Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Peugeot Expert Hdi, med start problemer.

Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp til å finne feil på bilen.

Bilen funket fint fredag, startet opp uten problemer på lørdag. Etter 5 min på tomgang skiftet den motorlyd, gikk jevnt men hørtes hele tiden ut som om den skulle stanse. Ingen respons på gasspedal. Bilen stopper til slutt. Starter opp igjen men høres fremdeles ut som den skal stoppe hvert øyeblikk. Fremdeles ingen gass pedal repons. Begynner litt feil søking, men finner ikke noe ved første øyekast. Så stopper bilen og nekter å starte igjen. Nå prøver den ikke å starte ut i fra lyden. Motoren spinner bare rundt uten antydning til å starte.

Det jeg har sjekka:

Sjekket alle sikringer

sjekket feilkoder med en kode avleser. Ingen aktive feilkoder. Kjørte en sletting av feilkoder.

sjekket det jeg fant av jordingspunkter, målt at jeg har bra strøm fram til dem.

sjekket diesel tilførselen. Har inn og ut av filteret. har inn på pumpa og ut av pumpa til fuel rail. også retur funker.

sjekket dødmanns knapp, det jeg fant av reler. Dette funker ut i fra mine kunnskaper.

skrudde ut ECU, fant ingen irring eller liggnede på den eller kontaktene.

renset batteri polene

Har ingen varsel lamper i dashbordet.

Har begynt å lure på om det er startsperra som har slått seg på, evt om jeg må kode nøkkel omigjen.

legger ved en liten film snutt av lyden vad start forsøk.https://youtu.be/ubGxA3PJTSQ

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I og med at den gikk dårlig sist den gikk så tenker jeg du kan utelukke startsperre, men mer på tilgangen på luft. Diesel får du i både tur og retur, så jeg ville ikke mistenkt dyser og slikt nå i første omgang.  Sjekk EGR, og evt hovedluftspjeld, om du har det. Typisk kan hovedspjeld være vakuumstyrt og du har fått en lekkasje på vakuumet evt feil på en ventil. En slik feil trenger ikke gi feilkode om du ikke har posisjonsfølere på spjeldene/EGR-en. Ta av rør før innsuget, sjekk om det er noe spjeld som ikke åpner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...