Gå til innhold

Få DAB-adaptere støtter trafikkmeldinger

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Snedig. Nå som vi har overgang til DAB så får jeg høre om funksjonen TA som har eksistert på FM radioer i bil. Jeg har aldri opplevd den funksjonen i alle årene jeg har kjørt bil.

Da anser jeg at "TA" er fortsatt like lite funksjonelt som før, på lik linje med DAB.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Kære Kynxx

TA har fungeret i hele Europa i mere end 25 år og har været standard på din bilradio næsten lige så længe. Lastbilerne og turistbusserne var de første til at få en bilradio fra Blaupunkt som var de første.

Alle statslige og næsten alle private radiostationer sender TA meddelelser. Det virker over hele Europa og derfor er det ekstra idiotisk at gå over DAB.

I et land som Danmark er alle statslige radiostationer også som DAB foruden ved FM. DAB bruges dog aldrig i bilen, men kun hjemme. DAB blev bare aldrig en succes

• Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg er ikke forbauset.

Man må nesten tilbake til 80-tallet for å finne FM-bilstereo uten RDS og TA, men flere av DAB-adaptrene som selges i 2016 mangler service following og TA.

De fleste som selger DAB-adaptre har aldri solgt bilstereo, men med manglende interesse fra de store produsentene er det blitt en nisje som ulike små engelske firma prøver å fylle. De tar en ferdig front-end, designer en boks med knapper og klistrer navnet sitt på.

Hurra for fremskrittet, vi er tilbake på 80-tallet...

Jeg antar at Kynxx ikke har vært på biltur i Europa.

NRK har sjelden benyttet TA, vi har ikke tradisjon for å bruke dette i Norge.

Det samme gjelder TMC via FM-båndet. I Norge kan man møte veiarbeid og ulykker uten forvarsel på GPS som støtter TMC, mens i utlandet får man forvarsel god tid i forveien.

Heldigvis er de moderne trafikkvarslene til TomTom og Google Maps ikke avhengig av NRK og Vegvesenet.

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Snedig. Nå som vi har overgang til DAB så får jeg høre om funksjonen TA som har eksistert på FM radioer i bil. Jeg har aldri opplevd den funksjonen i alle årene jeg har kjørt bil.

Da anser jeg at "TA" er fortsatt like lite funksjonelt som før, på lik linje med DAB.

TA har fungert fint for meg i alle år, og er alltid på i bilen. Spesielt i Tyskland er det mange annonseringar av "obs på dekkrestar på A1 sørgåande før Dreieck Pansdorf", Stau her, stockendes Verker der, hund observert i vegen der borte osb. I Tyskland er TA essensielt for å komme seg fram i sommartrafikken, og ikkje minst for å få med seg farer ein bør vere obs på. I Noreg er det ikkje like viktig, sidan farten er lågare og det som regel ikkje er like enkelt å køyre ein annan veg.

TA fungerer fint med DAB+ i min bilradio, som er innebygd i bilen frå 2014. Rart at eit adapter frå 2017 ikkje støttar det. Lurer på om det kan gjelde enkelte bilradioar levert i nye bilar òg?

Lenke til kommentar

Har hørt at TA har fungert en gang på FM her i Norge. Men nå kjører eg mest på små steder på Vestlandet og det er nok ikke like mye tradisjon her i Norge for å bruke TA som i andre land. Men eg håper at dette snur litt med DAB men da er det synd om adapterene ikke henger med :/

Lenke til kommentar

Er det virkelig så mye farer å være obs på at en er helt avhengig av slike trafikkmeldinger? For meg blir dette bare forstyrrende elementer, særlig når 90 prosent av dem handler om at det er kø i rushtiden (dah) eller noe helt annet irrelevant informasjon om en strekning der jeg uansett ikke har tenkt å kjøre.

Jeg snakker da om trafikkmeldinger via radio (NRK). Trafikkmeldinger via navigasjonssystemet er selvsagt noe annet som kan være veldig nyttig, f.eks. automatisk omdirigering pga. plutselig kø. Meldinger om det går en hund et eller annet sted kan jeg dog spare meg for.

Lenke til kommentar

Kjører men på ukjent sted / by (ikke hjemsted) er det greit p få vite om ulykker etc med omdirigering for p slippe unødvendige to timer i kork. Svenskene har vært veldig flinke og frempå med dette. Selvsagt ikke bakvendtlandet Norge.

Så er det ofte slik at det man ikke vet om eller har erfart kan man heller ikke savne.

Lenke til kommentar

Nødvendig? Nei. Praktisk? Ja om det blir brukt rett.

Varsel om sau, hund eller andre dyr i veibanen er praktisk når det er isolert til relevant område. Samme gjelder dritt i veibanen, ekstra glatt, omkjøring, ulykker eller andre faremomenter.

Problemet slik eg tror det har vært er at systemet frem til nå har omfattet ett for stort område når det ikke var i Oslo-området. Så vidt eg husker så fungerer dette slik at man sender ut meldingene til alle som lytter på en eller flere sendere. På den måten får alle i ett geografisk område meldingen. Men på FM så er det færre sendere enn på DAB. Dvs at FM-senderene dekker ett større område enn hva hver enkelt DAB-sender gjør. Og når en da på en FM-sender sender ut en TA om hund i veibanen så er det mange som får den som ikke trenger den - og man kan risikere at det blir forstyrrende. Men om man vet at det er nesten kun de som faktisk har nytte av meldingen som får den så blir terskelen lavere for å sende ut slike meldinger og. Håper eg.

Men nødvendig er det jo ikke. Bare praktisk :)

Lenke til kommentar

I min Peugeot 407 fra 2004 (RIP) hadde jeg slike trafikkmeldinger hver dag i vinterhalvåret.

Hver gang jeg skulle kjøre repeterte den at et ferjesamband jeg aldri har brukt, flere mil unna, er vinterstengt.

Ble litt lei av det etterhvert, så jeg skrudde det av.

Den skrudde seg på igjen av seg selv innen neste tur.

HATER sånne unødvendige sikkerhetsgreier som ikke kan skrus av.

Ved hver biltur stod det en kort tekstmelding på GPS-skjermen, og en digital stemme som minner om Margaret Thatcher leste opp meldingen. Ingen knapp kunne stoppe meldingen. Hennes uttale av vestlandske stedsnavn var forferdelig.

Men selve ideen er god. De kunne servert relevant trafikkinfo oftere, og hindret spamming av den typen jeg opplevde.

Dette var en bil med integrert GPS og mobiltelefon i stereoen. Hypermoderne i 2004. Ganske utdatert da den ble påkjørt bakfra i stillestående kø og totalvraket i fjor.

Blåtann og fungerende AUX-inngang hadde vært mer fornuftig, nå som smarttelefon er vanlig.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...