r2d290 Skrevet 5. mars 2017 Del Skrevet 5. mars 2017 (endret) Hallo Får følgende feilmelding når jeg prøver å sette opp min ASUSTOR NAS server til å fungere som en VPN-klient. Samme feilmeldingen kommer om jeg velger PPTP eller OpenVPN. Se vedlagt bilde. Når jeg angir et ip-range 192.168.10 så får jeg feilmeldingen som sitert nedenfor. Hvis jeg velger en annen range, får jeg ikke denne beskjeden. Jeg mener jeg fikk det til å fungere første gang jeg prøvde med PPTP, men så bestemte jeg meg for å gå for OpenVPN istede, og etter det har jeg hatt problemer, Har prøvd å restarte NAS og klient. Har avinstallert VPN Server-appen i ASUSTORen. Har også satt både PPTP og OpenVPN til en annen range før jeg har disablet begge, re-enablet OpenVPN og prøvd igjen med riktig range. Begge uten hjelp. Noen gode idéer om hvordan jeg kan løse problemet? Noe i Routeren? Noe på NASen eller noe på klienten? Finner ingen treff om denne feilmeldingen på Google. Configured IP addresses contain addresses that have been used by other VPN servers or network interfaces. Please change your settings. (Ref. 5804) Endret 5. mars 2017 av r2d290 Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 6. mars 2017 Del Skrevet 6. mars 2017 Den meldingen i bildet der er vel bare en feilmelding om at du ikke har lastet ned konfigurasjonsfilen som kreves ved OpenVPN. I tillegg setter du opp Asustoren som VPN server, ikke VPN klient. Feilmeldingen du får når du bruker 192.168.10 er kanskje fordi du bruker den IP-rangen på PPTP VPNen? Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 11. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2017 HeiBeklager sent svar. Takk for tilbakemelding. Ja, feilmeldingen på bildet har ikke noe med saken å gjøre Har ikke kommet så langt enda. Riktig påpekt at det blir en VPN server, ikke klient. Ja, det var det som var tanken min også, at PPTP-en blokkerer. Men jeg har som nevnt prøvd å skru den av, samt reinstallere og restarte nasen uten at det har hjulpet. Noen tips til noe verktøy eller liknende man kan bruke for å feilsøke hvor den finner denne VPN-tjenesten fra? Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 11. mars 2017 Del Skrevet 11. mars 2017 Det er kun internt i NASet den kan finne ut at den bruker overlappende IP-adresser, så enten er det PPTP eller L2TP/IPSEC. Men du kan jo bare unngå å bruke 192.168.10.x. Hva er egentlig problemet? Lenke til kommentar
007CD Skrevet 11. mars 2017 Del Skrevet 11. mars 2017 Er mulig at det er noe kluss i firmwaren med IP rangen til PPTP oppsettet ditt, at den fortsatt leser av dette men ikke vet at den er skrudd av. Løsningen er da å sette en ny ip range på PPTPen som du aldri vil bruke før du skrur den av slik at det blir rett i den interne konfigfila til routeren i allefall. Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 12. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2017 (endret) TakkSkal prøve å bytte range i PPTP en gang til når jeg får tid, men mener bestemt at jeg også har prøvd det. Hadde helst ønsket å slippe å bytte range, for det må jo være samme range som alt annet på nettverket, og har en del andre komponenter satt opp for å bruke den rangen - blant annet TV'en og Raspberryen som snakker med NASen. Men hjelper mye å få bekreftet at det må være noe internt fra NASen som er problemet. Endret 12. mars 2017 av r2d290 Lenke til kommentar
-KooPa Skrevet 13. mars 2017 Del Skrevet 13. mars 2017 VPN-range skal ikke være samme som LAN-range. Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 16. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2017 Må ikke VPN-range være det samme som sub-domenet som alle klientene i nettverket er i, for å kunne få tilgang til dem over VPN? Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 16. mars 2017 Del Skrevet 16. mars 2017 Du kan ikke bruke samme subnet som resten av LANet ditt. VPN er et annet subnet. Så velg et annet subnet enn det du kjører internt som standard, så burde det fungere fint. Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 17. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2017 Takk for hjelpen! Det har nok mye å si Skal se om jeg får testet det til helga. Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 17. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2017 Så... En liten oppdatering.Kom litt nærmere ved å velge subdomene x.x.9.x istede for x.x.10.x som resten av nettverket kjører på. Satte opp en klient på nettverket med OpenVPN klient, slik at den ble knyttet til både x.x.9.x og x.x.10.x Når jeg deretter dro til et annet hus, og lastet ned OpenVPN der også, fikk jeg til å kople meg til eksternt skrivebord til klienten på nettverket.Nå er altså spørsmålet - jeg ønsker å kunne kople meg til hele nettverket, alle klientene som kjører på x.x.10.x Er det mulig, uten å måtte installere OpenVPN-klient på alle disse for at de skal få både x.x.9.x og ikke bare x.x.10.x? NASen (som også kjører OpenVPN serveren) klarer jeg heller ikke helt å kople til. Kjenner ikke dens x.x.9.x - ipadresse, og får ikke til å kople meg til dens x.x.10.x adresse. Noen tips videre? Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 Skal ikke være noe problem å få kontakt med .10.0 nettet når du er tilkoblet VPN.. Når det gjelder å koble til NASen, så må du nok koble til med VPN gatewayen, altså .9.0. Hvilken adresse den har, burde stå i settingene i VPN serveren og/eller som gateway i ipconfig.. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 Du må sette OpenVPN i ett eget subnet ja. For eksempel jeg har dumpet dem i 192.168 når jeg selv bruker 10.x.x.x nettverket. Dette gjøres ved å sette en custom option i serveren med: 'push "route 10.10.0.0 255.255.0.0";' uten ' tegnene for eksempel og da vil det fungere og du kan nå maskinene som sitter på VPN. Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 23. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2017 Tusen takk Da har jeg et nytt prosjekt foran meg til helga Hører fra meg hvis det skulle være noe mer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå