Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Revmatisme og CT-prøve.

merterje

Anbefalte innlegg

Jeg er under utredning angående revmatisme. Fastlegen antar det er polymyalgi. Jeg har tatt flere undersøkelser og blodprøver. Har også tatt CT-prøve som jeg får svar på om noen dager. CT er en 

slags mer avansert og detaljer røntgen. Det jeg lurer på er om legene gjennom bilde og analysering av organer, kjertler, vev etc. i kroppen gjennom CT, kan anslå hva som svikter og hvilken sykdom/revmatisme man har. Og ut fra det igjen stille bedre diagnose og best medisinering ??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Under "revmatisme" inngår det en rekke sykdommer man gjerne kaller for revmatologiske sykdommer. Det er flere markører i blod man bruker for å stille diagnoser som omhandler autoimmun sykdom (eks. lupus, revmatisk artritt, sjøgrens syndrom, systemisk sklerose osv), men polymyalgi tror jeg ikke har noen gode markører i blod, men man tar gjerne en CT-skan for å se om det finnes strukturelle forandringer i vev og organer, f.eks. om det er arrvevs-dannelse (fibrose), om det er degenerering av vev eller om der er annen forandring og derav forklaring på smerter og symptomer. Mange av de revmatologiske sykdommer har gjerne en slags "check-liste" for å stille diagnoser, og man må både påvise og avvise en del forandringer og blodprøversvar for å stille den rette diagnosen - altså man må også utelukke annen sykdom. 

Lenke til kommentar

Det jeg lurer på er om legene gjennom bilde og analysering av organer, kjertler, vev etc. i kroppen gjennom CT, kan anslå hva som svikter og hvilken sykdom/revmatisme man har. Og ut fra det igjen stille bedre diagnose og best medisinering ??

Enig med G her ovenfor.

Altså vil ikke CT alene kunne brukes som det eneste diagnostiske verktøyet. CT er som du formulerer det selv; "ut fra det igjen stille bedre diagnose og best medisinering"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...