H?rselsvern Skrevet 4. mars 2017 Del Skrevet 4. mars 2017 Har en nabo som gjentatte ganger spiller høy musikk og lurer på lovverket rundt dette og hvor mye jeg evt. må akseptere. Har tidligere sagt fra til han da han spilte musikk på full guffe i ukedager etter 00 00. han slo da ned musikken etter litt tilsnakk. Nå holder han seg innenfor de gitte tidspunktene (8-23 man - lørdag). Men innenfor disse tidspunktene spiller han ofte (i følge meg) uhensiktsmessig høy musikk. Men har han lov til å spille så høyt han vil innenfor disse tidspunktene hvor det skal være stille i borettslaget? De har tidligere vært god kutyme at naboene har hengt opp nabovarsel når de forventer litt bråk - også innenfor tidspunktene. Har vært både runde bursdager og andre festligheter som har støyet mindre. Vil ikke si at jeg er en person som er veldig var for støy, pleier og akseptere det meste, men idag har han spilt høy musikk siden kl 10 00, altså holdt på konstant i 6 timer. Jobber selv mye natt og er vandt til bråk på dagen, men idag har det vært helt umulig å sove da det rister i møbler og lyden er ubehagelig høy selv om jeg har "sov-i-ro" og Bose QC utenfor. måler musikken til rundt 50 DB, men er usikker på hvor nøyaktig den er Spørsmålet mitt er om jeg er urimelig om jeg klager på dette til styret? og hva sier jussen om støynivå. 1 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 4. mars 2017 Del Skrevet 4. mars 2017 Kjøp deg en gedigen subwoofer, og spill ham i senk når han prøver å lytte til sin egen musikk, og ikke minst: Spill et par minutter på full guffe hver natt slik at han våkner. Kanskje han er villig til å inngå en våpenhvile etterhvert? 2 Lenke til kommentar
zero dawn Skrevet 4. mars 2017 Del Skrevet 4. mars 2017 50 er jo ingenting 50 er 50 for mye om du ønsker ro i din egen stue 5 Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 4. mars 2017 Del Skrevet 4. mars 2017 (endret) Dette høres ut som borettslagsloven § 5-11: § 5-11.Bruken av bustaden og eigedommen (1) Andelseigaren skal fare fint med bustaden og fellesareala. Bruken av bustaden og fellesareala må ikkje på urimeleg eller unødvendig vis vere til skade eller ulempe for andre andelseigarar. (2) Ein andelseigar kan med godkjenning frå styret gjennomføre tiltak på eigedomen som trengst på grunn av nedsett funksjonsevne hos ein brukar av bustaden. Godkjenning kan ikkje nektast utan sakleg grunn. (3) Andelseigaren kan ikkje utan samtykke frå styret bruke bustaden til anna enn bustadføremål. (4) Styret kan fastsetje vanlege ordensreglar for eigedommen. Sjølv om det er vedteke forbod mot dyrehald, kan brukaren av bustaden halde dyr dersom gode grunnar talar for det, og dyrehaldet ikkje er til ulempe for dei andre brukarane av eigedommen. Forarbeidene, i sitat fra NOU i Ot.prp.nr.30 (2002-2003) i merknaden til § 5-11, blant annet: Regelen fangar opp slikt som plagsam støy eller lukt, tilgrising av oppgangar og uforsiktig omgang med eld eller vatn. Noko av dette kan regulerast nærare i ordensreglar etter fjerde ledd. Brot på desse pliktene er mishald, og det må avgjerast i det einskilde tilfellet om mishaldet er vesentleg, slik at det kan føre til pålegg om sal. https://lovdata.no/pro/#document/PROP/forarbeid/otprp-30-200203?from=lov/2003-06-06-39/§5-11(Lovdata Pro lenke) Etter min mening er det klart at man ikke kan tolke ordensregler som krever stillhet om natten som at det er fritt frem for støy på dagtid. Spørsmålet blir om naboens musikkspilling på "urimeleg eller unødvendig" vis er til ulempe for deg. (Granneloven § 2, sameieloven § 3 og eierseksjonsloven § 19 har liknende regler.) Jeg kunne ikke finne noe hjelpsom rettspraksis. Jeg synes ikke det er urimelig å klage til styret om dette plager deg. Ellers kan det være lurt å føre en logg over når du blir plaget. Du kan også prøve å skaffe mer nøyaktige støymålinger. Jeg så 27 "dBA" nevnt som en grenseverdi for næringslokaler, i denne veiledningen punkt 8.3.2. (Dette med støymålinger virker forøvrig litt komplisert.) Endret 4. mars 2017 av Ståle Nordlie Lenke til kommentar
blured Skrevet 4. mars 2017 Del Skrevet 4. mars 2017 (endret) Var litt skeptisk frem til jeg så at du kombinerte sov-i-ro og Bose QC. Det klarte jeg å sovne med på Roskilde... Og det viser at du i hvert fall har forsøkt å gjøre noe med problemet selv. Personlig så hadde jeg kanskje forsøkt å dokumentere det før jeg gikk til styret. Satt opp en opptaker i leiligheten, for å kunne vise hvor høy lyden er, og ikke minst over hvor lang tid det pågår. På denne måten unngår du at det bare blir ord mot ord. 50+ db målt i din leilighet viser at det er snakk om ganske høy lyd - det er nesten lyden til en gågate eller ett kontor. Endret 4. mars 2017 av blured 1 Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 4. mars 2017 Del Skrevet 4. mars 2017 http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78245 Lydtrykknivå/støynivå måles i desibel (dB). En alminnelig samtale ligger på omkring 65 dB, mens et rop når opp i omlag 80 dB. Lenke til kommentar
zero dawn Skrevet 4. mars 2017 Del Skrevet 4. mars 2017 Grenseverdien på 42 dBA for innendørs støy gjelder for alle http://www.stoyforeningen.no/Hva-er-stoey/Boligstoey-regelverk Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 4. mars 2017 Del Skrevet 4. mars 2017 50 er jo ingenting 50 er 50 for mye om du ønsker ro i din egen stue Skal godt gjøres å komme under 30 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 4. mars 2017 Del Skrevet 4. mars 2017 Klag. Så fort som mulig. Anonymous poster hash: f3598...bac Lenke til kommentar
zero dawn Skrevet 4. mars 2017 Del Skrevet 4. mars 2017 50 er jo ingenting 50 er 50 for mye om du ønsker ro i din egen stue Skal godt gjøres å komme under 30Men det er stor forskjell på nødvendig og unødvendig støy. Enkelte er desuten mere var for støy enn andre. Det er også forskjell på tilfeldig støy og konstant gjentagende uønsket støy. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 4. mars 2017 Del Skrevet 4. mars 2017 50 er jo ingenting Om det rister i møbler er det for mye... Anonymous poster hash: f3598...bac Lenke til kommentar
H?rselsvern Skrevet 4. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2017 Takk for svar. Har forsøkt å ordne opp dette selv med å snakke med vedkommende og det virket som han forsto det der og da, men det hjelper ikke om han bare fortsetter andre dager. Har ingen forventninger til at alle de andre andelseierne skal være stille når jeg skal sove på dagen, men det er rart at 20 andre skal klare og ha et akseptabelt støynivå, mens denne ene (forholdsvis voksne) personen bare gir blanke i alt og alle. Har filmet at skapet og andre møbler rister og har dB logg. Saken er at han generelt har et litt over norm støynivå, men for hver sang han setter på så skrur han lyden opp på maks nivå i 20-30 sekunder for så og skru den ned igjen. Dette gjør jo at det er umulig å få seg en hvil. Burde være unødvendig å oppdra en mann som er dobbelt så gammel som meg, sist gang var unnskyldningen at han visse ikke at det var "leggetid" så det måtte jeg fortelle han at det var. Etter at han fikk tenkt seg om begynte han å skjelle meg ut fordi han mente måten jeg stod på var provoserende og aggressiv (stod med hendene i bukselommene 1-2 meter fra inngangsdøren hans) i tillegg banket jeg for hardt på døren hans (han hørte verken dørklokken eller lett banking på døren fordi musikken var for høy) 1 Lenke til kommentar
zero dawn Skrevet 4. mars 2017 Del Skrevet 4. mars 2017 Det eneste sånne folk skjønner er hardt mot hardt. Gjør som foreslått over og skaff en sub og lim den gjerne fast i veggen inn mot hans rom og skru opp på fult når du selv er ute av huset. 2 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 4. mars 2017 Del Skrevet 4. mars 2017 Ring politiet og klag neste gang etter klokken 23. 1 Lenke til kommentar
H?rselsvern Skrevet 4. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2017 Frister veldig å kjøpe en stor sub og gi han en smak av sin egen medisin, men naboene på andre siden av meg har 1 barn og en liten hund og vil ikke at de skal bli plaget av min uoverensstemmelse med den andre naboen. i tillegg kan jeg ikke forstå at det skal være så vanskelig å ta hensyn til sine naboer. 1 Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 4. mars 2017 Del Skrevet 4. mars 2017 Det eneste sånne folk skjønner er hardt mot hardt. Gjør som foreslått over og skaff en sub og lim den gjerne fast i veggen inn mot hans rom og skru opp på fult når du selv er ute av huset.Det eneste han skjønner med en slik strategi er at "det gjør ikke noe om jeg spiller høy musikk, naboene bråker jo enda verre." 4 Lenke til kommentar
zero dawn Skrevet 4. mars 2017 Del Skrevet 4. mars 2017 Frister veldig å kjøpe en stor sub og gi han en smak av sin egen medisin, men naboene på andre siden av meg har 1 barn og en liten hund og vil ikke at de skal bli plaget av min uoverensstemmelse med den andre naboen. i tillegg kan jeg ikke forstå at det skal være så vanskelig å ta hensyn til sine naboer. Du kan jo høre med den greie naboen og avklare med han om det er greit at du kjører noen "terror lydangrep" mot den fæle naboen han skjønner sikkert problemet ditt. Lenke til kommentar
zero dawn Skrevet 4. mars 2017 Del Skrevet 4. mars 2017 Det eneste sånne folk skjønner er hardt mot hardt. Gjør som foreslått over og skaff en sub og lim den gjerne fast i veggen inn mot hans rom og skru opp på fult når du selv er ute av huset.Det eneste han skjønner med en slik strategi er at "det gjør ikke noe om jeg spiller høy musikk, naboene bråker jo enda verre." Ikke hvis han spiller så høyt at det blir plagsomt for hen selv og ikke høre sin egen musikk. Lenke til kommentar
Gjest bruker-343576 Skrevet 4. mars 2017 Del Skrevet 4. mars 2017 Kjøp deg noen skikkelige høyttalere så spiller du av denne på full guffe midt på natten Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå