Redaksjonen. Skrevet 6. mars 2017 Del Skrevet 6. mars 2017 Vi spurte vi forskerne.Ingen vil svare på om framtidens fly kan lande på framtidens Kastrup Lenke til kommentar
Viggo Stenbekk Skrevet 6. mars 2017 Del Skrevet 6. mars 2017 Det var også et spørsmål å stille. Tilsvarende "Blir moderne biler mer eller mindre følsomme for å kjøre i bakker." Begrensningen ligger i flyets sertifiserte sidevindsbegrensning. Dette er juss. Begrensningen ligger ikke i synsing om flyet er følsomt for sidevind eller om det er autopiloten som flyr eller ikke. Pilotene påpeker kun analytiske fakta om de nye flyenes reduserte sertifiserte begrensninger. Eksempelvis fikk Boeing 737 redusert sidevindsbegrensning fra 36 knop til 33 knop på tørr bane ved montering av winglets. Altså; blåser det 35 knop sidevind over banen kunne de eldre flyene lande, de nye lander ikke. Lenke til kommentar
3YHTWRDT Skrevet 6. mars 2017 Del Skrevet 6. mars 2017 Hvis winglets sparer drivstoff og gjør flyene følsomme for sidevind så skulle man tro at det skulle vært noe man kunne brukt når man trengte det. Trykk på en knapp så gikk windlets opp trykk på en annen knapp så gikk de ned igjen. 1 Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 7. mars 2017 Del Skrevet 7. mars 2017 Hvis winglets sparer drivstoff og gjør flyene følsomme for sidevind så skulle man tro at det skulle vært noe man kunne brukt når man trengte det. Trykk på en knapp så gikk windlets opp trykk på en annen knapp så gikk de ned igjen. Vet ikke om du har sett winglets, men de er bøyde. Du kunne nok klart å lage en mekanisme for å flate dem ut sånn sett, men det gjelder jo å kutte vekt i vingene. Følsomheten for sidevind er ikke så mye høyere, og det fungerer jo åpenbart fint. Problemet her er vel heller at noen vil bygge ut flyplass og fjerne rullebane som gjør at fly vil kunne lande selv om du har vind fra en spesifikk retning med begrunnelse at nye fly tåler mer sidevind. Mulig å bare bygge på flyplassen litt annerledes og... Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 7. mars 2017 Del Skrevet 7. mars 2017 Informativ artikkel om sidevindsproblematikken. Når en ser hvordan piloter lander flyene sine i ekstrem sidevind, så kan en undre seg om en autopilot kan gjøre det bedre. Vil Airbus tolerere at de voldsomme manøverne som pilotene utfører, blir innskrevet i software? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå