Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst breiband

Anbefalte innlegg

På jobben har eg fibernett. Og eg bor ca 200 - 250 m luftlinje mellom.

Vil sette opp nett i mellom.

Ka er å anbefale.

Enkelte seier det går med en radiobølge sender.

Korleis kobler eg det til/opp og kar får eg kjøpe det.

Kva trenger eg i boligen min.

Ka fart vil et slikt nett ha.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du ikke har noen kravspec så må jeg gjøre noen antagelser.

1) Det holder med 100 Mbit

2) Du har fri sikt mellom jobb og hjem

I så fall kan du kjøpe 2 stk slike https://www.dustinhome.no/product/5010517420/nanostation-loco-m2, sette det opp mot hverandre.

De gir opp mot 300 Mbit trådløst, men har kun en 100 Mbit port i seg så dette vil være maks. Den har høyere kapasitet på trådløsen fordi de er ment å brukes fler enn bare 1:1, men gjerne med en sender og fler mottakere.

Maks du får mot internett vil være begrenset av hva slags kapasitet du har på jobb.

Kapasitet du får i praksis vil variere etter lokale forhold, men min erfaring med 250 meter fri sikt og fint vær gav meg 100 Mbit helt fint.

Lenke til kommentar

Har fri sikt mellom punkta.

Vil ha raskest mulig nett.

Men Kva trenger eg å ha i enden i huset mitt. Trenger en kun en switch for deling av nettet.

På jobben står der et skap med switcher som det skal koples opp mot.

Er her noko meir eg bør passe på.

Lenke til kommentar

Så lenge det på jobb tar seg av ruting og brannmur kan du fint bare sette opp en switch hjemme hos deg.

Et problem med dette vil være at alle på jobb har tilgang på alt du har hjemme og motsatt. Veldig dårlig ide mtp sikkerhet.

Litt avhengig av hvordan det står til på jobb bør du høre med ITavdelingen der - de er nok interessert i å isolere ditt hjemme nett fra resten av jobb nettet.

Du kan evt sette opp en hjemmeruter hos deg og kjøre brannmur/NAT på den for å isolere deg, men du vil fortsatt kunne nå ut mot jobbnettverket.

Du bør gjøre dette i samråd med IT avdeling eller noen andre som har litt peilig (evt lese mye om temaet selv) for å få det til å fungere bra, og være sikkert.

Lenke til kommentar

Den trådløse biten, ja kanskje. Men det hjelper lite når den er begrenset til 1 x 100Base-TX - RJ-45 som input.

Disse er ment til å operere i mange til en nett, ikke som rene punkt til punkt forbindelser og 100 Mbit er som regel godt nok.

Hvis man trenger > 100 Mbit må man opp en prisklasse på ubiquiti.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...