Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Windows 10 sluttet plustelig å fungere

Anbefalte innlegg

Jeg har en rekke problemer med pcen... Først og fremst er problemet at den ikke vil slå seg på. på fredag sluttet flere funksjoner i Windows plutselig å fungere, uten at jeg hadde gjort noen endringer i systemet. Jeg slo av pcen, og når jeg så prøvde å slå den på igjen, ville ikke Windows engang starte.

Jeg får nå følgende feilmelding i BIOS:

"Windows failed to start. A recent hardware or software change might be the cause."

Så jeg tenkte at jeg bare kunne reinstallere Windows. Jeg har en laptop og en USB minnepinne, så jeg lastet ned Windows Media Creation Tool for å klargjøre minnepinnen til reinstallering. Men før verktøyet er ferdig gir den følgende feilmelding:

"There was a problem running this tool" med feilkode 0x80070456 - 0xA0019

Hvilke andre alternativer har jeg? Alle filene mine er backet opp, så jeg er ikke bekymret for det, men det er rimelig frustrerende at ting bare slutter å virke uten videre. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Minnepinnen var formatert i NTFS, å reformatere til Fat32 gjorde det mulig å lage den til en installasjonsdisk.

Men det er videre trøbbel på den stasjonære;

Jeg har kommet meg til der hvor jeg skal velge hvilken disk jeg vil installere på. Jeg ser min tidligere systemdisk der, men jeg får følgende feilmelding når jeg forsøker å formatere den:

"Kunne ikke formatere den valgte partisjonen [Feil: 0x8004242d]."

Jeg får også følgende feilmelding på samtlige av diskene mine:

"Windows kan ikke installeres på denne disken. Den valgte disken har en MBR-partisjonstabell. På EFI-systemer kan Windows bare installeres på GPT-disker."

Jeg aner ikke hva noe av dette betyr

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

List opp alt du har av hardware.

Skjønner ikke at "noen" svarer uten å få litt mer info.

Og det er ofte slett ikke nødvendig å begynne å installere alt fra "scratch" igjen pga slike feil.

Har opplevd det på ulike system("rigger") og da har det typisk vært problem med hvordan Bios "ser"(ikke ser) SSD/HD slik at boot loader ikke klarer å starte OS.

MBR vs GPT er "legacy" vs UEFI Bios og settes i relevant Bios-meny for *ditt* hovedkort.
Dette er noe du velger (mer eller mindre bevisst) første gang du installerer Windows på ditt system.

Dersom en utilsiktet oppdatering av f.eks. Bios, eller reset av BIOS (default) vil du få slike problemer ved (re)boot som trådstarter beskriver.

Lenke til kommentar

Hovedkort: Gigabyte GA-Z97X-GAMING 3

CPU: Intel Core i7-4790K

GPU: MSI GeForce 1070 Gaming X

RAM: Corsair Vengeance Pro DDR3 1600MHz 32GB (4x8GB)

PSU: EVGA SuperNOVA 1000 G2, 1000W

Systemdisk: CZ Vector 150 Series VTR150-25SAT3-240G 240GB

Lagringsdisk: 2x Seagate Desktop 2TB 3.5" SSHD

Så MBR og GPT er noe som kan endres i BIOS?

Lenke til kommentar

Clean disken for partisjoner og mbr.

Kople fra alle disker unntatt den som windows skal installeres på.

Når du kommer til installasjon velg advanced. Åpne en command prompt bruk diskpart og clean.

Da har du ikke lengre en mbr disk og kan gjøre en UEFI windows 10 installasjon på den disken til GPT.

Se litt ned på siden her .

http://dellwindowsreinstallationguide.com/cleaning-up-a-drive-format-vs-secure-wipe-ssd-and-hdd/useofdiskpart/

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...