanke raskt og enkelt ved behov.

Fascinerande at du i same avsnitt presterer å kalle dette dyrt, og deretter framhevar noko som er mange gongar dyrare og krev fleire gonger meir energi som ei betre løysing.

Elbiler er matpakkebiler for dem med 2 biler og lademulighet. For alle andre er hydrogen og fornybart drivstoff et MYE bedre alternativ.

Talet på norske hushald med innlagt straum er mange gonger større enn talet på norske hushald med hydrogen innan rekkjevidde for si daglege køyring. Difor er elbilar mykje meir populære enn hydrogenbilar. Faktisk kjenner eg ingen med hydrogenbil. Gjer du? Mange har elbil som sin einaste bil.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette må vel være det dummeste jeg noen gang har lest..... Overlegent det dummeste faktisk

Har du aldri gått på skulen eller opna ei avis? Heller ikkje TU før no?

Det er ikkje dummare enn at det allereie pågår fleire forsøk på nettopp dette, og TU har skrive om dei før. Kanskje denne artikkelen overgår det du las over i dumskap?: https://www.tu.no/artikler/100-frivillige-stromkunder-lar-en-algoritme-styre-varmvannsberederen/375930

Ikkje er det nytt heller – Statnett snakka om dette allereie i 2000, men kravet er betre kommunikasjon med forbrukarane. Det har vi i dag. Statnett snakkar til og med om ein reservekraftmarknad for forbruk som kan koplast ut. Det må overgå det du last over i dumskap, eller?: https://www.tu.no/artikler/sikrer-stromtoppene/272341

Du får lågare nettleige i dag for forbruk som nettselskapet kan slå av når dei meiner det trengst. Kvifor skulle ikkje det gjelde mindre laster for å optimalisere flyten gjennom kraftnettet? Dei som har timesavrekning av straumforbruk, kan allereie i dag få ladinga billigare dersom dei ladar bilane sine i timane på døgeret med lågast straumpris. Med eit geografisk finmaska reguleringsnett, kan flyten gjennom kraftnettet optimaliserast for å flytte meir kraft gjennom dei same linjene, so det er ikkje unaturleg om nett-selskapa betaler for å få endå betre kontroll.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser frem til å kunne betale med bankkort.

Jeg ser fram til å kunne betale med mobilen. Så slipper jeg å dra på alle mulige kort. Husker i gamle dager da folk gikk rundt med masse kort, sedler og mynter i ei tjukk lefse i baklomma. Verden går framover.

Syns forresten brikke fungerer glimrende på ladere. Kjappere enn kort.

Jeg klarer meg med ett kort og ingen kontanter.

Nei, vent det var løgn. Jeg har tre kort.Ett Coop-kort og to betalingskort (et backup). Virkelig et helvete å holde styr på.

Endret av Lynxman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...