Tsukeo Skrevet 5. mars 2017 Del Skrevet 5. mars 2017 Jeg holder nå på med andre semester i Informatikk ved NTNU (Informasjonsbehandling) og vi holder på med et enkelt prosjekt innenfor system utvikling og software utvikling og jeg elsker det! Kunne godt tenkt meg å jobbe med dette (kontra nettutvikling), men hvordan er egentlig etterspørselen etter software utviklere per idag? Hvilke egenskaper trenger jeg for å kunne framstå som en attraktiv kandidat innenfor dette feltet? Dette semester holder jeg på med Java og VB.NET, men tenker å ta C++ og Videregående Java til neste semester for å lære meg enda mer! Hvilke emner burde jeg lære meg på fritiden? C? Assembly? Er en Master-utdanning innenfor software attraktivt for arbeidsgivere, isåfall innenfor hvilket felt? Jeg er spesielt interessert i AI, databaseløsninger, spillutvikling, OS og sikkerhet, og håper virkelig å kunne jobbe innenfor en (eller flere) av disse emnene! På forhånd, takk! Lenke til kommentar
LordjOX Skrevet 7. mars 2017 Del Skrevet 7. mars 2017 Er god etterspørsel etter programmerere i Norge per idag. Kanskje ikke så aktuelt for deg siden du ikke er ferdig utdannet før om noen år. Ser ingen grunn til at denne etterspørselen skal synke riktignok. Bransjen selv sier at de sliter med å få tak i folk, så det er et godt tegn. I Norge er det mye Java og C# det går i. Ellers er man attraktiv ved å være en generalist og ikke minst være en alright type å jobbe med. Programmering handler om å løse problemer, fritid handler om gøy. Jeg ville forsøkt å kombinere dette. Da jeg var student og helt til nå så har jeg lagd alt fra teite spill, løst Project Euler oppgaver, spillkalkulatorer, dataminers, julekalender verktøy, planleggingsverktøy osv både for egen og andres bruk. Så lærer man ting underveis. Masterutdanning er det som kanskje er mest attraktivt for tiden. Utdanning innen spill er kanskje det som er minst attraktivt i Norge, mest fordi det ikke er så mange arbeidsgivere. Lenke til kommentar
Djn Skrevet 7. mars 2017 Del Skrevet 7. mars 2017 (endret) Det er dog merkelig hvor mange av stillingene som legges ut som er enten ledere eller konsulenter - man får inntrykk av at ingen ansetter vanlige faste programmerere lengre. (Noe som er merkbart forskjellig i selv nabolandene våre - Stockholm og København sine jobbmarkeder har en mye større andel konkrete veldefinerte stillinger vs. ledere og "leverandører av markedsledende løsninger".) Endret 7. mars 2017 av Djn 1 Lenke til kommentar
Smidig Skrevet 24. mars 2017 Del Skrevet 24. mars 2017 Det er pga outsourcing. Bare å sende jobben utenlands til billigere utviklere. Og så lurer jeg på en ting. Er det virkelig bra å være en generalist? Har man ikke et bedre utgangspunkt om man har spisskompetanse? Hvis jeg var leder av en bedrift ville jeg ansatt spisskompetanser og så la de jobbe i team Lenke til kommentar
Djn Skrevet 24. mars 2017 Del Skrevet 24. mars 2017 Jeg har inntrykk av at generalister er limet som binder spesialistene sammen - men jeg har en ganske atypisk posisjon, og lite erfaring fra "vanlige" IT-jobber. Min stilling er forsåvidt ganske generalist-vennlig, i at jeg gjør litt av alt (jeg er en slags IT/bioinformatikk/drifts-avdeling kokt ned i én person, på en biologisk forskningsgruppe). Det inkluderer en del nisjekunnskap, men jeg hadde vært mindre nyttig om jeg var mer ensporet spesialisert. Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 27. mars 2017 Del Skrevet 27. mars 2017 Hva mener du med generalist? Generalist som i å utvikle på mange programmeringsspråk? eller at du kan backend og frontend? database vs kode? Generelt så er vanlig å spesialisere seg i ett programmeringsspråk, når jeg skal ut å finne java-konsulenter så bryr jeg meg lite om de har C# på CVen, jeg foretrekker heller at de har brukt den tiden på Java. Men, jeg forventer at de kan de databaser godt nok til å kunne gjøre modellering og implementere backend fra server til database. Det er vel også ganske vanlig at frontend har egne spesialister, men litt basic må man jo kunne. Personlig så er jeg ordentlig generalist, jeg kan relativt bredt om programmering, drift, infrastruktur, gui osv, arkitektur, metodikk, forretning osv. Dypt nok til å stille kritiske spørsmål til utviklere, men ikke dypt nok til å være utførende selv . Det er en bakgrunn som gjør at man passer fint i roller som business analyst, funksjonelle arkitekter, prosjektleder osv (jeg er IT/utviklingssjef), men ikke for utviklere tidlig i karrieren. Jeg har nettopp prøvd å få tak i java-konsulenter og det var vanskelig, så virker som etterspørselen etter utviklere er høy om dagen. Lenke til kommentar
