Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jesus er mest sannsynlig oppdiktet, ingen av historiene i bibelen er sanne

Jaha? Har du noen beviser for dette? Eller er det ren spekulasjon?

Hvor kommer historier i disse tider fra? Normalt sett er de folkehistorier som går muntlig fra generasjon til generasjon. Når de er nedskrevet på en slik måte, i detaljer, er det svært sannsynlig at Jesus har eksistert som en ekte person. Og hvis han har det, hva sier det?

Selv om du ser bort fra mirakler og alle slike ting, så sier det fremdeles det samme.

Tatt i betraktning at få mennesker kunne lese og skrive på den tiden det nye testamentet er nedskrevet, vil jeg påstå at det nye testamentet i seg selv er er mirakel.

Om du ikke kan sette pris på inneholdet, kan du i det minste sette pris på den detaljerte historien som er nedskrevet relativt til tiden den var nedskrevet.

Du får jo selv lese og ta til betraktning tiden det ble skrevet på. Verdens best bevarte verk.

Det tror jeg de fleste ateister gjør. Det er det guddommelige som skaper problemet. Dessverre er heller ikke bibelen  "Verdens best bevarte verk".

Tenk bare hvor mye detaljert historie som ble underslått da forutinntatte med bundet mandat møttes for revidere den.

Endret av CiaroScuro
Lenke til kommentar

Noen steder på jorden feirer ikke kristne mennesker, buddhister, jøder, muslimer , ateister og andre , jul med like stor iver som katolikker og protestanter. Denne feiringen er ofte forbundet med kommersialisme og grådighet. Den er ingen kristen skikk.

Ikke noe sted i Bibelen finner vi noen støtte for å feire Jesu fødselsdag eller noen annen fødselsdag, men det Jesus ga sine etterfølgere befaling om, var at de hvert år skulle feire minnet om hans død. Grunnen til det var at hans død utgjorde grunnlaget for menneskehetens frelse. ( 1.ko 11: 23-26 )

Den levende Gud, sannhetens Jehova Gud, godkjenner ikke avguderiske skikker og de forhold den falske religioners verdensrike står i til politikerne. Dette er noe som identifiserer dette verdensriket som Babylon, den store, som Åpenbaringen 18:21 sier følgende om: Og en veldig engel løftet en stein som en stor kvernstein og kastet den i havet og sa: Så skal Babylon, den store by kastet den med hast og finnes mer. Hvis vi skal unngå å få del i hennes synder og i hennes ødeleggelse, er det nå på høy tid at vi tar fullstendig avstand fra falsk religion. ( Åp 18: 2-4 )

Lenke til kommentar

Eg trur på Jesus fordi at Han er sannheten. Eg vil ikkje til ildsjøen i all evighet, men til himmelen i all evighet. Eg trenger Jesus fordi eg er eit fortapt menneske uten Han. Det er godt at Gud (Faderen, Jesus og Den Hellige Ånd) sendte Gud (Jesus) til verden for å sleppa fortapelsen. Men det verste som kan skje meg er at eg kommer vekk frå Jesus. Derfor treng eg Guds Ord kvar dag. Leser ofte i bibelen og hører daglig på forkynnelse som er Jesus fokusert. ( www.forkynn.no/andersen.html ) Selvfølgelig har eg fri vilje, ikkje noko tvang, men eg er avhengig av Jesus kvar dag.

Jeg tror ikke på Jesus fordi at han er løgnen. Jeg vil ikke slave i himmelen i all evighet, men til helvete og feste i all evighet. jeg trenger aldri Jesus fordi eg er et sterkere menneske uten han. Det er nok å benekte den hellige ånd så er man beskyttet mot lyspesten.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jaha? Har du noen beviser for dette? Eller er det ren spekulasjon?

Hvor kommer historier i disse tider fra? Normalt sett er de folkehistorier som går muntlig fra generasjon til generasjon. Når de er nedskrevet på en slik måte, i detaljer, er det svært sannsynlig at Jesus har eksistert som en ekte person. Og hvis han har det, hva sier det?

Hvorfor ble det ikke skrevet ned med en gang? Hvorfor ventet de i femti år pluss før de skrev dette ned?

Er jo akkurat derfor det ikke er troverdig, da ingen husker ordrett hva noen sa femti år etter, selv ikke de som var til stede. 

Så disse påstandene kan vi med rette avfeie som ren løgn, da det ikke forefinnes et eneste bevis for noe av det. 

Om du ikke kan sette pris på inneholdet, kan du i det minste sette pris på den detaljerte historien som er nedskrevet relativt til tiden den var nedskrevet.

Detaljerte historiene? Har du lest bibelen og faktisk faktasjekket det den påstår? I så fall burde du gjøre det, for bibelen er ikke mye til hverken historisk dokument eller sannferdig..  

Og har du aldri stilt deg spørsmålet om hvorfor det kun er bibelen som skriver om gudesønnen jesus? Ingen andre gadd kanskje å skrive noe om oppstandelser av jesus og bibelens påstander om avdøde zombier som plutselig vandret rundt? Fordi de ikke ville skrive om kristne da eller? 

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Hvorfor ble det ikke skrevet ned med en gang? Hvorfor ventet de i femti år pluss før de skrev dette ned?

Er jo akkurat derfor det ikke er troverdig, da ingen husker ordrett hva noen sa femti år etter, selv ikke de som var til stede. 

Så disse påstandene kan vi med rette avfeie som ren løgn, da det ikke forefinnes et eneste bevis for noe av det.

Alikevel er historiene om Jesus nedskrevet så detaljert, og likt i 4 forskjellige skildringer. 

Og har du aldri stilt deg spørsmålet om hvorfor det kun er bibelen som skriver om gudesønnen jesus? Ingen andre gadd kanskje å skrive noe om oppstandelser av jesus og bibelens påstander om avdøde zombier som plutselig vandret rundt? Fordi de ikke ville skrive om kristne da eller?

Jeg tror siden du har store problemer med å lese og tolke bibelen riktig, så har du også problem med å forstå forskjellen på levende og død. Det handler jo ikke om zombier, selv om det er en måte å beskrive døde på. Faktisk er en av de mer interessante aspektene av Zombie serier og filmer at disse menneskene er levende døde som spiser av de levende og spiser hjernen osv. De er en stor belastning for de levende.

Hvis du tenker at både zombier og de levende er det du kan tenke deg som levende, men zombiene er "døde" som alikevel lever, og de tærer på de levende. Dette kan også sammenliknes med roboter og hjernevaskede eller "sheeples" eller hva man nå vil kalle det. Folk som er del av verden, men kun del av noe negativt.

Om du har enorme problemer med å forstå budskapet i bibelen og budskapet i gospelet, kan jeg anbefale et par timer med Bob Marley på øret. Bob Marley er vel noe av det mest reliøse jeg kan komme på innen musikken. Det er ikke det samme som religiøse ting, men kanskje du forstår noe av symbolikken Bob Marley bruker, og kan forstå dette i sammenheng med dagens samfunn, eller Babylon "vampyren", satans system. Et system som du støtter og såvidt jeg har fått med meg ikke har mye kritikk i forhold til.

Det kan også se i sammenheng med de døde og de levende.

Bob Marley, på en annen måte enn bibelen, har også en interessant måte å skildre mellom godt og ondt på. Godt og ondt er høyst reelt, selv om du fornekter det. Det er ikke engang sikkert at du kan sette pris på budskapet til Bob Marley, men kanskje du kan finne litt fred i musikken hans. Kjør på med alt av Bob Marley, mange timer i flere uker, så forstår du kanskje hva han egentlig synger om.

For å lese f.eks det nye testamentet må du annerkjenne forskjellen på godt og ondt. Jeg vet du kan.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Alikevel er historiene om Jesus nedskrevet så detaljert, og likt i 4 forskjellige skildringer. 

Du har virkelig ikke lest bibelen du... Eller kjenner til en dritt av bibelens tilblivelse og historie... Hvis ikke hadde du aldri sagt dette jeg siterte..

Og nei, de er ikke like i det hele tatt annet enn at minst et av eventyrene er kopiert fra markus evangeliet. De klarer ikke engang å være samkjørt enår det kommer til hvor mange engler og hvor mange kvinner... Pluss en masse annet visvas de heller ikke er enige i, så detaljert sa du? Du vet hva detaljert betyr vel?

Jeg tror siden du har store problemer med å lese og tolke bibelen riktig, så har du også problem med å forstå forskjellen på levende og død. 

Jeg tolker ikke bibelen, de har jeg ingen behov for å gjøre, så jeg kan lese det som faktisk står der, uten å måtte tolke lt i favør av dette monsteret bibelen beskriver. Så der du er program forpliktet til å se en kjærlig og snill gud leser jeg det som står der og ser et monster mer utrivelig, smålig og brutal og primitiv enn i noen annen eventyrbok. 

Med hensyn til zombier... Du tror ikke at familiene til de døde som plutselig var ute å gikk ville reagert om den døde familie medlemmet plutselig sto i døren? Ikke? Du tror liksom ikke at noen ville skrevet dette ned et eller annet sted? At kanskje naboene ville lurt litt og slikt? Nei? Så du syntes ikke at det er det minste rart at jesus gudesønns bedrifter kun er skrevet om i bibelen?? Greit nok at man ikke hadde noen verdens dekkende presse eller slikt på den tiden, men det var faktisk en del som kunne skrive og jeg finner det derfor veldig rart at jesus og hans bedrifter KUN er nevnt i biblene, en bok som jo har det å fremme denne gudesønnen som agenda... 

Lenke til kommentar

Nja, de er jo basert på hverandre. Noen er eldre enn andre. Og så er det til dels store forskjeller og selvmotsigelser.

Jaha? Noen beviser på at de er basert på hverandre? Såvidt meg bekjent er de nedskrevet  4 separate ganger. Jeg vil tro alle er basert på kjente folkehistorier heller enn basert på hverandre.

Lenke til kommentar

Du har virkelig ikke lest bibelen du... Eller kjenner til en dritt av bibelens tilblivelse og historie... Hvis ikke hadde du aldri sagt dette jeg siterte..

Og nei, de er ikke like i det hele tatt annet enn at minst et av eventyrene er kopiert fra markus evangeliet. De klarer ikke engang å være samkjørt enår det kommer til hvor mange engler og hvor mange kvinner... Pluss en masse annet visvas de heller ikke er enige i, så detaljert sa du? Du vet hva detaljert betyr vel?

Jeg tror siden du har store problemer med å lese og tolke bibelen riktig, så har du også problem med å forstå forskjellen på levende og død. 

Jeg tolker ikke bibelen, de har jeg ingen behov for å gjøre, så jeg kan lese det som faktisk står der, uten å måtte tolke lt i favør av dette monsteret bibelen beskriver. Så der du er program forpliktet til å se en kjærlig og snill gud leser jeg det som står der og ser et monster mer utrivelig, smålig og brutal og primitiv enn i noen annen eventyrbok. 

Med hensyn til zombier... Du tror ikke at familiene til de døde som plutselig var ute å gikk ville reagert om den døde familie medlemmet plutselig sto i døren? Ikke? Du tror liksom ikke at noen ville skrevet dette ned et eller annet sted? At kanskje naboene ville lurt litt og slikt? Nei? Så du syntes ikke at det er det minste rart at jesus gudesønns bedrifter kun er skrevet om i bibelen?? Greit nok at man ikke hadde noen verdens dekkende presse eller slikt på den tiden, men det var faktisk en del som kunne skrive og jeg finner det derfor veldig rart at jesus og hans bedrifter KUN er nevnt i biblene, en bok som jo har det å fremme denne gudesønnen som agenda... 

Alt du leser må tolkes. Det er derfor det er forskjellig mennesker. Tolkning er automatisk i alt mennesker tar til seg.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Alt du leser må tolkes. Det er derfor folk har forskjellig mennesker. Tolkning er automatisk i alt mennesker tar til seg.

Jada, men ikke alt må tolkes i favør av guden, slik du og alle kristne gjør, dere tolker ALLTID i fordel gud fordi dere ikke tørr annet... 

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Selvfølgelig har eg fri vilje

Er Gud allvitende? Vet han alt om fortid, nåtid og fremtid?

Såvidt jeg husker står det i bibelen at mennesker ble gitt fri vilje.

Det virker å komme med visse problemer.

Men er Gud allvitende? Vet han alt om fortid, nåtid og fremtid?

Lenke til kommentar

Jaha? Noen beviser på at de er basert på hverandre? Såvidt meg bekjent er de nedskrevet  4 separate ganger. Jeg vil tro alle er basert på kjente folkehistorier heller enn basert på hverandre.

Tokildehypotesen. De er basert på hverandre og muligens en annen kilde som nå er tapt. Deler av evangeliene er kopiert fra hverandre. Deler av evangeliene er gjensidig ekskluderende, de kan ikke alle være riktige samtidig. De motsier hverandre.

https://no.wikipedia.org/wiki/Det_synoptiske_problem

De fleste forskere mener at Markusevangeliet er det eldste, og man antar derfor at forfatterene av Lukasevangeliet og Matteusevangeliet kan ha hatt Markusevangeliet foran seg da de skrev.

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvfølgelig har eg fri vilje

Er Gud allvitende? Vet han alt om fortid, nåtid og fremtid?

Såvidt jeg husker står det i bibelen at mennesker ble gitt fri vilje.

Det virker å komme med visse problemer.

Men er Gud allvitende? Vet han alt om fortid, nåtid og fremtid?
Ja, dette får hjertet til å skjelve,

til å hoppe i mitt bryst.

2 Lytt til braket av hans røst,

hør hvordan det drønner fra hans munn!

3 Han lar lyn fare rundt hele himmelen,

sender dem til jordens ender.

4 Etterpå ruller tordenen,

det er hans mektige røst som runger.

Han holder ikke lynene tilbake

når hans stemme høres.

5 Gud gjør under med sin tordenrøst,

gjør storverk vi ikke fatter.

6 Til snøen sier han: «Fall ned på jorden»,

likedan til regnet, det kraftige øsregnet.

7 Han setter segl på hver menneskehånd,

så alle mennesker skal kjenne hans gjerning.

8 Villdyrene går til hulene sine,

må holde seg i hi.

9 Stormen farer ut av sitt kammer,

nordavinden kommer med kulde.

10 Når Gud puster, blir det frost,

vannflaten fryser til.

11 Han fyller skyene med vann,

brer ut sine tordenskyer.

12 De driver rundt,

seiler etter hans plan for dem.

Alt han påbyr, gjør de

over hele den vide jord.

13 Han lar dem komme,

noen for å straffe,

noen for å gagne hans jord,

noen for å vise den godhet.

14 Lytt til dette, Job!

Stans og erkjenn Guds under!

15 Forstår du hvordan Gud gir skyene påbud

og lar lyn skyte fram fra dem?

16 Forstår du hvordan skyene kan sveve?

Dette er hans verk, han som vet alt.

17 Du som får klærne varmet

når jorden døser etter sønnavinden,

18 kan du hjelpe ham med å hamre ut himmelhvelvingen

fast som et speil av støpt metall?

19 Fortell oss hva vi skal svare ham!

I vårt mørke får vi ikke fram et ord.

20 Skal han få beskjed om at jeg vil tale?

Hvem ønsker vel å gå under?

21 Nå ser ikke folk lyset,

det er bare en hvit flekk i skylaget;

men så kommer vinden og feier skyene bort.

22 Fra nord kommer et gyllent skjær,

Guds skremmende lysglans.

23 Den veldige finner vi ikke; han er opphøyd i makt og rett.

Stor er hans rettferd;

han undertrykker ingen.

24 Derfor frykter menneskene ham,

men han overser dem som tror de er vise. (Job. 37) - Vers 16 står det konkret ! ?

Lenke til kommentar

Alt du leser må tolkes. Det er derfor folk har forskjellig mennesker. Tolkning er automatisk i alt mennesker tar til seg.

Jada, men ikke alt må tolkes i favør av guden, slik du og alle kristne gjør, dere tolker ALLTID i fordel gud fordi dere ikke tørr annet... 

For noe tull.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...