Redaksjonen. Skrevet 5. mars 2017 Del Skrevet 5. mars 2017 Det mener forskere.- Elsykler er blitt en byrde for helsevesenet Lenke til kommentar
Populært innlegg Kikert Skrevet 5. mars 2017 Populært innlegg Del Skrevet 5. mars 2017 "Da elsykler ble tatt mer i bruk i Israel, steg antallet skader som følge av elsykkelbruk" 22 Lenke til kommentar
TXKLH94E Skrevet 5. mars 2017 Del Skrevet 5. mars 2017 Men har den reimen med nedgangen i skadder som følge av at det er føre bilister på veiene og kunne det ikke vært en tanke og lovpåfestet at alle nye elsykler skal ha hydrauliske skivebremser siden syklene er tungere og kommer i høyere hastigheter og dermed trenger bedre bremser 3 Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 5. mars 2017 Del Skrevet 5. mars 2017 Jeg syntes de kunne bygget nye veier et halvt kjørefelt bredere og hatt sykkelfelt der, på veier som er egnet for sykkeltransport. Gjerne hatt feltene på hver side av veien slik at strøbiler rekker til sykkelfeltet samtidig.Legges det til rette for sykling blir folk mindre avhengige av bil og flere kan få sårt tiltrengt mosjon i en travel hverdag. 8 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 5. mars 2017 Del Skrevet 5. mars 2017 Problemet med det Intel er at byene ble bygget med tanke på populasjonen da de ble bygget. Det er ikke mer bredde å ta fra rett og slett, plass i byer blir ikke magisk større Eneste mulighet, slik jeg ser det hvertfall, er å bygge nye veier i høyden, som ville dobblet plassen, men det er det tydeligvis ingen som vurderer som en reèll mulighet. Burde hvertfall hatt et prøveprosjekt en liten strekning et sted. Det er ikke vanskelig eller spesiellt dyrt å sette opp søyler og noen plater oppå, men det ville ha blitt vanskelig siden vi er mer eller mindre avhengige av åpne veier. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 5. mars 2017 Del Skrevet 5. mars 2017 Hadde kanskje vært interessant om studien hadde registrert tidligere sykkelbruk hos de som var involvert i ulykkene. Kan jo tenktes at elsyklistene ikke har lang erfaring som syklister før de setter seg på elsykkelen. Et annet moment er om det kanskje er nødvendig med å gi nye brukere en kort opplæring? 4 Lenke til kommentar
765XECCV Skrevet 5. mars 2017 Del Skrevet 5. mars 2017 Statistikk kan brukes til å få frem det svaret man ønsker. I denne artikkelen slås det vel bare fast at når fler sykler blir det mer skader. Når gjennomsnittsfart øker fra ca 17 til ca 25 km/t øker skade omfanget noe. Men toppfarten på 50 km/t eller mer ser vi jo som regel på vanlige ikke elektrifiserte racer-sykler. På flat veg eller nedover er en lett racer-sykkel mye raskere enn en vanlig el. 4 Lenke til kommentar
Tastaturskriver Skrevet 5. mars 2017 Del Skrevet 5. mars 2017 Eneste mulighet, slik jeg ser det hvertfall, er å bygge nye veier i høyden, som ville dobblet plassen, men det er det tydeligvis ingen som vurderer som en reèll mulighet. Burde hvertfall hatt et prøveprosjekt en liten strekning et sted. Det er ikke vanskelig eller spesiellt dyrt å sette opp søyler og noen plater oppå, men det ville ha blitt vanskelig siden vi er mer eller mindre avhengige av åpne veier. Nei løsningen er å fjerne den mest plasskrevende transporten fra gatebildet, slik man f.eks. planlegger i Oslo. 3 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 5. mars 2017 Del Skrevet 5. mars 2017 Eneste mulighet, slik jeg ser det hvertfall, er å bygge nye veier i høyden, som ville dobblet plassen, men det er det tydeligvis ingen som vurderer som en reèll mulighet. Burde hvertfall hatt et prøveprosjekt en liten strekning et sted. Det er ikke vanskelig eller spesiellt dyrt å sette opp søyler og noen plater oppå, men det ville ha blitt vanskelig siden vi er mer eller mindre avhengige av åpne veier. Nei løsningen er å fjerne den mest plasskrevende transporten fra gatebildet, slik man f.eks. planlegger i Oslo. Som ikke er en løsning, bare en utsettelse/forskyvelse av problemet. Tar man vekk alle biler så vil befolkningsveksten fortsatt være en ting og til slutt så er det for mye busser og sykkler alikevel. Så er det vanskelig å ta vekk nok "plasskrevende transport" til at det frigjør nok plass hele døgnet. 3 Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 5. mars 2017 Del Skrevet 5. mars 2017 Problemet med det Intel er at byene ble bygget med tanke på populasjonen da de ble bygget. Det er ikke mer bredde å ta fra rett og slett, plass i byer blir ikke magisk større Eneste mulighet, slik jeg ser det hvertfall, er å bygge nye veier i høyden, som ville dobblet plassen, men det er det tydeligvis ingen som vurderer som en reèll mulighet. Burde hvertfall hatt et prøveprosjekt en liten strekning et sted. Det er ikke vanskelig eller spesiellt dyrt å sette opp søyler og noen plater oppå, men det ville ha blitt vanskelig siden vi er mer eller mindre avhengige av åpne veier. Joda, men mye kunne vært gjort med flere enveiskjørte gater hvor det ene feltet ble sykkelvei 1 Lenke til kommentar
Solaris Skrevet 5. mars 2017 Del Skrevet 5. mars 2017 Problemet med det Intel er at byene ble bygget med tanke på populasjonen da de ble bygget. Det er ikke mer bredde å ta fra rett og slett, plass i byer blir ikke magisk større Da de fleste av veiene sentralt i byene ble bygget fantes det sykler og gående, men ingen biler. Sagt på en annen måte; det er mer enn nok plass, og det hele avhenger av hvordan man velger å bruke arealet. Kast ut bilene, og man får dedikerte flotte sykkelveier og brede fortau. I Oslo var selv trikken på plass før bilens oppfinnelse, og fortjener naturligvis sin plass. 2 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 5. mars 2017 Del Skrevet 5. mars 2017 Mer enn nok plass nå betyr ikke at det er mer enn nok plass i fremtiden. Å finne på en fremtidsrettet løsning er tingen ellers så ender vi bare opp som nå, det ble bare planlagt for akkurat nå uten tanke på fremtiden. 1 Lenke til kommentar
janao Skrevet 5. mars 2017 Del Skrevet 5. mars 2017 En tenkt avisredaksjon i 1908 i USA når modell T kom: Lurer på om introduksjonen av biler øker antall trafikkulykker. Det er et bra spørsmål som stilles, og etter å ha syklet rundt i Oslo er det vel ikke noen tvil om at det er mange syklister som ikke følger sine plikter. Men - det er nok av bilister å ta av. Fikk ikke tilgang til originalartikkelen, men lurer på hva skadetallet (økning/nedgang) var for mopeder/biler/etc i samme tidsperiode. Hvem sin feil var hver ulykke? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 5. mars 2017 Del Skrevet 5. mars 2017 Å gjøre et område bilfritt, betyr å stenge ute funksjonshemmede, syke og eldre, som er avhengig av transport. Det er idioti. Elsykler burde hatt bedre bremser. Elsykkelen fra Clas Ohlson er direkte trafikkfarlig pga "bremsene". 4 Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 5. mars 2017 Del Skrevet 5. mars 2017 Elsykler som kjører fortere enn 25km/t og fortsatt har motorisert assistanse og/eller denne er på mer enn 250watt er forbudt. Et annet moment skyldes nødvendigvis ikke elsykkelen, men at det takket være den, er stadig fler, som ikke har syklet på mange år, eldre og forvirrede mennesker, som skader seg. Samt tenåringsjenter som sitter tre på en elscooter og chatter på mobilen samtidig!! 1 Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 5. mars 2017 Del Skrevet 5. mars 2017 Å gjøre et område bilfritt, betyr å stenge ute funksjonshemmede, syke og eldre, som er avhengig av transport. Det er idioti. Elsykler burde hatt bedre bremser. Elsykkelen fra Clas Ohlson er direkte trafikkfarlig pga "bremsene". Nei, det er mange bilfrie soner, men med unntak av varetransport, hc osv. 1 Lenke til kommentar
Tastaturskriver Skrevet 5. mars 2017 Del Skrevet 5. mars 2017 Mer enn nok plass nå betyr ikke at det er mer enn nok plass i fremtiden. Å finne på en fremtidsrettet løsning er tingen ellers så ender vi bare opp som nå, det ble bare planlagt for akkurat nå uten tanke på fremtiden. Det gir ingen mening i å planlegge for et tenkt scenario 1000 år frem i tid. Per dags dato er det mer enn nok plass i Oslos gater. 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 5. mars 2017 Del Skrevet 5. mars 2017 (endret) Å gjøre et område bilfritt, betyr å stenge ute funksjonshemmede, syke og eldre, som er avhengig av transport. Det er idioti. Elsykler burde hatt bedre bremser. Elsykkelen fra Clas Ohlson er direkte trafikkfarlig pga "bremsene". Nei, det er mange bilfrie soner, men med unntak av varetransport, hc osv. Du kan ikke anta at alle som trenger transport har sin egen bil med hc-merke... (For merket er koblet til bilen, ikke til personen, som om ikke personen kunne bli kjørt av andre). Og personer som trenger transport, er kanskje ikke i stand til å kjøre heller, og dermed har de heller ikke egen bil som de kan ha hc-merke på. Edit: det står over alt at tillatelsen er personlig, og ikke koblet til en bestemt bil. Imidlertid står jo bilnummeret på disse kortene, eller ?!? Jeg tok feil, kortet er ikke koblet til en bestemt bil. Imidlertid vet jeg at pasienter som trenger det, har fått avslag. Endret 5. mars 2017 av Emancipate Lenke til kommentar
Tastaturskriver Skrevet 5. mars 2017 Del Skrevet 5. mars 2017 Du kan ikke anta at alle som trenger transport har sin egen bil med hc-merke... (For merket er koblet til bilen, ikke til personen, som om ikke personen kunne bli kjørt av andre). Min bestemor, skrøpelig til beins, bodde i sin tid midt i en gågate. Dette med transport var faktisk aldri en problemstilling. Enten tok hun taxi eller så hentet og kjørte vi eller noen andre henne. Noe HC-merke var aldri nødvendig. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 5. mars 2017 Del Skrevet 5. mars 2017 (endret) Taxi har selvsagt ikke lov å kjøre i gågate. (Og ikke du heller.) Tror du egne regler gjelder for dem? (Eller deg.) Denne uka fikk en taxisjåfør bot på 5000 kroner da han kjørte en eldre kvinne fram til døra i en gågate i Trondheim. Endret 5. mars 2017 av Emancipate 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå