Gå til innhold

Bør vi la de rike (og alle andre) få muligheten til å donere litt til alle gjennom Staten?

8 stemmer

1. 1. Bør en slik ordning innføres?

Anbefalte innlegg

Staten er ofte ineffektiv, men akkurat dette kan Staten gjøre mer effektivt enn private.

Ser ingen grunn til tro at Staten er mer effektiv en private veldedige organisasjoner.

Tenkte staten kan gjøre dette mer effektivt fordi den allerede krever inn skatt. Dermed er det enkelt for staten å fordele ut pengene ved skattefradrag. Dette kan også gjøres av en privat organisasjon, men vil kreve mer administrasjon når hvis hver innbygger må registrere i denne organisasjonens system.

Ellers deler jeg bekymringen for at staten kan tilegne seg disse pengene...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ellers deler jeg bekymringen for at staten kan tilegne seg disse pengene...

Det er relativt enkelt:

1. Man deler ut pengene til alle som møter kriteriene, som "millionærfradraget" på 100 000kr til alle

2. Man øker momsen til X%, en handling som selvsagt er fullstendig uavhengig av #1, selv om det i snitt vil øke beskattningen til alle med 100 000.

:)

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

De rike bidrar mye mye mindre til samfunnet enn de som er relativt fattige. Det er derfor de har blitt rike. De gir mye mindre av sin rikdom enn fattige gir av pengene sine. Å si at rike bidrar mer når det er de rike som styrer ressursene på denne kloden som er mer enn nok til at alle skal ha det bra når et fåtall har det bra er ganske teit.

Hadde vel vært mye bedre om alle var fattige... Sånn som for eksempel i Kongo. Der finnes nesten ingen kapital. Er det et sånn samfunn du ønsker?

Hva er grunnen til at aksjer (kapital) gir avkastning? Selvsagt fordi noen har bruk for kapitalen. En som har 1 mrd i formue vil få ca 60 mill avkastning per året. Dette er fullt fortjent fordi han har spart disse pengene. Eller arvet dem. Men han har ihvertfall ikke brukt dem, og det er poenget: Hadde alle levd fra hånd til munn hadde Norge vært som Kongo: Null akkumulert kapital.

Lenke til kommentar

Staten er ofte ineffektiv, men akkurat dette kan Staten gjøre mer effektivt enn private.

Ser ingen grunn til tro at Staten er mer effektiv en private veldedige organisasjoner.

Dette fordi Staten allerede krever inn penger i skatt (ja, det er umoralsk, men slik er det nå en gang). Dermed kan Staten også meget enkelt distribuere donasjoner ut til hvert individ i form at et fast skattefradrag til alle. Med et fast beløp per skattebetaler vil dette opplegget kreve minimalt med ekstra byråkrati, og det lille ekstra byråkratiet som eventuelt kreves kan trekkes fra det donerte beløpet (f.eks. ved et adm.gebyr på 0.01%).

Risikoen for at Staten skal tilegne seg disse pengene til egne formål er så stor at det er tilnærmet sikkert.

Ut av dette skulle man tro statstrollet sjøl lusker rundt her helt egenhendig og grafser til seg drikkepenger ut av folkets lommer :D

Så nå syntes jeg heller du burde ta en tur bort i den anti-stat megatråden din og få blåst ut litt, fordi slike skrøner kan selv store barn risikere å bli skremt av.. ;)

Lenke til kommentar

De rike bidrar mye mye mindre til samfunnet enn de som er relativt fattige. Det er derfor de har blitt rike. De gir mye mindre av sin rikdom enn fattige gir av pengene sine. Å si at rike bidrar mer når det er de rike som styrer ressursene på denne kloden som er mer enn nok til at alle skal ha det bra når et fåtall har det bra er ganske teit.

Hadde vel vært mye bedre om alle var fattige... Sånn som for eksempel i Kongo. Der finnes nesten ingen kapital. Er det et sånn samfunn du ønsker?

Det ville jo vært et samfunn der alle hadde bidratt skikkelig mye. Høres bra ut.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Hva syns dere om forslaget?

Enda en ordning som krever mer byråkrati og som må finansieres av skattebetalerne: nei takk. La private organisasjoner ta seg av dette.

Ellers så er det vel ingen som vil stanse deg om du vil betale inn ekstra skatt til staten?

Lenke til kommentar

Hva syns dere om forslaget?

Enda en ordning som krever mer byråkrati og som må finansieres av skattebetalerne: nei takk. La private organisasjoner ta seg av dette.

Ellers så er det vel ingen som vil stanse deg om du vil betale inn ekstra skatt til staten?

Det vil jeg ikke, og dette krever ikke mer byråkrati som må finansieres av skattebetalerne. Les åpningsinnlegget på nytt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det vil jeg ikke, og dette krever ikke mer byråkrati som må finansieres av skattebetalerne. Les åpningsinnlegget på nytt.

Beklager, jeg så bare at du skrev dette: "Økningen i byråkrati/administrasjon bør være minimal fordi fradraget kan utledes direkte fra inntekten.". 

Jeg tolker det altså slik at noe byråkrati må til for å få på plass en slik ordning. Uansett: virker for meg helt unødvendig at staten skal stå for noe slikt.

Lenke til kommentar

Beklager, jeg så bare at du skrev dette: "Økningen i byråkrati/administrasjon bør være minimal fordi fradraget kan utledes direkte fra inntekten.". 

Jeg tolker det altså slik at noe byråkrati må til for å få på plass en slik ordning. Uansett: virker for meg helt unødvendig at staten skal stå for noe slikt.

Det må så klart bittelitt administrasjon til, men dette kan trekkes direkte fra donasjonene, f.eks. 0.1% av hver innbetaling.

Du har nok rett i at det er enda bedre med private løsninger for dette, f.eks ved at alle som ønsker å motta et slikt beløp registrerer seg et sted, ved bruk av bank ID eller annen løsning der man kan kontrollere at hver person bare registrerer seg en gang.

Eneste grunnen til at jeg foreslår at Staten gjør dette er fordi det er enkelt for Staten å fordele pengene i form av skattefradrag.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det må så klart bittelitt administrasjon til, men dette kan trekkes direkte fra donasjonene, f.eks. 0.1% av hver innbetaling.

Du har nok rett i at det er enda bedre med private løsninger for dette, f.eks ved at alle som ønsker å motta et slikt beløp registrerer seg et sted, ved bruk av bank ID eller annen løsning der man kan kontrollere at hver person bare registrerer seg en gang.

Eneste grunnen til at jeg foreslår at Staten gjør dette er fordi det er enkelt for Staten å fordele pengene i form av skattefradrag.

Ja da skjønner jeg. Er bare ikke overbevist om at dette er en oppgave staten trenger å ta på seg. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...