Gå til innhold

Tysfjordfjellene

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+0987123

Mektig fjellrekke i bakgrunen , flott eksponert og med et fint lys . Komposisjonen sitter som et skudd .

Du sier at bildet er sammensatt av tre enkeltbilder , da har du brukt et program til å gjøre den jobben - hvilket ?

Jeg registrere ellers at panoramafunksjonen jeg har i mine kameraer tar en hel serie med bilder,usikker på hvor mange . Kunne tenke meg å overstyre denne funksjonen og bestemme selv hvor mange bilder som ble tatt .Det eneste jeg kan bestemme er å lage panorama i normal eller vid , panoramaretning - opp , ned , høyre , venstre .

Alec

Lenke til kommentar

Mektig fjellrekke i bakgrunen , flott eksponert og med et fint lys . Komposisjonen sitter som et skudd .

Du sier at bildet er sammensatt av tre enkeltbilder , da har du brukt et program til å gjøre den jobben - hvilket ?

Jeg registrere ellers at panoramafunksjonen jeg har i mine kameraer tar en hel serie med bilder,usikker på hvor mange . Kunne tenke meg å overstyre denne funksjonen og bestemme selv hvor mange bilder som ble tatt .Det eneste jeg kan bestemme er å lage panorama i normal eller vid , panoramaretning - opp , ned , høyre , venstre .

Alec

Hei Alec, takk for positiv kommentar.

Dette programmet har jeg benyttet en god del:

https://arcsoft-panorama-maker.en.softonic.com/download

Her er det mulig manuelt å overstyre automatikken i tilfelle du ikke synes programmet gjør fullverdig jobb.

Gjør du alt riktig når du fotograferer vil programmet gi deg fint resultat, men selv om du har vært litt unøyaktig har du mulighet til manuell styring som kan forbedre resultatet.

Dette har jeg nettopp kjøpt:

https://www.cyberlink.com/downloads/trials/photodirector-ultra/download_en_US.html?affid=2581_1247_540

Programmet har en panoramafunksjon som ser ut til å fungere fint. Jeg har brukt denne funksjonen noen få ganger (foreløpig).

Programmet har også innebygget en linsekorreksjonsfunksjon,

Det man må passe på når man skal lage panorama med disse programmene er at brennvidde og pixelinnhold er likt på bildene. Likeså er det viktig å ha litt overlapping og at kameraet blir holdt mest mulig i samme høyde og vater. Av de tre bildene i panoramaet ovenfor, går vel ca. ett bilde bort i overlapping og forskjellige justeringer (bl.a.kropping). Lykke til.

Mvh.Oddvar

Lenke til kommentar

Et flott motiv du har foreviget her. Bildemessig mener jeg det er et forbedringspotensiale.

Vannlinjen deler bilde på midten. Komposisjonsmessig er ikke det så heldig. Det gir bildet mindre dynamikk.

For min egen del er jeg ikke så begeistret for forstyrrende elementer slik som buskene og trærne i forgrunnen, Jeg ville nok begrenset bildet til området mellom treet til høyre og bjørka til venstre. Det du har igjen der, vil også kunne gi et flott panoramabilde. Dette vil det sikkert være delte meninger om.

Bildet virker noe soft. Vet ikke om du har gjort noen oppskarping i etterbehandlingen? Det kunne nok hjelpe noe.

Lenke til kommentar

Et flott motiv du har foreviget her. Bildemessig mener jeg det er et forbedringspotensiale.

Vannlinjen deler bilde på midten. Komposisjonsmessig er ikke det så heldig. Det gir bildet mindre dynamikk.

For min egen del er jeg ikke så begeistret for forstyrrende elementer slik som buskene og trærne i forgrunnen, Jeg ville nok begrenset bildet til området mellom treet til høyre og bjørka til venstre. Det du har igjen der, vil også kunne gi et flott panoramabilde. Dette vil det sikkert være delte meninger om.

Bildet virker noe soft. Vet ikke om du har gjort noen oppskarping i etterbehandlingen? Det kunne nok hjelpe noe.

Fint at du kommer med konstruktiv kritikk. Jeg kunne nok funnet en bedre forgrunn, men plassmangel mellom der hvor det var mulig å få dette til og et bilde med hav som forgrunn (som måtte bli alternativet) gjorde at jeg valgte jeg det første. Du får bedre dybde

i bildet med forgrunn i det. Når det gjelder skjæring i

endene, ville dette bety at jeg ikke får frem hele fjellrekka som jo var hovedmotivet. Her er brukt litt tele

for å få fjellene nærmere, fordi avstanden til dem er

ganske stor. Det er mye åpent hav her og dette tar nødvendigvis litt plass på bildet.

At bildet er litt soft kan komme av at kameraet er av lommetypen. Jeg skarper sjelden opp bilder fordi jeg mener at skarping fjerner detaljer.

Har imidlertid lagt inn et annet bilde som jeg egentlig hadde valgt bort. Har kjørt dette gjennom en enkel skarping.

Mvh.Oddvar

Lenke til kommentar

Her også har du lagt ett kjempeflott bilde Moerk.

Gratulerer. ;-)

V1 og V2 er like bra for meg

Jeg likte nå selv V1 best, med V2 som alternativ.

Men, smak og behag, som det heter.

Takk for hyggelig kommentar.

Mvh.Oddvar

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...