torest Skrevet 6. mars 2017 Del Skrevet 6. mars 2017 På fem år har Drammen Havn doblet omsetning og varevolum over havna.I årevis har politikere snakket om å flytte godstransport fra vei til tog og skip. Her får de det til 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 6. mars 2017 Del Skrevet 6. mars 2017 Toget blir for dyrt, gang på gang. Selv der det er fra en togstasjon til en annen blir som regel toget vesentlig dyrere enn å frakte det på vei. Det er da lett å skjønne hva som skjer og hva som blir det valgte alternativet, noe man jo ser rundt om på veiene. Lenke til kommentar
Trond Strøm Skrevet 6. mars 2017 Del Skrevet 6. mars 2017 Toget blir for dyrt, gang på gang. Selv der det er fra en togstasjon til en annen blir som regel toget vesentlig dyrere enn å frakte det på vei. Det er da lett å skjønne hva som skjer og hva som blir det valgte alternativet, noe man jo ser rundt om på veiene. Man kunne jo vurdert å la lastebilene betale for slitasjen de medfører på offentlige veier, kanskje regnestykket da ikke hadde vært like mye i fordel for lastebil? 3 Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 6. mars 2017 Del Skrevet 6. mars 2017 "Drammen Havn trenger mer stein. Havna har enda mer ambisiøse utbyggingsmål." Nå skal Stadt skipstunnel bygges, men er det planer for bruk all steinen? Kanskje lektere som fylles med stein og slepes f. eks. til Drammen kan bli et vinn, vinn tilfelle. Det offentlige har ikke for vane å tenke samarbeid, noe vi ofte har sett når det skal graves grøfter. Først graver Teknisk etat, så kommer Televerket og El-verket og graver i tur og orden og helst etter at asfalten er på plass etter 1. graving. 2 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 6. mars 2017 Del Skrevet 6. mars 2017 Man kunne jo vurdert å la lastebilene betale for slitasjen de medfører på offentlige veier, kanskje regnestykket da ikke hadde vært like mye i fordel for lastebil? Ideen er jo god, hvordan det skal gjøres i praksis er nok et verre spørsmål. Vi vet jo allerede i dag at det aller meste av dype skader på norske veier er utelukkende skapt av lastebiler. Personbiler har en nærmest ikke målbar slitasje på veidekket. Husk også at disse kostnadene vil bli dyttet rett over på forbruker og samfunnet som helhet da landet er totalt avhengig av fungerende varetransport til enhver tid. Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 6. mars 2017 Del Skrevet 6. mars 2017 på E6-brua gjennom Drammen. E18 2 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 6. mars 2017 Del Skrevet 6. mars 2017 Kjekk lesnad om Drammen dette, TU Lenke til kommentar
0QT55X0M Skrevet 7. mars 2017 Del Skrevet 7. mars 2017 Spennende! Men om doblingen av gods ikke går på bekostning av omsetningen i Larvik og Oslo, hvor hen har det blitt mindre godstransport da? Gøteborg/E6? Lenke til kommentar
aasATuio Skrevet 9. mars 2017 Del Skrevet 9. mars 2017 Det neste store steget i havnesamarbeidet rundt Oslofjorden får vi når høgfartsbanen mellom Oslo og Göteborg står klar! Med bygginga av Follobanen godt gang burde vi tenke på den viktigaste vidareføringa. Lenke til kommentar
Pericles Skrevet 23. april 2019 Del Skrevet 23. april 2019 "Ideen er jo god, hvordan det skal gjøres i praksis er nok et verre spørsmål. Vi vet jo allerede i dag at det aller meste av dype skader på norske veier er utelukkende skapt av lastebiler. Personbiler har en nærmest ikke målbar slitasje på veidekket." Norge er jo verdensmester på skatter og avgifter, så dette ordner man nok lett. Men det som mangler er politisk vilje til å gjøre noe effektivt for å endre status quo. 1 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 23. april 2019 Del Skrevet 23. april 2019 (endret) "Ideen er jo god, hvordan det skal gjøres i praksis er nok et verre spørsmål. Vi vet jo allerede i dag at det aller meste av dype skader på norske veier er utelukkende skapt av lastebiler. Personbiler har en nærmest ikke målbar slitasje på veidekket." Norge er jo verdensmester på skatter og avgifter, så dette ordner man nok lett. Men det som mangler er politisk vilje til å gjøre noe effektivt for å endre status quo. Bærelagskadene starter ved ca 6 000 kilo akseltrykk og øker eksponentielt. I US er det noe som heiter klasse 8 lastebil, (80 000 LBS) som er 36 000 kilo. Den kan kjøre på alle “riksveger”, og ved 3 aksler på trekkvogn og 3 på “semi” er man dær. Ikke hiss Deg opp, det er ikke bra for Ditt bærelag. Om 30 år kan hende...? Gemyldekien og Kiser har du jo ikke råd til, eller kanapeer til kobbelet med et diett problem. Dette selv om personbilister (Vi) har fått påbud om luftsensorer i dekk, og fjærbelgsensor er langt viktigere. Drikk ikke tilkjørt vann, spis ikke “lettmat” da er Du heller ikke kul, og bytt ut øl med vodka når promillen skal over 0,5 Da reduserer kansje skape på bærelag med 50% Tunge personbiler kan ungås, slitasje på slitelag er proposjonal vekt, og så må tungtransporten legge asfalt. Kansje 4 gangeren oppnås. Ikke lag for mye sykkelveg, det er en ekstra bane med skyhøge skader pr km. Autonome kjøretøy kommer som kan betjene togstasjoner, => Dobbeltspor for alle pengene 10 kommende år Hva effekt vil gratis konteiner på tog gi....? Hvor effektiv kan en tog stasjon bli ABB og Simen ? Endret 24. april 2019 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå