TheSnidr Skrevet 5. mars 2017 Del Skrevet 5. mars 2017 Jeg har en rekke problemer med pcen... Først og fremst er problemet at den ikke vil slå seg på. på fredag sluttet flere funksjoner i Windows plutselig å fungere, uten at jeg hadde gjort noen endringer i systemet. Jeg slo av pcen, og når jeg så prøvde å slå den på igjen, ville ikke Windows engang starte. Jeg får nå følgende feilmelding i BIOS: "Windows failed to start. A recent hardware or software change might be the cause." Så jeg tenkte at jeg bare kunne reinstallere Windows. Jeg har en laptop og en USB minnepinne, så jeg lastet ned Windows Media Creation Tool for å klargjøre minnepinnen til reinstallering. Men før verktøyet er ferdig gir den følgende feilmelding: "There was a problem running this tool" med feilkode 0x80070456 - 0xA0019 Hvilke andre alternativer har jeg? Alle filene mine er backet opp, så jeg er ikke bekymret for det, men det er rimelig frustrerende at ting bare slutter å virke uten videre. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 5. mars 2017 Del Skrevet 5. mars 2017 (endret) Har du sjekket i BIOS at systemdisken din faktisk er der da? Kan jo være at disken konket ut... Edit, disken må jo virke siden du får Windows bla bla bla feilmeldingen. Endret 5. mars 2017 av myhken Lenke til kommentar
myhken Skrevet 5. mars 2017 Del Skrevet 5. mars 2017 Du kan laste ned Windows 10 .iso filen fra meg, ved å trykke her... så bruker du Windows 7 USB tool for å legge den over på USB minnepennen din. Så kan du prøve å repare installasjonen fra USB pennen, eller kjøre en clean install. Lenke til kommentar
TheSnidr Skrevet 5. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2017 Minnepinnen var formatert i NTFS, å reformatere til Fat32 gjorde det mulig å lage den til en installasjonsdisk. Men det er videre trøbbel på den stasjonære; Jeg har kommet meg til der hvor jeg skal velge hvilken disk jeg vil installere på. Jeg ser min tidligere systemdisk der, men jeg får følgende feilmelding når jeg forsøker å formatere den: "Kunne ikke formatere den valgte partisjonen [Feil: 0x8004242d]." Jeg får også følgende feilmelding på samtlige av diskene mine: "Windows kan ikke installeres på denne disken. Den valgte disken har en MBR-partisjonstabell. På EFI-systemer kan Windows bare installeres på GPT-disker." Jeg aner ikke hva noe av dette betyr Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 5. mars 2017 Del Skrevet 5. mars 2017 List opp alt du har av hardware. Skjønner ikke at "noen" svarer uten å få litt mer info. Og det er ofte slett ikke nødvendig å begynne å installere alt fra "scratch" igjen pga slike feil. Har opplevd det på ulike system("rigger") og da har det typisk vært problem med hvordan Bios "ser"(ikke ser) SSD/HD slik at boot loader ikke klarer å starte OS. MBR vs GPT er "legacy" vs UEFI Bios og settes i relevant Bios-meny for *ditt* hovedkort.Dette er noe du velger (mer eller mindre bevisst) første gang du installerer Windows på ditt system. Dersom en utilsiktet oppdatering av f.eks. Bios, eller reset av BIOS (default) vil du få slike problemer ved (re)boot som trådstarter beskriver. Lenke til kommentar
TheSnidr Skrevet 5. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2017 Hovedkort: Gigabyte GA-Z97X-GAMING 3 CPU: Intel Core i7-4790K GPU: MSI GeForce 1070 Gaming X RAM: Corsair Vengeance Pro DDR3 1600MHz 32GB (4x8GB) PSU: EVGA SuperNOVA 1000 G2, 1000W Systemdisk: CZ Vector 150 Series VTR150-25SAT3-240G 240GB Lagringsdisk: 2x Seagate Desktop 2TB 3.5" SSHD Så MBR og GPT er noe som kan endres i BIOS? Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 5. mars 2017 Del Skrevet 5. mars 2017 (endret) Så MBR og GPT er noe som kan endres i BIOS?Nei. Du kan gjøre det fra diskbehandling eller dosprompten. https://technet.microsoft.com/en-us/library/cc725671(v=ws.11).aspx Du kan åpne dosprompten ved å trykke shift-F10 inne i Windows setupen, mener jeg. Endret 5. mars 2017 av RRhoads Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 5. mars 2017 Del Skrevet 5. mars 2017 (endret) Clean disken for partisjoner og mbr. Kople fra alle disker unntatt den som windows skal installeres på. Når du kommer til installasjon velg advanced. Åpne en command prompt bruk diskpart og clean. Da har du ikke lengre en mbr disk og kan gjøre en UEFI windows 10 installasjon på den disken til GPT. Se litt ned på siden her . http://dellwindowsreinstallationguide.com/cleaning-up-a-drive-format-vs-secure-wipe-ssd-and-hdd/useofdiskpart/ Endret 5. mars 2017 av syar2003 Lenke til kommentar
TheSnidr Skrevet 6. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2017 Okay, det virket, da var disken formatert og Windows 10 reinstallert! Tusen takk for hjelpen alle sammen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå