Gå til innhold

- Elsykler er blitt en byrde for helsevesenet


Anbefalte innlegg

Taxi har selvsagt ikke lov å kjøre i gågate. (Og ikke du heller.) Tror du egne regler gjelder for dem? (Eller deg.)

 

Denne uka fikk en taxisjåfør bot på 5000 kroner da han kjørte en eldre kvinne fram til døra i en gågate i Trondheim.

Og for de av oss med litt mer praktisk erfaring vet at det finnes små setninger under gågateskiltet hvor det står "kjøring til eiendom tillatt", der det er aktuelt. I Oslo planlegges det egne tidspunkter for varelevering f.eks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mer enn nok plass nå betyr ikke at det er mer enn nok plass i fremtiden. Å finne på en fremtidsrettet løsning er tingen ellers så ender vi bare opp som nå, det ble bare planlagt for akkurat nå uten tanke på fremtiden.

Det gir ingen mening i å planlegge for et tenkt scenario 1000 år frem i tid. Per dags dato er det mer enn nok plass i Oslos gater.

 

Akkurat den idiotiske tankegangen som har gjort at det er dårlig plass i dag. Det er ikke snakk om 1000 år, det er snakk om kanskje 30 år. Vi har flere eksempler rundtomkring i verden der det har gått veldig kort til før det har gått fra ok'ish til et stort problem.

 

Nå snakker ikke jeg bare om Norge selvfølgelig :)

Lenke til kommentar

Det lar seg ikke oppveie av "generell helsefordeler" som bedre kondisjon etc. i befolkningen ellers, at samfunnet blir påført unødvendige hjerneskader på ett friske arbeidsdyktige og høyt utdannede mennesker som blir ufør og kanskje pleietrengende resten av livet pga tankeløse politiske eksperimenter med tallrike forutsigbare sykkelulykker so resultat. Spesielt når de som er opptatt av helse og trening hadde hold seg i form uansett elsykkel eller ikke. Når ulykkene øker i Israel med perfekte kjøreforhold året rundt, kan man godt regne med betydelig mer ulykker i Oslo med både is snø og mørketid halve året, samt strøsand og trikkespor ellers resten av året, samt elendig luftkvalitet som man er mye mer eksponert for som hesblesende sykkelister. Man sitter i praksis helt ubeskyttet. Det en porøs isoporhjelm gir riktignok viktig beskyttelse i visse hastigheter, men det er langt farligere å sykle enn feks kjøre elbil eller ta kollektivt.

 

Miljøregnskapet kan man sette spørsmålstegn med. Sykkelistene bruker energi de også. Økt fysisk aktivitet fordrer økt matinntak. Menneskeføde er det mest ressurskrevende raffinerte og kompliserte "drivstoffet" av alle typer drivstoff, hvor mat importeres i fra alle verdenshjørner for å tekkes kresne ganer, og tomater dyrkes i gassoppvsrmede drivhus over polarsirkelen med "kulldrevet" elektrisk belysning. Alle matvarene er prosessbearbeidet i industri og transportert med diesel lastebiler landet rundt. Maten er pakket i oljebasert plast og kjøre i kjøledisker og til slutt tilberedes på elektriske komfyrer hvor marginalstrøm er polsk brukkull. Når det da også gir negativt helsemessige resultater der du skal krige deg frem blant Birken kondomkledde råkjørere, kan man stille seg spørsmålet om miljøpartiet de grønne i praksis har noe som helst positivt å birådra med.

 

Løsningen er å desentralisere arbeidsplassene gjennom lokalt kontornett. Da kan man logge seg på fleksible arbeidsplass lokasjoner i nærheten av der du bor istedenfor å pendle til arbeidsplassen. Slike kontorfellesskap burde staten opprette og gi arbeidsgivere store besparelser i form av mye midre behov for kontorplasser ved hovedkontorene, da de ansatte har rett og plikt til å benytte lokale kontorplasser der de er tilgjengelig. Da kan det vanvittige sløseriet ved arbeidsreiser reduseres, kompetansen gjøres tilgjengelig uavhengig av gir du bor. Det vil bli letter å bo usentralt og landet vil skaffe seg betydelig konkurransefordeler med mer tid ril familien og nærområdet, midre sløs på veier og pendling og redusert press på byene og mer levende bygder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tel aviv er hjem til "Tel-O-Fun". De leier ut sykler og hadde i 2015 en nedgang i bruk på 22%.

 

"Tel-O-Fun, the Tel Aviv bicycle rental network that lets people go for a spin for an hour or a day at a time using bikes parked at stations across the city, has had a bumpy rise since the service was launched in 2011.

In 2014, the Gaza war kept cyclists indoors for most of the peak summer season and now the company, FSM Ground Services, is encountering a new problem: The huge popularity of electric bikes that have begun to present Tel-O-Fun with stiff competition.

“The use of electric bicycles has grown dramatically and has caused us to lose subscribers for Tel-O-Fun. The brunt of the decline was in the second half of 2015,” said Gidi Altman, chairman of FSM parent company, Fridenson Logistic Services, a Tel Aviv Stock Exchange-listed provider of trucking and freight forwarding.

At the end of last year, Tel-O-Fun counted just 12,100 subscribers, a 22% decline from a year earlier, Fridenson said in its annual report released on Tuesday. Revenues from bike rentals, which are offered on a subscriber and one-time-use basis, held steady at 14.4 million shekels ($3.75 million), but that was only because the service was expanded – 17% more bicycles, a total of 3,500, were in the fleet and the number of parking stations increased 10% to 204.

Electric bicycles and scooters have become wildly popular in Israel, with over 120,000 imported to the country in 2013-15. But the core population of riders, namely teenagers, is likely to fall: Responding to a sharp rise in accidents, the Knesset Economic Affairs Committee two weeks approved raising the minimum age for riding electric bicycles from 14 to 16 and tightened other rules for them and electric scooters." -Paywall. 

 

Jeg tipper nedgangen i bruk fortsetter hos Tel-O-fun og at dette er et bestillingsverk for å få myndighetene til å stramme inn ytterligere på elsykkelbruk.

 

Basert på erfaringene til en elsykkelbruker i Israel er dette status quo når det kommer til trimming av elsykkel: "cops are not a problem, when the law to wear helmets in the city came out, they barely enforced, none of them is capable of distingushing between 250 500 or top speed limit. personally i've never heard of getting arrested for this. customs might be a problem, but i was told to ask the dealer to mark is a 250w hub motor, if i order something "bigger"." - Kilde

 

Derfor vil jeg ikke si at Israels situasjon er overførbart til elsykkelbruken her i Norge.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Å gjøre et område bilfritt, betyr å stenge ute funksjonshemmede, syke og eldre, som er avhengig av transport. Det er idioti.

 

Elsykler burde hatt bedre bremser. Elsykkelen fra Clas Ohlson er direkte trafikkfarlig pga "bremsene".

 

Nei, det er mange bilfrie soner, men med unntak av varetransport, hc osv.

Nja, hvis folk er som meg så skyr man sentrum som pesten. Det er lenge lenge siden ring 1 fungerte for å avvikle trafikk og alt innenfor der skjer på fotgjengeres premisser og alt beveger seg som sirup. Det er bare de med de aller mest nødvendig ærender som våger seg inn der. Altså de som bor der, jobber der, har leveranser der og HC. Så forbudet vil påvirke svært svært få av de som alt kjører der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ca 20 millioner elsykler i Israel så skadeomfanget er neglisjerbart!

 

Eller for å si det på en annen måte, hadde jeg visst bruken av sykler/elsykler i Israel før og nå, så kunne jeg gjøre meg opp en intelligent mening om utviklingen. Men som vanlig (ofte) mangler enkelte grunnleggende opplysninger i TU-artikkelen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Israel har i likhet med Norge lovregulert elsykler, med de samme kravene. De kan holde inntil 25 kilomter i timen, kan veie inntil 30 kg, og motoren kan yte maksimalt 250 watt. De kan kun gi fremdrift når pedalene er i bruk. "

 

Det er ingen vektgrense i Norge, og motoren kan yte maks 250 W nominelt, så egentlig makseffekt kan være mye mer. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Eneste mulighet, slik jeg ser det hvertfall, er å bygge nye veier i høyden, som ville dobblet plassen, men det er det tydeligvis ingen som vurderer som en reèll mulighet. Burde hvertfall hatt et prøveprosjekt en liten strekning et sted. Det er ikke vanskelig eller spesiellt dyrt å sette opp søyler og noen plater oppå, men det ville ha blitt vanskelig siden vi er mer eller mindre avhengige av åpne veier.

Nei løsningen er å fjerne den mest plasskrevende transporten fra gatebildet, slik man f.eks. planlegger i Oslo.

Blir interessant når varedistribusjonen skjer med paller på elsykkel-tilhenger eller når røleggeren må ha med seg 4m lange rør på sykkelen og kanskje sykle til Alnabru når han trenger noe han ikke fikk med seg fordi lastekapasiteten er så dårlig. Begynner å ligne noen gatebilder i Asia da.

Lenke til kommentar

 

 

Eneste mulighet, slik jeg ser det hvertfall, er å bygge nye veier i høyden, som ville dobblet plassen, men det er det tydeligvis ingen som vurderer som en reèll mulighet. Burde hvertfall hatt et prøveprosjekt en liten strekning et sted. Det er ikke vanskelig eller spesiellt dyrt å sette opp søyler og noen plater oppå, men det ville ha blitt vanskelig siden vi er mer eller mindre avhengige av åpne veier.

Nei løsningen er å fjerne den mest plasskrevende transporten fra gatebildet, slik man f.eks. planlegger i Oslo.

Blir interessant når varedistribusjonen skjer med paller på elsykkel-tilhenger eller når røleggeren må ha med seg 4m lange rør på sykkelen og kanskje sykle til Alnabru når han trenger noe han ikke fikk med seg fordi lastekapasiteten er så dårlig. Begynner å ligne noen gatebilder i Asia da.

Går det virkelig ikke an å forestille seg et samfunn der nødvendig transport som yrkes- ambulanse- og handicapbrukere får lov til å kjøre i byer selv om ikke alle single menn i Suburban får?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Statistikkene for skadefordeling mellom aldersgrupper og kjønn er totalt verdiløs uten tilsvarende statistikk for fordeling av bruk mellom aldersgrupper og kjønn. Det som hadde vært mest nyttig er skader per kilometer tilbakelagt for fotgjenger, syklist, elsyklist, mopedist, bilist.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"De mener at paradokset, at tiltaket som skal redusere biltrafikk fører til flere trafikkskader, må diskuteres."

 

Jeg ser ingen dekning for den påstanden i oppsummeringen? De har sett på skader med elsykkel, men er det sammenliknet med skader pga bil? Og om det faktisk gir færre eller flere skader?

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å gjøre et område bilfritt, betyr å stenge ute funksjonshemmede, syke og eldre, som er avhengig av transport. Det er idioti.

 

Elsykler burde hatt bedre bremser. Elsykkelen fra Clas Ohlson er direkte trafikkfarlig pga "bremsene".

 

Rørende når enkelte liksom skal bry seg om svake grupper, når de egentlig kun er ute etter å fremme sine egne meninger. Eldre foretrekker bilfrie områder. Det er trafikken som er største problem for svært mange. Funksjonshemmede og syke klarer seg også svært godt i bilfrie områder.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Her var det mange pussige kommentarer. Blant annet om krav om sertifikat for elsykkel. Samt at man minst må være 30 år for å bruke elsykkel. Bare det siste er ganske provoserende at enkelte foreslår. Husk på at det er mange som faktisk trenger elsykkel for i det hele tatt å komme seg ut. Det er ulike grunner til dette. Og dette gjelder også unge under 30 år. Har du en elsykkel som overstiger myndighetskravene (blant annet dette med 250w og maks.25 km/t som den skal hjelpe), så skal sykkelen registreres og få skilt som moped. Dette handler vel så mye om fornuft. Og der er Ola Nordmann generelt håpløse nok til å legge dette igjen hjemme. Ved å vise lite hensyn til andre i trafikken, uansett om man går, sykler eller kjører bil. Jeg har selv en billig elsykkel som gir meg drahjelp. Uten elsykkel ville jeg ikke hatt mulighet til å klare å sykle i det hele tatt, etter å ha vært gjennom sykdomsperioder og større inngrep som har tatt på den fysiske kapasiteten jeg selv hadde før. Men når jeg sykler, tar jeg alltid hensyn til mine omgivelser. Hadde vi i Norge gjort mer som i Danmark, med egne dedikerte sykkelveier, adskilt fra annen trafikk, ville mye vært gjort. Men mange millioner er kastet bort på gang og sykkelveier som fører til at syklister heller bruker veien fremfor dette. Grunn: Syklistene har vikeplikt for alle som skal inn/ut av private innkjørsler, samt i veikryss. Er de på veien har de samme rettighet som bilister. Når det gjelder maks fart: Dette oppnås vel så mye i nedoverbakker som på flatmark/oppoverbakker (overstiger da lett 25 km/t). At de i artikkelen har sett på forholdene i Israel betyr heller ikke mye, da de garantert ikke har samme type infrastruktur som oss. Like relevant som å bruke India som eksempel. Mye større befolkning er det og i de landene enn det vi er her. Så det er noe å tenke på her. Så dette ligner mye på "click-bait" fra redaksjonens side.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Statistikk kan brukes til å få frem det svaret man ønsker. I denne artikkelen slås det vel bare fast at når fler sykler blir det mer skader. Når gjennomsnittsfart øker fra ca 17 til ca 25 km/t øker skade omfanget noe. Men toppfarten på 50 km/t eller mer ser vi jo som regel på vanlige ikke elektrifiserte racer-sykler. På flat veg eller nedover er en lett racer-sykkel mye raskere enn en vanlig el.

 

Åpenbart at statistikkgrunnlaget er tynt, men dersom gjennomsnittlig hastigheit ved uhell aukar frå 17 til 25 m/s, meir enn doblar den kinetiske energien til syklisten seg. Når denne "fartsenergien" skal bremsast, er det ikkje usannsynleg at det slår markant ut i skadestatistikken.

Lenke til kommentar

Problemet med det Intel er at byene ble bygget med tanke på populasjonen da de ble bygget. Det er ikke mer bredde å ta fra rett og slett, plass i byer blir ikke magisk større :D

 

Eneste mulighet, slik jeg ser det hvertfall, er å bygge nye veier i høyden, som ville dobblet plassen, men det er det tydeligvis ingen som vurderer som en reèll mulighet. Burde hvertfall hatt et prøveprosjekt en liten strekning et sted. Det er ikke vanskelig eller spesiellt dyrt å sette opp søyler og noen plater oppå, men det ville ha blitt vanskelig siden vi er mer eller mindre avhengige av åpne veier.

 

Joda, de har gjort det i Danmark: http://www.dw.dk/cykelslangen/

Lenke til kommentar

En undersøkelse fra Israel er ikke overførbar til Norge. Både trafikkultur (og annen kultur) er himmelvidt forskjellig fra vår. Studien kan i høyden hjelpe oss til å stille noen bedre spørsmål. Et av dem er spørsmålet om det er unge som hyppigst kommer til skade i Norge. I Israel burde de kanskje vurdere en aldersgrense ettersom studien deres viser at barn og ungdom, spesielt gutter, er den gruppen med flest skader.

Israel er dessuten et land som burde boikottes på bakgrunn av at de stadig utvider sin okkupasjon med nye bosettinger på andres jord, noe som også utallige ganger har blitt påpekt i resolusjoner fra FN (sist gang 23.12.16).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...