Gjest Slettet-EkRmMDKFIU Skrevet 4. mars 2017 Del Skrevet 4. mars 2017 Hei! Hva tenker dere om følgende: Jeg og samboer jobber på samme sted og 3-delt turnus.. I forrige uke hadde vi på mandagen tannlegetime for datteren vår, samtidig som vi hadde en oppfølgingssamtale i barnehagen (litt alvorlig sak, så vi ønsket å ha samtale så raskt som mulig og det var kun da barnehagen kunne den og neste dag). Min samboer hadde fri og planla å gå på samtalen i barnehagen. Jeg søkte permisjon for å ta med vår datter til tannlegen. Fikk da "kjeft" av sjefen fordi jeg søkte perm når min samboer "hadde fri".... Han mente at vi burde ha flyttet en av timene slik at min samboer kunne ha håndtert dette alene... Hun "hadde jo fri"... Jobber i staten/I.A-bedrift... Trodde at det å søke velferdspermisjon for å ta med barn til tannlegetime var "innenfor"...? Hva mener dere? Ellers så jobber vi 24 helger i året (annenhver helg).... Så de ukene vi jobber lørdag og søndag har vi fri to ukedager.... Er det da naturlig at vi ikke kan bruke ukefridagene våre "bortreist"/til fjelltur/dra til sjøs o.l., men at vi skal planlegge inn tannlege/legetimer/andre avtaler disse dagene siden vi har fri? For å sette saken litt på spissen; om tannlegekontorene hadde helgeåpent, så ville ikke arbeidstakere med "ordinær kontortid" IKKE fått innvilget slike velferdspermisjoner siden de da kunne tatt med barna til tannlegen i helga i stedet...? Jeg har egentlig ikke tatt noe stilling til saken selv enda, og kunne gjerne tenkt meg å hørt hva dere andre tenker :-) Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 4. mars 2017 Del Skrevet 4. mars 2017 Selvfølgelig tar du tannlegebesøk, legetimer ol. fortrinnsvis når du har fri, permisjon anvender man når det ikke er mulig å gjennomføre slikt på egen tid. Selvsagt flytter man ikke en time som haster el. men ellers er det ønskelig å være til arbeidsgivers disposisjon den tiden man har solgt til arbeidsgiver. Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 4. mars 2017 Del Skrevet 4. mars 2017 Ellers så jobber vi 24 helger i året (annenhver helg).... Så de ukene vi jobber lørdag og søndag har vi fri to ukedager.... Er det da naturlig at vi ikke kan bruke ukefridagene våre "bortreist"/til fjelltur/dra til sjøs o.l., men at vi skal planlegge inn tannlege/legetimer/andre avtaler disse dagene siden vi har fri? Da jobber du tilsvarende turnus som meg. For meg er det en selvfølge at private gjøremål utføres på fridagene, så langt det er mulig. Det skulle bare mangle!! 2 Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 5. mars 2017 Del Skrevet 5. mars 2017 For å sette et lite bakteppe- Helkontinuerlig turnus bærer i seg en arbeisdtidsnedsettelse opp mot 14%, samt økonomisk kompensasjon for de ulempene ugunstig arbeidstid medfører. Litt avhengig av hvordan turnusen ellers er bygd opp er det altså slik at helkontinuerlig turnuspersonell i løpet av en seksukersperiode (30 hverdager) sjelden har mer enn 10 dager hvor arbeid utføres innenfor normal kontortid. Altså 20 hverdager hvor det ikke er arbeidstid. Fem av disse går bort til å sove etter nattevakt, men fremdeles er det 15 dager igjen hvor det vil være mulig å gå til tannlege (som sjelden er akutt og i tillegg lett styrbart), banken og en del andre ting. Er det urettferdig at "dagdosere" får permisjon for å gå til tannlege med seg selv og barna? Hadde tannlegene hatt kontortid på lørdager hadde nok rettigheten fra SPH og HA/TA vært redusert tilsvarende. 2 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 5. mars 2017 Del Skrevet 5. mars 2017 Velferdspermisjon ligger innenfor arbeidsgivers styringsrett å gi (i motsetning til eksempelvis "sykt barn"-dager mv). Det er ikke urimelig av arbeidsgiver å kreve at du og din samboer tilrettelegger for minst mulig samlet fravær. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå