Robinre Skrevet 5. mars 2017 Del Skrevet 5. mars 2017 Hei! Jeg har en toyota corolla 97modell på bensin. I forrige uke gikk den tom forbatteri, sannsynligvis på grunn av mye småkjøring. I går prlvde jeg med startkabler, og fikk da start etter å ha ladet batteriet i et par minutter. Jeg tok av startkablene og lot bilen stå på tomgang for å lade opp batteriet(lys, varme osv. var avskrudd på bilen), men etter 10-15min stoppet bilen og batteriet var flatt. Er dette et tegn på at dynamoen er gåen eller er det batteriet som er ødelagt? Tusen takk for hjelpen på forhånd Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 5. mars 2017 Del Skrevet 5. mars 2017 Lån deg ett multimeter å mål spenningen på batteriet når bilen går, så har du svaret ditt koster vel 90kr på biltema for ett enkelt multimeter, men du kjenner garantert noen som har det. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 5. mars 2017 Del Skrevet 5. mars 2017 Du bør selvfølgelig som Complexity sier måle ladespenninga, men hendelsesforløpet kan indikere manglende lading ja. 1 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 5. mars 2017 Del Skrevet 5. mars 2017 Som andre sier, mål spenning evt se på lysene om de blir sterkere når du får litt turtall. Lyser ladelampen før du starter? Lyser ladelampen når motor går? Om ladelampen slukker og den ikke lader, så er trolig børstene utslitt. Lyser ladelampen når motor går har du en feil et sted.Er det bare utslitte børster kan du prøve å gi dynamoen et par gode kakk med (plast/tre/gummi)klubbe, for å se om du da får børstene til å ta igjen. I så fall har du dynamo som virker en liten stund til, men du må ut å få fatt på nye børster og satt de inn. Om du ikke er født med 12 tommeltotter så greier du dette fint med enkelt skruverktøy. Alt etter hvor du bor så får du børster hos et dynamo/elektro-verksted. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 5. mars 2017 Del Skrevet 5. mars 2017 Noen burde poste spenningene man skal måle. Du skal ha 13,5 - 14,5V målt på batteriet med motoren i gang. 13,5V er veldig lavt men hvis batteriet er flatt vil det gå mye strøm og da er det ikke sikkert 13,5V er så ille. Spenningen vil isåfall øke etter hvert som batteriet nærmer seg fullt. Et fullt batteri skal måle ca. 12,6 - 12,7V. Har motoren nettopp vært startet vil du måle noe høyere. under ca. 12V regnes som flatt batteri. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 5. mars 2017 Del Skrevet 5. mars 2017 Spenningen vi her snakker om bør også måles ved forhøyet tomgang (ca 2000rpm) Det er greit å huske at batteriet her trolig uansett er svekket (det har vært tømt flere ganger), så selv om det er ladingen som er det opprinnelige problemet er det greit å bytte batteri i samme slengen. Et batteri som utsettes for lav ladespenning vil også bli gradvis dårligere og dårligere.. 1 Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 5. mars 2017 Del Skrevet 5. mars 2017 Ville sett at det var god kontakt på elektriske kabler, er de korrodert eller irret kan du børste de med sandpapir. Bruk gjerne kobberpaste eller lignende for å sørge for god kontakt og beskytte mot korrosjon. Dette koster nesten ingenting og er fort gjort, kanskje sparer du utgifter på batteri/dynamo.Sjekk også kontakt på jordledning fra batteriets minus-pol til karosseri, og mellom karosseri og motor.Kan og sjekke andre kontaktpunkter f.eks. å dynamo men ligger den kronglete til så kan det være vanskelig.Kjøp også multimeter og mål spenning, husk at du har DC likestrøm i bilen. Når dynamoen går og lader batteriet skal den levere ca 14v, denne er koblet til batteriet og du skal da måle den spenningen mellom polene på batteriet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå