Roy B. Skrevet 20. mars 2017 Del Skrevet 20. mars 2017 Det er ikke noen grunn til å ha rekkeviddeangst dersom man faktisk er i stand til å planlegge bruken av busser på en slik måte at de ikke kjører så langt at man risikerer å gå tom. Nå har jeg aldri jobbet i et busselskap, ei heller tar jeg mye buss, men jeg har ingen grunn til å tro at de som planlegger ruter og slikt er for dumme til å ta hensyn til en ekstra faktor. Det er jo også slik med batteribiler at de bruker meget lite energi når de står stille, i motsetning til forbrenningsbiler som må holde motoren gående på tomgang. Altså er det distanse kjørt, og ikke tid brukt, som er det relevante. Om man sier at en tenkt buss har en rekkevidde på 800km, så kan den fint forventes å betjene 600km med rute. Siden du sier du har kjørt buss, har du kanskje en formening om hvor langt en buss kan tenkes å gå på en dag? Det er slett ikke umulig å henge opp ledninger, men det vil bli en kostnad både i manntimer for å ro avtalene i havn og potensielt kostnader for å kompensere gårdeiere, og i verste fall løpende leieutgifter. Og det er etter man har lobbyert nok til å få antikvaren med på laget når det gjelder gamle bygninger, byarkitekten som sikkert er veldig ekstatisk over å få et edderkoppnett i byen sin, og brannsjefen som må overtales til å la uisolerte høyeffektledninger henge fem meter over bakken. Når alt dette er gjort, har du et system som i praksis bare er et trikkenett uten skinner. Skal en gate stenges, risikerer man faktisk at det blir umulig å kjøre store deler av ruten på grunn av mangel på snuplasser. Trolleybusser er et fantastisk alternativ når man ikke har lyst til å grave ned skinner, men likevel vil ha et trikkesystem. For å erstatte busstrafikk er det dessverre ikke godt egnet. Det kanskje beste beviset på dette er at mange aktører nå skifter fra forbrenningsbusser til batteribusser, i stedet for at de skiftet til trolleybusser for lenge siden. Typisk kjørelengde for en buss er 300 km dagen. Og har du et batteri som holder mer enn det dobbelte så er du trygg. Men skal du ha på varme mens du kjører synker kjørelengden til det halve. Og det batteriet veier i utgangspunktet et par tonn. Og for å unngå å slepe med seg mye dødvekt så har man altså funnet opp konseptet med å lade underveis - som kan gjøres på noen få ladestasjoner - eller IMC, som er lading under f.eks halvparten eller fjerdeparten av tiden du kjører. IMC er altså å henge opp trolleybussledninger på en del av strekningene man kjører, ikke hele. Jeg tror ikke vi kommer noe vei med denne diskusjonen, for du virker skråsikker på at batteriteknologien vil bli god nok og vil løse alle problemer - mens jeg er skeptisk. Og jeg er skeptisk til energiutnyttelsen og til lønnsomheten. Jeg hevder ikke at jeg har rett, jeg argumenterer for at man bør utrede de alternativene som finnes, det er først da man kan få svaret. Du argumenterer derimot som om utredning er unødvendig, når de enkle svarene kan gis i et kommentarfelt. Beklager, men verden er ikke så enkel, og den bør absolutt ikke behandles så enkelt. Vi kommer ikke nærmere svaret med å synse om hvordan det kanskje er. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå