Gå til innhold

Dataingeniør på høyskolen i Vestfold eller Kongsberg

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg ønsker å ta meg dataingeniørutdanning, men er veldig usikker på hvilken høyskole jeg skal søke på

Siden jeg ikke tok de første årene på videregående, er ikke snittet mitt høyt nok til at jeg kan komme inn på NTNU eller HiOA

Så jeg står igjen med disse 2 høyskolene. Problemet er at jeg ikke vet hvilken jeg skal ta

Hadde vært veldig fint om det er noen her som går eller har fullført Bachelor innen dette faget på en av disse skolene, og sagt om hvordan det er der

Jeg er interessert i applikasjon- og systemutvikling og tror disse retningene er et av de viktigste innen IT-bransjen

Dette står det om studiene på Campus Vestfold

Hvorfor datateknikk?

Det finnes mange datateknologiske studier som sikter mot bestemte bruksområder (f.eks. informasjonssystemer, automasjons-systemer, smarte produkter). Dette studiet er derimot generelt og tar for seg teknologi som ligger til grunn for (og kan anvendes på) alle disse områdene.

Studiet har likevel (generelt anvendelige) spesialiseringer, først og fremst nettverk og sikkerhet (cybersecurity), men også tingenes internett (Internet of Things) og kunstig intelligens (AI).

Hva slags jobb får du?

Som dataingeniører jobber du med oppgaver i privat og offentlig sektor, som ansatt, innleid konsulent eller via eksterne tjenestetilbydere. Du vil jobbe med drift, utvikling eller forskning og kan f.eks. ansettes som systemutvikler, programmerer, nettverksadministrator eller konsulent. Flere skaper også sin egen arbeidsplass.

Dette lærer du hos oss

I løpet av studietiden vil du få en integrert og helhetlig utdanning, med sammenheng mellom arbeidsmetoder, emner, teori og praksis. Studiet er svært allsidig og har spesielt fokus på programmering, nettverk og sikkerhet.

Ved å kombinere teoretiske og praktiske øvelser, som gjøres både individuelt og gruppevis, blir du godt forberedt til å dekke samfunnets behov for grunnleggende dataingeniørkompetanse, og til videre kompetanseutvikling/studier.

Du skal bli i stand til å løse problemer, drifte og utvikle produkter/tjenester med hensyn til omgivelsene og bidra til faglig diskusjon, refleksjon og formidling.

På Kongsberg

Hvorfor dataingeniør?  

Dataingeniørutdanningen hos oss er anerkjent i industri og næringsliv. Som vertskap for mange av landets ledende teknologibedrifter har Kongsberg et bredt og avansert kompetansemiljø innen teknologi. Fokuset innen dataingeniørutdannelsen er på kjernen og de grunnleggende elementer i et datasystem.

Embedded systems
I studieretningen Embedded systems brukes de grunnleggende ferdighetene til å utvikle hardware-nære systemer med mikrokontrollere og programerbar hardware (FPGA). Næringslivet har et stort behov for ingeniører med kompetanse på Embedded Systems.

Virtuelle systemer
I studieretningen Virtuelle systemer brukes de grunnleggende ferdighetene til å lage modeller og simuleringer som kan vises frem i 3D i virtuelle verdener.

Virtuelle systemer passer for deg som allerede har en viss interesse for programmering og mulighetene forbundet med det, og som ønsker å knytte dette mot systemer som inneholder virtuelle elementer og 3D-grafikk. Det du lærer kan også enkelt anvendes i utvikling av andre typer programvare.

Hva slags jobb får du?  

Tidligere studenter jobber som systemutviklere, driftsansvarlige, rådgivere og konsulenter i industrien, i offentlig virksomhet og i konsulentselskaper. Du kan få tekniske arbeidsoppgaver innen planlegging og prosjektering, service og vedlikehold, forskning og utvikling, drift og vedlikehold. Du kan også jobbe med administrasjon, arbeidsledelse, markedsføring, økonomisk styring, instruksjon og undervisning.

Dette lærer du på dataingeniørstudiet  

Allerede etter et par uker som student vil du ha laget ditt første dataprogram. I utdanningen legger vi vekt på å lære deg å anvende teoretisk kunnskap til å løse praktiske oppgaver. Du får være med på mye prosjektarbeid i løpet av ingeniørstudiet, og vi vektlegger anvendelsen av teoretisk kunnskap til å løse praktiske oppgaver. Dataingeniørutdanningen avsluttes med et hovedprosjekt som du skal gjennomføre på oppdrag fra industrien.

Studiet baseres på objektorientert metodikk for utvikling av maskinvare så vel som programvare. Du vil få en utdanning med kunnskaper og ferdigheter innen utvikling av systemer som består av maskinvare og programvare.

Undervisningen baserer seg på kombinasjoner av forelesninger, regneøvinger i grupper der dette er hensiktsmessig, laboratoriearbeider og prosjektarbeider i små grupper.

Hva er spesielt med Embedded Systems og Virtuelle Systemer?

Hvilken av disse fagene tilbyr de beste mulighetene på arbeidsmarkedet?

Og er disse bachelorstudiene kvalifisert for videre masterutdanning på NTNU?

Endret av Magniko
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...