Gå til innhold

- Elsykler er blitt en byrde for helsevesenet


Anbefalte innlegg

Det lar seg ikke oppveie av "generell helsefordeler" som bedre kondisjon etc. i befolkningen ellers, at samfunnet blir påført unødvendige hjerneskader på ett friske arbeidsdyktige og høyt utdannede mennesker som blir ufør og kanskje pleietrengende resten av livet pga tankeløse politiske eksperimenter med tallrike forutsigbare sykkelulykker so resultat. Spesielt når de som er opptatt av helse og trening hadde hold seg i form uansett elsykkel eller ikke. Når ulykkene øker i Israel med perfekte kjøreforhold året rundt, kan man godt regne med betydelig mer ulykker i Oslo med både is snø og mørketid halve året, samt strøsand og trikkespor ellers resten av året, samt elendig luftkvalitet som man er mye mer eksponert for som hesblesende sykkelister. Man sitter i praksis helt ubeskyttet. Det en porøs isoporhjelm gir riktignok viktig beskyttelse i visse hastigheter, men det er langt farligere å sykle enn feks kjøre elbil eller ta kollektivt.

 

Miljøregnskapet kan man sette spørsmålstegn med. Sykkelistene bruker energi de også. Økt fysisk aktivitet fordrer økt matinntak. Menneskeføde er det mest ressurskrevende raffinerte og kompliserte "drivstoffet" av alle typer drivstoff, hvor mat importeres i fra alle verdenshjørner for å tekkes kresne ganer, og tomater dyrkes i gassoppvsrmede drivhus over polarsirkelen med "kulldrevet" elektrisk belysning. Alle matvarene er prosessbearbeidet i industri og transportert med diesel lastebiler landet rundt. Maten er pakket i oljebasert plast og kjøre i kjøledisker og til slutt tilberedes på elektriske komfyrer hvor marginalstrøm er polsk brukkull. Når det da også gir negativt helsemessige resultater der du skal krige deg frem blant Birken kondomkledde råkjørere, kan man stille seg spørsmålet om miljøpartiet de grønne i praksis har noe som helst positivt å birådra med.

 

Løsningen er å desentralisere arbeidsplassene gjennom lokalt kontornett. Da kan man logge seg på fleksible arbeidsplass lokasjoner i nærheten av der du bor istedenfor å pendle til arbeidsplassen. Slike kontorfellesskap burde staten opprette og gi arbeidsgivere store besparelser i form av mye midre behov for kontorplasser ved hovedkontorene, da de ansatte har rett og plikt til å benytte lokale kontorplasser der de er tilgjengelig. Da kan det vanvittige sløseriet ved arbeidsreiser reduseres, kompetansen gjøres tilgjengelig uavhengig av gir du bor. Det vil bli letter å bo usentralt og landet vil skaffe seg betydelig konkurransefordeler med mer tid ril familien og nærområdet, midre sløs på veier og pendling og redusert press på byene og mer levende bygder.

 

Mange gode momenter.....!

 

Men tror nok dei som sykler i steden for å kjøre el-bil alle reie har en lettere hjerneskade.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

 

Det lar seg ikke oppveie av "generell helsefordeler" som bedre kondisjon etc. i befolkningen ellers, at samfunnet blir påført unødvendige hjerneskader på ett friske arbeidsdyktige og høyt utdannede mennesker som blir ufør og kanskje pleietrengende resten av livet pga tankeløse politiske eksperimenter med tallrike forutsigbare sykkelulykker so resultat. Spesielt når de som er opptatt av helse og trening hadde hold seg i form uansett elsykkel eller ikke. Når ulykkene øker i Israel med perfekte kjøreforhold året rundt, kan man godt regne med betydelig mer ulykker i Oslo med både is snø og mørketid halve året, samt strøsand og trikkespor ellers resten av året, samt elendig luftkvalitet som man er mye mer eksponert for som hesblesende sykkelister. Man sitter i praksis helt ubeskyttet. Det en porøs isoporhjelm gir riktignok viktig beskyttelse i visse hastigheter, men det er langt farligere å sykle enn feks kjøre elbil eller ta kollektivt.

 

Miljøregnskapet kan man sette spørsmålstegn med. Sykkelistene bruker energi de også. Økt fysisk aktivitet fordrer økt matinntak. Menneskeføde er det mest ressurskrevende raffinerte og kompliserte "drivstoffet" av alle typer drivstoff, hvor mat importeres i fra alle verdenshjørner for å tekkes kresne ganer, og tomater dyrkes i gassoppvsrmede drivhus over polarsirkelen med "kulldrevet" elektrisk belysning. Alle matvarene er prosessbearbeidet i industri og transportert med diesel lastebiler landet rundt. Maten er pakket i oljebasert plast og kjøre i kjøledisker og til slutt tilberedes på elektriske komfyrer hvor marginalstrøm er polsk brukkull. Når det da også gir negativt helsemessige resultater der du skal krige deg frem blant Birken kondomkledde råkjørere, kan man stille seg spørsmålet om miljøpartiet de grønne i praksis har noe som helst positivt å birådra med.

 

Løsningen er å desentralisere arbeidsplassene gjennom lokalt kontornett. Da kan man logge seg på fleksible arbeidsplass lokasjoner i nærheten av der du bor istedenfor å pendle til arbeidsplassen. Slike kontorfellesskap burde staten opprette og gi arbeidsgivere store besparelser i form av mye midre behov for kontorplasser ved hovedkontorene, da de ansatte har rett og plikt til å benytte lokale kontorplasser der de er tilgjengelig. Da kan det vanvittige sløseriet ved arbeidsreiser reduseres, kompetansen gjøres tilgjengelig uavhengig av gir du bor. Det vil bli letter å bo usentralt og landet vil skaffe seg betydelig konkurransefordeler med mer tid ril familien og nærområdet, midre sløs på veier og pendling og redusert press på byene og mer levende bygder.

Mange gode momenter.....!

 

Men tror nok dei som sykler i steden for å kjøre el-bil alle reie har en lettere hjerneskade.

 

 

Jeg pendler rundt to mil på sykkel omtrent hver dag, jeg får mosjon og kommer mye fortere frem enn jeg ville gjort med elbilen.

Elbil kjører jeg utenom rushtid eller når jeg frakter ting som er for store for sykkel.

 

Hvilken grad av hjerneskade har jeg? =P

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Å gjøre et område bilfritt, betyr å stenge ute funksjonshemmede, syke og eldre, som er avhengig av transport. Det er idioti.

Bare det å hindre folk fra å kjøre på jobb er idioti, spesielt når infrastrukturen i Norge er søppel (mtp. hvor rike vi er, hvor få vi er og hva man kunne fått til).

 

De fortsetter å planlegge nye veier for forholdene 10 år siden. Der de bygger har de ofte plass til så mange felt de vil, plass til overganger, reduksjonsfelt og andre effektiviserende løsninger. Det ender opp med 1 felt per retning og så står trafikken bom fast hver forbanna dag. På en helt ny vei! En haug med rundkjøringer, bokstavelig talt en hver 500 meter, det er flott å ha! Det kan jo ikke være flyt i trafikken. Med bilpolitikken i Norge skulle man trodd at de fabrikerer køtilstander for å få ned hastigheten... For det er farlig det!

 

Så klager man på forurensing, økte kostnader med utbygging...

 

Hvis de bare hadde fremtidsrettet utbyggelsene, og gjort flere jobber samtidig (f.eks. legge ned kabler og diverse), så hadde det blir veldig mye billigere. Ikke bare litt billigere, men mye. De bruker årevis på prosjekter (er blitt mye bedre så vidt jeg vet), og graver opp igjen kort tid etter fordi noen andre må legge ned kabler eller annen infrastruktur... Vet det høres veldig harry ut, men dette er da på skattebetalerenes regning.

 

Hvordan får de til å planlegge veiutbygging gang på gang slik at det er utilstrekkelig fra første dag av?! Det er helt fantastisk hvordan de holder på... Blir deprimert av hele greia...

 

Liker heller ikke hvordan politiet/vegvesenet leker med statestikken for å manipulere resultatene. De skulle enten ha en omgang under pisken eller tatt matematikk på barneskolen om igjen... Tror de vet godt hva de driver med, men sitter på en "moralsk høyhest", for å bruke et dårlig oversatt uttrykk, i tro om at det de gjør er nobelt og produktivt.

 

 

Hvilken grad av hjerneskade har jeg? =P

Alvorlig grad. For mye frisk luft, det er ikke bra for deg. Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Det er godt underbygd at "bare bygg flere felt, så ordner køen seg"-logikken du kommer med ikke virker, det har vist seg gang på gang.

Det var verken logikken eller argumentet mitt. Les igjen. Det er flaskehalsene som er hovedproblemet, men flere felt trengs visse steder også.
Lenke til kommentar

 

Det er godt underbygd at "bare bygg flere felt, så ordner køen seg"-logikken du kommer med ikke virker, det har vist seg gang på gang.

Det var verken logikken eller argumentet mitt. Les igjen. Det er flaskehalsene som er hovedproblemet, men flere felt trengs visse steder også.

 

 

Jo, det var det, omtrent alt du skriver som har noe med trafikal gjennomføring å gjøre handler om å øke kapasiteten med flere felt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...