LordjOX Skrevet 27. mars 2017 Del Skrevet 27. mars 2017 Jeg er selvstendig Java konsulent og kan bekrefte at det er stort press om dagen. Sist gang jeg byttet prosjekt tok det meg 3 dager fra jeg sendte ut CV til jeg hadde signert avtale med ny kunde. Lenke til kommentar
Joakim - Right People Group Skrevet 31. mars 2017 Del Skrevet 31. mars 2017 Lurker av og til litt her og tenkte jeg kunne dele min innsikt på dette fra "andre siden av bordet" som konsulentformidler. Vi ser en stadig økning i forespørsler etter norsktalende utviklere. Gapet mellom etterspørsel og tilbud er nok størst innen Java, men også mange behov der ute knyttet til .Net og lignende. Primært kommer disse forespørslene som en følge av at norske bedrifter ønsker å redusere sin outsourcing, så det mitt inntrykk at trenden har snudd den siste tiden. Til DJN sin kommentar når det kommer til "ledere og konsulenter", jeg forstår hvor dette inntrykket kommer fra. Selv formulerer jeg de aller fleste oppdragene våre som konsulentoppdrag, selv når det er snakk om en ren utviklerrolle. Bakgrunnen for dette er nok at "konsulent" benyttes i større grad når behovet er midlertidig (eksempelvis spesifikt utviklingsprosjekt). 2 Lenke til kommentar
Djn Skrevet 1. april 2017 Del Skrevet 1. april 2017 En annen forskjell er at "konsulent" høres ut som om dere tar en del penger for å leie meg ut, mens "utvikler" høres ut som en direkte ansatt. Jeg har forsåvidt jobb, men når jeg sporadisk skummer stillingsannonser filtrerer jeg nærmest ubevisst ut alle konsulentstillinger; det er merkelig å se noen se på det som en positiv beskrivelse. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 1. april 2017 Del Skrevet 1. april 2017 Til DJN sin kommentar når det kommer til "ledere og konsulenter", jeg forstår hvor dette inntrykket kommer fra. Selv formulerer jeg de aller fleste oppdragene våre som konsulentoppdrag, selv når det er snakk om en ren utviklerrolle. Bakgrunnen for dette er nok at "konsulent" benyttes i større grad når behovet er midlertidig (eksempelvis spesifikt utviklingsprosjekt). Konsulent tolker jeg som at man er innleid, og ikke fast ansatt. Hvorfor ikke skrive "programmerer til prosjekt" hvis det er det du mener? Lenke til kommentar
Joakim - Right People Group Skrevet 3. april 2017 Del Skrevet 3. april 2017 Til DJN sin kommentar når det kommer til "ledere og konsulenter", jeg forstår hvor dette inntrykket kommer fra. Selv formulerer jeg de aller fleste oppdragene våre som konsulentoppdrag, selv når det er snakk om en ren utviklerrolle. Bakgrunnen for dette er nok at "konsulent" benyttes i større grad når behovet er midlertidig (eksempelvis spesifikt utviklingsprosjekt). Konsulent tolker jeg som at man er innleid, og ikke fast ansatt. Hvorfor ikke skrive "programmerer til prosjekt" hvis det er det du mener? Var nok litt uklar i min beskrivelse her, ser jeg. Din tolkning er korrekt, da oppdragene jeg poster i svært stor grad tar formen som innleie. Poenget mitt var mer å skille mellom "konsulenter" som en rådgivende rolle og "konsulenter" som en midlertidig innleid ressurs. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 5. april 2017 Del Skrevet 5. april 2017 Har du IT utdanning med spissing innanfor systemutvikling, algoritmer og datastrukturer så er framtida di veldig lys. Personleg ville eg ha vektlagt å spisse seg enda meir innanfor Linux, Java og generell open-source. Grunnen er at idag beveger vi oss såpass raskt at tilgang til godt dokumenterte verktøy med minst mulig lisens dilldall og som har ein solid community bak seg er eit krav for å vere konkurransedyktig. 3 Lenke til kommentar
Feh Skrevet 25. april 2017 Del Skrevet 25. april 2017 @TS: Jeg startet min karriere som webutvikler og ble veldig fort veldig lei. Det vil selvfølgelig variere fra person til person, men jeg fant det aldri spennende nok eller lukrativt nok sett opp mot innsatsen som krevdes for å bli virkelig flink, og jaget om å måtte oppdatere seg hele tiden. Å kunne ett eller flere språk er som regel en fordel, men det viktigste er å forstå koding/programmering og prinsippene/metodene bak, for de er som regel relativt universelle for alle språk. Noen ender opp som rene språkutivklere hvor alt de skriver er "rent", men veldig mange ender også opp i jobber der de jobber med proprietær programvare som benytter mer/mindre utbredte APIer for mye forskjellig, så du kan fort ende opp med en jobb som programvareutvikler, men uten å nødvendigvis bruke de språkene du kan i sin rene form. Videre bør du også tenke litt lenger frem: Det er ikke alle som ønsker å sitte med if else 37,5 timer i uka år etter år. Hvis du i tillegg lærer deg andre ting som f.eks ledelse, strategi, forretningsvirksomhet, programvarearkitektur, arbeidsprosesser, osv. osv. kan du på sikt sikte deg inn mot andre typer jobber eller konsulentjobber som innebærer en helt annen arbeidsform. Bare for å gi deg noe å tenke på. Jeg vil også si noen ord om Master vs. Bachelor. Etter min erfaring og observasjon er det 50/50 om det vil lønne seg i lengden eller ikke. Umiddelbart etter skolen kan det ofte gi noe høyere lønn, men etter 5-10 års erfaring jevner det seg ut, og de med Master kan slite med å ta igjen de med Bachelor fordi de taper to år med arbeidsinntekt. Det har også veldig mye med ambisjoner, mentalitet og personlige egenskaper å gjøre. Noen ønsker en karriereutvikling, andre ikke. Noen får den automatisk uten spesiell innsats, andre ikke. I enkelte bransjer og stillinger må man ha Master for å i det hele tatt få jobb, men min oppfatning av IT-bransjen er at det sjeldent er et krav. Nå kan jeg bare snakke for vår egen rekrutteringsprosess, men vi ser heller etter folk som har erfaring fra ulike ting enn veldig spesifikke på én ting. At de kan snakke for seg og virker oppegående sosialt sett er også minst like viktig. Det er da snakk om folk vi skal bruke som konsulenter. 2 Lenke til kommentar
rockPaperScissors() Skrevet 6. mai 2017 Del Skrevet 6. mai 2017 (endret) Lurker av og til litt her og tenkte jeg kunne dele min innsikt på dette fra "andre siden av bordet" som konsulentformidler. Vi ser en stadig økning i forespørsler etter norsktalende utviklere. Gapet mellom etterspørsel og tilbud er nok størst innen Java, men også mange behov der ute knyttet til .Net og lignende. Primært kommer disse forespørslene som en følge av at norske bedrifter ønsker å redusere sin outsourcing, så det mitt inntrykk at trenden har snudd den siste tiden. Til DJN sin kommentar når det kommer til "ledere og konsulenter", jeg forstår hvor dette inntrykket kommer fra. Selv formulerer jeg de aller fleste oppdragene våre som konsulentoppdrag, selv når det er snakk om en ren utviklerrolle. Bakgrunnen for dette er nok at "konsulent" benyttes i større grad når behovet er midlertidig (eksempelvis spesifikt utviklingsprosjekt). Veldig interessant med innsikt fra konsulentformidler. Vi har tunge mykvareaktører som Microsoft og Dips som trekker opp etterspørsel etter C# kompetanse her i Tromsø mens Java etterspørsel virker helt dødt. Det er definitivt fordel å flytte til mer sentralt sted dersom man ønsker å fokusere karrièren sin mot en nisje med fordelaktig gap mellom etterspørsel og tilbud. Eventuelt så kan man jobbe hjemmefra. Endret 6. mai 2017 av rockPaperScissors() Lenke til kommentar
ukon Skrevet 31. juli 2017 Del Skrevet 31. juli 2017 Jeg har et inntrykk av at det er stor etterspørsel etter Javautviklere. Men dette da mest som konsulent som blir utleid til diverse kunde prosjekter. Kan nok være lurt å se på Spring boot etc i løpet av studiene og sette opp noen hobby prosjekter du kan vise til ved jobbsøking og intervjuer De fleste ser desværre ofte etter folk som har 1-3 år og mer erfaring. Så det virker ut som at den første jobben er vanskeligst å få; men mulig jeg tar feil. Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 31. juli 2017 Del Skrevet 31. juli 2017 Jeg kan skrive under på det ukon skriver, prøver selv å ansette java-utvikler (fast stilling) nå og det er ikke lett å finne (med noen års erfaring). Lenke til kommentar
Joakim - Right People Group Skrevet 2. august 2017 Del Skrevet 2. august 2017 Er også enig med ukon sitt inntrykk her, men har samtidig sett i løpet av året at en del av etterspørselen som tidligere var etter "noen års arbeidserfaring" nå har gått over til nyutdannede, så ser i alle fall ut til at noen aktører tar hensyn til situasjonen i markedet i dag. Vi har også i noen tilfeller hjulpet bedrifter med å hente inn kompetanse fra utlandet til å arbeide i Norge, da tilbudet på riktig kompetanse rett og slett er ikke-eksisterende i Norge (merk: ikke som et kostnadsbesparende tiltak så la oss ikke starte en diskusjon om sosial dumping), men dette fungerer jo kun i tilfeller hvor utviklingsmiljøet er engelsk-talende. Når dette er sagt er jo trenden i dag mot flere søker til IT-relaterte studier positivt å se, da vi er godt tjent med å bygge opp lokal kompetanse for framtiden Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 2. august 2017 Del Skrevet 2. august 2017 Det er helt riktig som Joakim sier at det må hentes inn kompetanse fra utlandet fordi kompetansen ikke finnes her i landet eller er veldig begrenset. Det har ingenting kostnadsbesparelse å gjøre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå