Gå til innhold

Piloter: Verdens mestselgende passasjerfly får problemer på en utvidet Kastrup-flyplass


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke bare på Kastrup at luftfartsmyndighetene ønsker å "forbedre" flyplassen.

Nøyaktig det samme var planlagt gjort på Stavanger lufthavn, Sola.

Avinor ønsket å bygge ut terminalen sørover, og med det kom bygningsmassen i konflikt med sikkerhetssonen for flytrafikk på tverrbanen (øst/vest).

For Avinor er en "fin" flyplass der det er flotte terminaler med god plass til folk og shoppingsteder. For piloter er en "fin" flyplass definert med andre operative kriterier.

Sjefspiloter i både SAS og Norwegian forsøkte å advare om at dette ikke var tilrådelig.

I perioder på året er hovedbanen (nord/sør) utsatt for sterke sidevinder både fra øst og fra vest, hvilket historisk overskrider flyenes maksimale sertifiserte sidevindbegrensninger. Innføring av winglets på Boeing 737 utøket problemstillingen ved at maksimum sertifiserte sidevindskomponent gikk ned fra 36 knop til 33 knop på tørr bane.

På våt bane eller glattere bane enn våt gikk begrensningen enda mye mer ned.

I slike perioder er tverrbanen den eneste årsaken til at flyplassen holder driften i gang. I tillegg er østavinden på Sola ofte meget turbulent, hvilket fører til andre utfordringer.

Først etter en langvarig sterk østavindsperiode på ca to uker, og etter at også flygelederne kommenterte at uten tverrbanen hadde flyplassen vært stengt i disse to ukene, begynte NPM skiktet i Avinor og forstå.

 

Dette minner mye om den gode artikkelen om reparasjonen av svingbrua over Haldenkanalen i Ørje. Det må fag til for å bygge samfunn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

SAS bør flytte HUB'en for alle overatlantiske flyvninger fra Kastrup til Gardermoen.

Det vil de spare mye drivstoff og penger på, og utslippene vil dermed også reduseres.

Det er helt absurd at alle nordmenn og svensker skal flys sørover til Kastrup når de atlantiske rutene går over Sør-Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...