H09I6AN Skrevet 4. mars 2017 Del Skrevet 4. mars 2017 Jeg har prøvd å søke mye på nettet og forhøre meg med andre på jobben om dette, jeg har ikke hørt med kontoret enda, da jeg ikke har troen på at de har god nok kunnskap om loven til å kunne svare meg korrekt. Men det jeg lurer på er om det er mulig å ta ut feriedager i stedet for ferieuker, evt. hvor store deler man kan ta ut i dager. Jeg har 100% arbeidsstilling, jobber etter turnus og vi har tariff på jobben (5 ferieuker / 30 feriedager). Så det varierer om jeg jobber 3, 4, 5, 6 (+/-) dager i løpet av en uke. For å få bedre utbytte av feriedagene mine, kunne jeg tenkt meg å ta ut feriedager på f.eks en uke hvor jeg kun har 3 arbeidsdager etter turnus, sånn at jeg bruker 3 feriedager i stedet for en hel ferieuke. Jeg har også hørt at om man velger å ta ut deler av ferien i feriedager i stedet for ferieuker, så vil man få redusert feriedager, stemmer dette? På forhånd takk for svar! Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 4. mars 2017 Del Skrevet 4. mars 2017 Det er da helt normalt å ha feriedager tilgode og ikke uker? vi får 25 dager 1 januar, om vi velger å ta det ut i en og en dag eller på andre måter avtales med arbeidsgiver. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 4. mars 2017 Del Skrevet 4. mars 2017 (endret) Jeg jobber turnus og har også feriedager men jeg kan ikke velge enkeltsaker. Ser at ferien din er 30 dager, noe som vil tilsvare 6 uker med 5-dagers uke. Som du vil få om du plukker enkeltsaker. Så er det så vidt jeg husker en snittuke som regnes som en ferieuke. Så vidt jeg vet har man ikke krav på å plukke enkeltsaker og med turnus tror jeg ikke at det er så vanlig å få lov heller da man kan utnytte det og få langt over de 5 ukene man skal ha. Om jeg hadde plukket enkeltdager tror jeg at jeg kunne doblet min ferie... Jeg får heller ikke ta ut 3 dager ferie om jeg skal ha fri en uke med 3 dager, jeg må ta ut en uke (6 dager). Har forøvrig snakker med en bekjent av meg som er tillitsvalgt som har sagt at dette er riktig. Endret 4. mars 2017 av aklla Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 5. mars 2017 Del Skrevet 5. mars 2017 30 feriedager er beregnet ut fra 6-dagersuker. Lovebestemt ferie er 4 uker og 1 dag (Gro-dagen), De siste fire er avtalebestemt ferie, og skal sammen med Gro-dagen utgjøre den femte ferieuken. Loven sier at arbeidstaker skal ha tre uker sammenhengende ferie i perioden mai-sep. Sammenhengede ferie betyr ikke en kombinasjon av feriedager, uke-/og turnusfridager men tre uker av feriekvoten. Arbeidsgiver kan med loven i hånd sette deg på en treukers ferie hvor en av ukene f eks er turnusfri. En ferieuke er en ferieuke enten du har ingen, tre eller sju arbeidsdager. Om man så ser at de avtalefestede dagene omtales som ferieuke, og at man skal ha tre uker sammenhengende står man igjen med en uke som kan deles opp. Presumptivt skal dette skje utenfor hovedferieperioden. De få unntakene jeg vet om fra dette er sjøfart og offshoreturnus hvor feriedager er innbakt i turnusen. Lenke til kommentar
Wheeljack Skrevet 5. mars 2017 Del Skrevet 5. mars 2017 Jeg har også hørt at om man velger å ta ut deler av ferien i feriedager i stedet for ferieuker, så vil man få redusert feriedager, stemmer dette? Hvorfor skulle du få færre antall feriedager av den grunn? Om jeg velger å ta ut feriedager i en jul hvor første og andre juledag faller på torsdag og fredag vil jeg ikke bli trukket mer enn tre feriedager. Jeg blir da ikke trukket 5 "fordi det er ei hel uke". Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 5. mars 2017 Del Skrevet 5. mars 2017 Jeg mistenker TS ikke vil ta en "ferieuke" i en uke han har fridager, kun ta ut "feriedager" de dagene han skulle jobbet. Dessverre gir loven arbeidsgiver rett til å nekte dette, fridager som er virkedager teller som ferie når du har ferie. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 5. mars 2017 Del Skrevet 5. mars 2017 Hvorfor skulle du få færre antall feriedager av den grunn? Om jeg velger å ta ut feriedager i en jul hvor første og andre juledag faller på torsdag og fredag vil jeg ikke bli trukket mer enn tre feriedager. Jeg blir da ikke trukket 5 "fordi det er ei hel uke". Men du jobber ikke turnus og har 30 dager ferie?Jobber man dagtid og har 25 dager går det gjerne greit å plukke enkeltdager. De som jobber døgn har også 25 eller 30 dager ferie, skal de ta dag for dag kan de ta ferie ett halvt år Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 5. mars 2017 Del Skrevet 5. mars 2017 Generelt sett har arbeidsgiver rett til å trekke antall feriedager lik fra din siste dag på jobb før ferien til din første dag på jobb etter ferien. Søndager teller ikke fordi de er unntatt i ferieloven, 1. og 17. mai teller ikke pga. mailønnsloven § 3 og -forskriften pkt. IV. Mange steder praktiseres dette lempeligere, en del steder har man en lempeligere tariffavtale, men utgangspunktet er som over. Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 6. mars 2017 Del Skrevet 6. mars 2017 Jeg mistenker TS ikke vil ta en "ferieuke" i en uke han har fridager, kun ta ut "feriedager" de dagene han skulle jobbet. Dessverre gir loven arbeidsgiver rett til å nekte dette, fridager som er virkedager teller som ferie når du har ferie. Det mest grelle eksempelet her vil være turnus i brannvesenet hvor man ved å trekke 7 enkeltdager får 4 uker fri. (Med forbehold om at artikkelforfatteren har oppfattet turnusordningen riktig.) Lenke til kommentar
Wheeljack Skrevet 6. mars 2017 Del Skrevet 6. mars 2017 [..] fridager som er virkedager teller som ferie når du har ferie. Wow. Det var jeg virkelig ikke klar over. Som TS antok så jobber ikke jeg turnus og jeg har et gitt antall feriedager jeg kan disponere ila året. Jeg tok det nesten for gitt at samme regler ang feriedager gjalt ellers også 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå