Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Cpu er 97 grader Celcius!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva slags maskinvare? Kan du ha cpu kjøleren festet dårlig til hovedkortet særlig intel kjølere?

Har du tatt feil mengde kjølepasta? Ofte det som går igjen her.

Særlig intel stock kjøler er det stort problem.

Lenke til kommentar

Er det luftkjøler? Hvis det er vannkjøling så kan pumpa ha tatt kvelden. Er det luftkjøler så skal kjøleren klare å holde CPU'en godt under 97 grader når den er idle uten at viftene går.

Regner med at du mener at du skiftet pasta etter at problemet oppsto.

Lenke til kommentar

Er det luftkjøler? Hvis det er vannkjøling så kan pumpa ha tatt kvelden. Er det luftkjøler så skal kjøleren klare å holde CPU'en godt under 97 grader når den er idle uten at viftene går.

Ikke nødvendig vis sikkert, hva med ITX kjølere noctua nh-l9i og en 95 watt cpu.

Da kan tempraturen bli 90 grader eller mere uten vifte ganske rask, samme med Noctua NH-C12P.

Problemet er vel heller cpuen klokkes ned, kan degraderes samt slår av maskinen etterhvert.

Lenke til kommentar

Det er en I7-5820 prossesoer, h100i v2 vannkjøler og et MSI sli plus x99 motherboard. Tror det må være pumpa på vannkjøleren når jeg tenker meg om. Pcen har vært av og på den siste uken. Det var først idag jeg skjønte at det var fordi cpuen overhaeter. 

Lenke til kommentar

Det er en I7-5820 prossesoer, h100i v2 vannkjøler og et MSI sli plus x99 motherboard. Tror det må være pumpa på vannkjøleren når jeg tenker meg om. Pcen har vært av og på den siste uken. Det var først idag jeg skjønte at det var fordi cpuen overhaeter. 

For meg hører du ut som for lite kjølepasta, eller som du sier pumpe kaputt.

5820- 5960x krever mere kjølepasta enn 3770K :)

Kanskje dumt spørsmål, men kjøleren er ren får støv :tease:

Endret av Kjetil Lura
Lenke til kommentar

Av hva du skriver, så høres det mest ut som at h100i v2 er kaputt, siden du sier 97c på cpu tro jeg ikke det er psu.

Jeg ville kontaktet dem du kjøpte data delene dine og hørt med dem. Du har normalt 36md garanti og reklamasjons rett 24md. Altså 5 år.

Offtopic: Jeg kjøper deler som har lengst garanti. Mange av evga psu har 10 år, jeg valgte denne: https://www.komplett.no/product/906073/datautstyr/pc-komponenter/stroemforsyning/enheter/seasonic-prime-titanium-750w-psu#

Endret av Kjetil Lura
Lenke til kommentar

Pumpa sitter godt på og jeg har ikke for mye pasta. det er jeg sikker på. Det MÅ være pumpa! Hvordan kan jeg finne ut om det er det? Er det garanti på vannkjølere? 

Den kjøleren skal takle å holde CPU'en under "shutdowntemp" uten vifter, jeg har utrolig nok testet det pga. en brainfart :p

Du kan sjekke om det er pumpa ved å koble vekk viftene, Du skal høre en "vannlyd", som en liten bekk eller noe. Dårlig forklart, men du skjønner det hvis du har hørt det før.

Edit; Det vil ikke skade CPU'en mer enn den eventuellt er skadet nå da viftene ikke har noe å si så lenge pumpa ikke går.

Endret av 4 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...