Gå til innhold

Levere åpen søknad til butikk

Anbefalte innlegg

Hei!

I dag har jeg tenkt å levere noen åpne søknader til butikker. Jeg lurer bare på hvordan jeg skal gå fram? Jeg har tenkt å spørre etter deres daglig leder, men hvordan bør åpningsreplikken være når jeg møter vedkommende? Det første jeg har tenkt er å gi daglig leder et godt håndtrykk og si navnet mitt, men hva bør jeg si videre? Tenkte å si:

"Jeg har skrevet en åpen søknad, fordi jeg er interessert i å jobbe i deres butikk. Har dere lyst til å ta i mot denne søknaden?"

Høres dette ut som en grei åpningsreplikk? Har hatt 2 jobber før, en jobb hvor jeg var lærling i 2 år, og en jobb hvor jeg var vikar fra oktober til nyttår i fjor. Er fortsatt ringevikar, så jobber kun hvis det er sykdom på jobben, noe som sjeldent oppstår. Har dog aldri levert åpne søknader, så håper dere kan komme med noen gode tips! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare presenter deg (gjerne med et smil) og si at du vil levere en søknad. De fleste har litt å gjøre så det blir kanskje til at de bare tar søknaden og sier at de skal se på den. Jeg tror det kan lønne seg å komme tidlig for å vise at du er oppe på morgenen, men det har muligens ingenting å si.

Edit; Sjefen vil nok skjønne at du leverer søknad til flere så det er kanskje bedre å si at du kunne tenkt deg å jobbe i butikk, ikke "lyve" og si at du vil jobbe i deres butikk.

Endret av 4 3
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sjekk først de trenger folk, gjerne på siden til butikken hvis de har egen hjemmeside:

https://m.finn.no/job/fulltime/search.html?occupation=0.53

Eller sjekk litt på finn.no elller se plakater om de har egen reklame sted med informasjon.

Tror liten sansynlighet å få jobb ved å gå å spørre.

Fleste legger ut informasjon hvis de trenger folk.

Fleste søknader blir kun liggende lenge uten du hører noe.

Selv opplevde det når jeg prøvde det for flere år siden.

Lenke til kommentar

Poenget med åpen søknad er jo at man viser interresse for å jobbe der før en stilling lyses ut. Det er ikke noe poeng å la vær å levere en åpen søknad da man selvfølgelig følger med på stillingsannonser i tillegg. Hvis man da ringer og sier at man leverte en åpen søknad X-uker siden så er det ikke noe man taper på, så kan man spørre om de har søknaden enda eller om man skal komme ned med en ny.

Å vise interresse er ikke en dårlig ting og det er nok mange som har åpne søknader så de tar inn de som har levert det først.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet jeg tror deltidstillinger er kanskje enklere å få til med åpne søknad.

Da en del butikker\bedrifter kanskje ikke vil bruke tid å søke etter personer på samme måte.

Problemet kan også være med åpen søknad man får kun forespørsel hvis man allerede har fått jobb, får problemer å velge hvilken jobb man vil ha.

Uansett velger vel butikkene de som er best kvalifisert til jobben, ikke de som kommer først.

Eneste kanskje fordel med åpen søknad hvis du har riktig erfaringer\viser til du har jobbet med ligdene arbeid før kanskje butikken vurder deg blir billigere en å sjekke ut alternativer og velger deg av den grunnen.

Lenke til kommentar

Hva så? Er det et godt argument for å la vær å levere åpen søknad? Skader det å levere åpen søknad?

At butikkene velger de best kvalifiserte er selvfølgelig en ting, men det er ikke mindre sjanse for å få noen kvalifiserte hvis man tar kontakt med "åpensøknadfolkene" først.

Har man riktig erfaring så tas det selvfølgelig med på den åpne søknaden, det er vel ingen som leverer åpen søknad uten CV?

Endret av 4 3
Lenke til kommentar

Ta f.eks hvis du gjør det med 20-30 butikker, er du maksimalt uheldig får du 30 jobbinterjuer. Som du må takke nei til.

Men jeg tror helt ærlig sjefen blir litt irritert over folk som ikke sjekker om det er behov for folk, istedenfor å legge seg i kø når det blir lyst ut stillinger.

Ikke nødvendigvis det kan trekkes negativ men det kan gjøres det.

Selv tror jeg det er større sansynlig å få jobb hvis trådstarter har jobbet med samme yrke fra før.

En at trådstarter er litt mere aktiv å få jobb.

Er man nybegynner sliter man kanskje mere, f.eks kommer rett fra skolen.

Har man jobbet før bør man få med attester fra forrige arbeidgiver på jobbintervju.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ta f.eks hvis du gjør det med 20-30 butikker, er du maksimalt uheldig får du 30 jobbinterjuer. Som du må takke nei til.

Men jeg tror helt ærlig sjefen blir litt irritert over folk som ikke sjekker om det er behov for folk, istedenfor å legge seg i kø når det blir lyst ut stillinger.

Ikke nødvendigvis det kan trekkes negativ men det kan gjøres det.

Selv tror jeg det er større sansynlig å få jobb hvis trådstarter har jobbet med samme yrke fra før.

En at trådstarter er litt mere aktiv å få jobb.

Er man nybegynner sliter man kanskje mere, f.eks kommer rett fra skolen.

Har man jobbet før bør man få med attester fra forrige arbeidgiver på jobbintervju.

Ganske uenig med deg der, 

Trur mange arbeidsgivere er mer eller mindre takknemlig får det ettersom en ansettelse prosess er så tidskrevende og kostbart. Så når en tilfeldig kommer inn noen uker før så trur jeg at valget ofte kan bli lettere for arbeidsgiveren å ansette den person.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...