Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Er det lurt å ha router til ADSL?

Gjest Slettet-0ncAanc1

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-0ncAanc1

Hei!

Jeg har fått en ganske stabil ADSL forbindelse med tiden etter installasjon av Zonealarm, Spybot, POP-up stopper og virusprogram. Men fortsatt så kommer det forskjellige ting på harddisken som går igjennom dette.

Løser en router opp i dette?

Må jeg fortsatt ha zonealarm osv. installert hvis jeg kobler på en router?

Hvordan kobles en router og hva er beste kjøp? Hvordan fungerer den eksakt?

Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Jeg har fått en ganske stabil ADSL forbindelse med tiden etter installasjon av Zonealarm, Spybot, POP-up stopper og virusprogram. Men fortsatt så kommer det forskjellige ting på harddisken som går igjennom dette.

Takknemlig for svar.

Ting?

Hva da?

En router vil ikke hindre slikt

Det aller viktigste er og holde maskinen oppdatert med alt fra windowsupdate i og med masse tvilsomme programmer bruker hull for og innstallere seg selv.

Lenke til kommentar

Hei,

Om en router løser dine problemer avhenger av routeren. Man kan kjøpe router med og uten brannmur. Hvis man kjøper en router med en ordentlig brannmur trenger man ikke Zonealarm, forutsatt at brannmuren er riktig konfigurert. Det blir også mer korrekt å benytte en brannmur i routeren da denne vil stoppe evt. angrep før ditt lokalnettverk. Med en brannmur på PCen er inntrengeren egentlig innenfor, hvis du forstår hva jeg mener.

Routeren blir da aksesspunktet mot internett, sammen med modemet. Denne kobles etter modemet. Routeren har en WAN port som du putter kabelen fra modemet inn i. Routeren har også en LAN port eller flere. Du kan koble til PCen din, eller en switch.

Hva beste kjøp er avhenger vel ganske mye av hva du vil beskytte, og hvor mange PCer du vil koble opp mot internett.

Zyxel Zywall 10W er vel et godt valg. Jeg ville vært litt skeptisk til routere til ca 500,-. En litt dyrere vil mest sannsynlig gjøre en bedre jobb, både med tanke på sikkerhet og stabilitet.

Hvordan den eksakt fungerer er ikke så lett å forklare i en kort post. Tenk at en router er aksesspunktet mot internett, eller mellom nettverk. Den router datagram. En switch eller hub gjør seg best til å koble sammen PCer i et lokalnettverk.

Håper dette hjelper deg litt på vei. Lykke til!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-0ncAanc1
Hei!

Takknemlig for svar.

Ting?

Hva da?

En router vil ikke hindre slikt

Det aller viktigste er og holde maskinen oppdatert med alt fra windowsupdate i og med masse tvilsomme programmer bruker hull for og innstallere seg selv.

Med ting mener jeg det som passerer og legger seg på harddisken bare for å ødelegge oppkobling e.l. F.eks. i går så kom det et ikon som la seg på taskbar og start-meny. Internett fungerte men plutselig kom det opp ett bilde der det sto: "modem ikke funnet" og et annet bilde der ikke sto noe i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Med ting mener jeg det som passerer og legger seg på harddisken bare for å ødelegge oppkobling e.l. F.eks. i går så kom det et ikon som la seg på taskbar og start-meny. Internett fungerte men plutselig kom det opp ett bilde der det sto: "modem ikke funnet" og et annet bilde der ikke sto noe i det hele tatt.

Har du oppdatert fra windowsupdate da?

Dette er dialere og annen dritt som antagelig bruker hull i windows for og innstallere seg selv. det eneste som hjelper hvis det er det er og bruke WU og være kritisk til alle dialogbokser som plutselig dukker opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...