AMKG93 Skrevet 6. mars 2017 Del Skrevet 6. mars 2017 (endret) Har nylig kjøpt en 1991mod MB w124 300tdt, motorytelse 147HK, OM603 motor. Bilen har rullet 318.000km, noe som er lite for disse bilene. Etter rundt 100mil med kjøring har jeg lagt merke til at automatkassa girer litt hardt. Den harde giringa skjer når bilen girer opp ved gasspådrag, men girer ikke merkbart hardt ved rolig kjøring. Når man girer ned, så girer bilen normalt. Har også lagt merke til en "ule" lyd ved kjøring. Høres ut som lyden "følger" motoren, altså at lyden høres når motoren har pådrag men blir merkbart lavere når bilen bare ruller fremover. Noen mener at kardang bak kan lage en slik lyd og at lyden høres konstant når bilen er i bevegelse? Mitt inntrykk er ihvertfall at "ule" lyden kanskje har noe med girkassa eller drivverket å gjøre. Er det noen som har kunnskap eller erfaringer som kan hjelpe meg? Har ikke så mye tekniske kunnskaper om eldre MB, men det er noe jeg skal lære meg ettersom jeg nå eier en 300tdt etter et spontankjøp. Endret 6. mars 2017 av AMKG93 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 6. mars 2017 Del Skrevet 6. mars 2017 Det er en god del kunnskap om disse bilene på Http://mbentusiastklubb.no Lenke til kommentar
Baardsen Skrevet 6. mars 2017 Del Skrevet 6. mars 2017 De begynner å gire hardt fordi det er magnetventiler som begynner å gå tregt pga mye møkk i olja. Noen ganger hjelper det å flushe (kjøre gjennom ny olje) . Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 6. mars 2017 Del Skrevet 6. mars 2017 Må nok flushe kassen ja. Koster en 4-5000 på verksted avhengig av litersprisen på oljen du må ha. Du kan bytte olje selv, men da må du vel gjøre det 3-4 ganger for å få ut det meste, og det blir ikke like bra som Flushing. Lenke til kommentar
AMKG93 Skrevet 6. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2017 Okei. Har lest litt om lignende problemer på nett. Noen mener hard giring kan være et resultat av at det ikke er vakum i kassa, eller at vakumslangen har lekasjer. Har noen vært borti vakumproblem, hva slags symptomer får man da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå