Garney Skrevet 5. mars 2017 Del Skrevet 5. mars 2017 Til sommeren er jeg altså ferdig som student, og skal begynne å jobbe fulltid. Mens jeg har studert har jeg jobbet deltid ved siden av, slik at jeg ikke har vært avhengig av å bruke studielånet. Disse pengene har derfor blitt stående på høyrentekonto under studietiden min. Nå som rentene vil begynne å løpe, lurer jeg på om jeg skal betale tilbake hele beløpet eller beholde lånet. I 2017 besluttet regjeringen å øke rentesatsen, slik at den flytende renten nå ligger på 2,178% effektiv rente, mens jeg for øyeblikket har 1,85% effektiv rente på min høyrentekonto. Jeg har vurdert å investere deler av studielånet i et globalt indeksfond. Eksempel: Her har jeg kommet frem til at hvis jeg investerer 20% av lånet vil jeg trenge 3,49% avkastning første år for at det skal gå i null. Har ikke tatt hensyn til skatt i dette eksemplet. En annen mulighet er å ta opp boliglån og kjøpe bolig, men det vil ikke være aktuelt med det første pga. det nye kravet om maks fem ganger egen inntekt i gjeld, i tillegg til at jeg bor i Oslo. Lenke til kommentar
xaco Skrevet 5. mars 2017 Del Skrevet 5. mars 2017 Hvor lenge er det du tror du skal vente til du skal inn i boligmarkedet da? Kan godt hende det kan være en god idé å tape litt penger i et par-tre år for å enda ha egenkapitalen når du skal kjøpe bolig. 1 Lenke til kommentar
flink_gutt Skrevet 5. mars 2017 Del Skrevet 5. mars 2017 Etter mitt syn, TS: Du betaler her (før skattevirkning) 330 kr/år eller 0,91 kr/dag for å ha en mulig egenkapitalbase på 100000 tilgjengelig den dagen du måtte trenge/ønske den. Om dette er verdt prisen kan bare du selv avgjøre. Er ellers forbauset over hvor lave rentene i Norge er i øyeblikket. Selv har jeg siste ca 13 måneder hatt et par titusen kroner stående på konto i banken vi bruker her vi nå bor (utenfor Norge), bundet på 28 dagers oppsigelse. Det hadde pr fredag gitt meg en pro-anno-rente på 2,809 % etter at jeg også har tatt hensyn til litt valutatup - mer enn Lånekassens flytende rente altså. Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 5. mars 2017 Del Skrevet 5. mars 2017 (endret) Til sommeren er jeg altså ferdig som student, og skal begynne å jobbe fulltid. Mens jeg har studert har jeg jobbet deltid ved siden av, slik at jeg ikke har vært avhengig av å bruke studielånet. Disse pengene har derfor blitt stående på høyrentekonto under studietiden min. Nå som rentene vil begynne å løpe, lurer jeg på om jeg skal betale tilbake hele beløpet eller beholde lånet. I 2017 besluttet regjeringen å øke rentesatsen, slik at den flytende renten nå ligger på 2,178% effektiv rente, mens jeg for øyeblikket har 1,85% effektiv rente på min høyrentekonto. Jeg har vurdert å investere deler av studielånet i et globalt indeksfond. Eksempel: Her har jeg kommet frem til at hvis jeg investerer 20% av lånet vil jeg trenge 3,49% avkastning første år for at det skal gå i null. Har ikke tatt hensyn til skatt i dette eksemplet. En annen mulighet er å ta opp boliglån og kjøpe bolig, men det vil ikke være aktuelt med det første pga. det nye kravet om maks fem ganger egen inntekt i gjeld, i tillegg til at jeg bor i Oslo. Det høres ut som du går ut ifra at alle fond bare skal opp. Regel nummer en er at man ikke investerer lånte penger. BSU da? Endret 5. mars 2017 av medlem-329093 Lenke til kommentar
xaco Skrevet 5. mars 2017 Del Skrevet 5. mars 2017 Til sommeren er jeg altså ferdig som student, og skal begynne å jobbe fulltid. Mens jeg har studert har jeg jobbet deltid ved siden av, slik at jeg ikke har vært avhengig av å bruke studielånet. Disse pengene har derfor blitt stående på høyrentekonto under studietiden min. Nå som rentene vil begynne å løpe, lurer jeg på om jeg skal betale tilbake hele beløpet eller beholde lånet. I 2017 besluttet regjeringen å øke rentesatsen, slik at den flytende renten nå ligger på 2,178% effektiv rente, mens jeg for øyeblikket har 1,85% effektiv rente på min høyrentekonto. Jeg har vurdert å investere deler av studielånet i et globalt indeksfond. Eksempel: Her har jeg kommet frem til at hvis jeg investerer 20% av lånet vil jeg trenge 3,49% avkastning første år for at det skal gå i null. Har ikke tatt hensyn til skatt i dette eksemplet. En annen mulighet er å ta opp boliglån og kjøpe bolig, men det vil ikke være aktuelt med det første pga. det nye kravet om maks fem ganger egen inntekt i gjeld, i tillegg til at jeg bor i Oslo. Det høres ut som du går ut ifra at alle fond bare skal opp. Regel nummer en er at man ikke investerer lånte penger. BSU da? Nja, jeg vil si at regel nummer en er at man ikke investerer penger man ikke har råd til å tape. Å investere lånte penger er noe omtrent alle i Norge gjør(veldig få som betaler bolig kontant) 1 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 5. mars 2017 Del Skrevet 5. mars 2017 (...)Å investere lånte penger er noe omtrent alle i Norge gjør(veldig få som betaler bolig kontant) For folk flest er intensjonen med en bolig å bo der, ikke å ha det som investering. 2 Lenke til kommentar
MegaMann2 Skrevet 5. mars 2017 Del Skrevet 5. mars 2017 Du kan også vurdere å flytte midlene dine til høyrentekonto hos banker som Nordax (2.00%) og BlueStep (1.98%-2.55%) Lenke til kommentar
GermanHunter Skrevet 6. mars 2017 Del Skrevet 6. mars 2017 Selv gjorde jeg som deg Garney, men valgte å sette hele beløpet(studielånet) inn på boligsparekontoen til Nordea når jeg fikk meg fulljobb etter studiene. Angrer litt på at jeg ikke spredde sparingen mer slik at jeg tok halvparten på boligsparekontoen til Nordea og halvparten i fond, gradvis flyttet inn litt og litt. Men om det hadde lønt seg eller ikke er det jo bare tiden som kan vise. Renten på boligsparekontoen til nordea er forøvrig 3%, antar den kommer til å ligge rundt BSU, fordelen her kontra alle andre kontoer jeg har sett er at du kan sette inn hele beløpet (300 k er max) veldig mange sånne BSU 2.0 løsninger godtar kun 25 k i året såvidt jeg har lagt merke til. Lenke til kommentar
Baardsen Skrevet 6. mars 2017 Del Skrevet 6. mars 2017 Du kan kjøpe fond. Typisk gode fond gir god avkasting, typisk 20%. Du kan når som helst selge fond hvis du trenger pengene. Jeg kjøpte fond for 1 måned siden for 100k og solgte de nå og tjente 7600. Du må være smart og la pengene jobbe for deg :-) Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 6. mars 2017 Del Skrevet 6. mars 2017 Du kan kjøpe fond. Typisk gode fond gir god avkasting, typisk 20%. Du kan når som helst selge fond hvis du trenger pengene. Jeg kjøpte fond for 1 måned siden for 100k og solgte de nå og tjente 7600. Du må være smart og la pengene jobbe for deg :-) Hvordan finner du "gode fond"? Er det en sammenheng mellom tidligere avkastning og fremtidig avkastning, da? Anonymous poster hash: 5c709...8fd Lenke til kommentar
Baardsen Skrevet 6. mars 2017 Del Skrevet 6. mars 2017 (endret) Du kan kjøpe fond. Typisk gode fond gir god avkasting, typisk 20%. Du kan når som helst selge fond hvis du trenger pengene. Jeg kjøpte fond for 1 måned siden for 100k og solgte de nå og tjente 7600. Du må være smart og la pengene jobbe for deg :-) Hvordan finner du "gode fond"? Er det en sammenheng mellom tidligere avkastning og fremtidig avkastning, da? Anonymous poster hash: 5c709...8fd I nettbanken din finner du en liste over fond de selger. Jeg bruker Skandiabanken. Du kan klikke på de forskjellige fondene og se historisk utvikling osv. Velg et fond som gjør det stort sett bra og kjøp andeler. Vær klar over at historisk ikke garanterer noe om hvordan de vil gjøre det videre, men det forteller noe om hvor flinke de er :-) Endret 6. mars 2017 av Baardsen Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 15. mars 2017 Del Skrevet 15. mars 2017 Til sommeren er jeg altså ferdig som student, og skal begynne å jobbe fulltid. Mens jeg har studert har jeg jobbet deltid ved siden av, slik at jeg ikke har vært avhengig av å bruke studielånet. Disse pengene har derfor blitt stående på høyrentekonto under studietiden min. Nå som rentene vil begynne å løpe, lurer jeg på om jeg skal betale tilbake hele beløpet eller beholde lånet. I 2017 besluttet regjeringen å øke rentesatsen, slik at den flytende renten nå ligger på 2,178% effektiv rente, mens jeg for øyeblikket har 1,85% effektiv rente på min høyrentekonto. Jeg har vurdert å investere deler av studielånet i et globalt indeksfond. Eksempel: Her har jeg kommet frem til at hvis jeg investerer 20% av lånet vil jeg trenge 3,49% avkastning første år for at det skal gå i null. Har ikke tatt hensyn til skatt i dette eksemplet. En annen mulighet er å ta opp boliglån og kjøpe bolig, men det vil ikke være aktuelt med det første pga. det nye kravet om maks fem ganger egen inntekt i gjeld, i tillegg til at jeg bor i Oslo. Eier du bolig fra før siden du sjangser med dette? De fleste har vell hørt om Hilde som sparte studielånet til bolig. Men slik du holder på vil vell inflasjonen spise opp restene etter renteinntekter av et slikt lite beløp? Ikke verd det. (In my mind) Du kan kjøpe fond. Typisk gode fond gir god avkasting, typisk 20%. Du kan når som helst selge fond hvis du trenger pengene. Jeg kjøpte fond for 1 måned siden for 100k og solgte de nå og tjente 7600. Du må være smart og la pengene jobbe for deg :-) Hvordan finner du "gode fond"? Er det en sammenheng mellom tidligere avkastning og fremtidig avkastning, da? Anonymous poster hash: 5c709...8fd I nettbanken din finner du en liste over fond de selger. Jeg bruker Skandiabanken. Du kan klikke på de forskjellige fondene og se historisk utvikling osv. Velg et fond som gjør det stort sett bra og kjøp andeler. Vær klar over at historisk ikke garanterer noe om hvordan de vil gjøre det videre, men det forteller noe om hvor flinke de er :-) Nå tror jeg ikke at vi skal ta alt som folk skriver her for god fisk. De som styrer store pengestrømmer i banker er ganske smarte, men de taper også en del. I blant kan man bli ekstremt heldig å klare å skape positiv verdi etter en lang periode med små beløp. Men på fond over en måned, dessverre tror jeg ikke helt på akkurat den der. Anonymous poster hash: f1246...78b Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå